První člověk, který poletí na Mars, se možná nevrátí

Martin Novák Martin Novák
16. 11. 2010 18:01
Kolonizace jiných planet je nezbytná k přežití lidstva a někdo musí být první, říkají vědci

Washington - Let na Mars je drahá a náročná záležitost. Ale může být levnější a snazší, když astronauti budou souhlasit s tím, že poletí pouze tam.

Tedy že zbytek svého život stráví na rudé planetě a svoji tu rodnou, modrou už nikdy neuvidí.

S tímto návrhem přichází dvojice amerických profesorů, zabývajících se dobýváním vesmíru. Dirk Schulze-Makuch z Washington State University a Paul Davies z univerzity v Arizoně.

V odborném časopise Journal of Cosmology tvrdí, že lidstvo musí rychle kolonizovat Mars, aby snížilo riziko svého vyhynutí na Zemi.

Šance, jak to udělat rychle a z finančního hlediska únosně, vidí v takzvané "jednosměrné letence." Podle Schulze-Makuche a Daviese totiž zpáteční let s astronauty spolyká kolem 80 procent veškerých nákladů.

Měly by být vyslány dva dvoučlenné týmy, každý ve své kosmické lodi. Ty by pak sloužily jako jejich domy na planetě. Za nimi by dorazili později další kolonisté a lodě se zásobováním.

Oba muži tvrdí, že taková cesta není sebevražednou misí. "Astronauti se přestěhují na Mars s tím, že tam stráví zbytek života a stanou se průkopníky života na nové planetě," uvádějí ve studii.

Přirovnávají zalidnění Marsu ke stěhovaní prvních Britů na sever Ameriky. Tito osadníci prý také nepočítali s tím, že se jednou vrátí. Věří, že se najdou lidé, kteří by se i za těchto podmínek rádi mise na Mars zúčastnili.

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) ovšem oznámil, že s něčím takovým v tuto chvíli nepočítá. "Chceme, aby se naši lidé vždy vrátili," řekl agentuře AP mluvčí úřadu Michael Braukus.

Barack Obama v dubnu v NASA potvrdil ukončení provozu raketoplánů a vytyčil jako vzdálený cíl let na Mars. Zhruba někdy kolem roku 2035, ovšem s tím, že se posádka vrátí.

V Moskvě s současné době probíhá simulace letu na Mars. V Ruském institutu pro medicínský výzkum je šestice mužů zavřená v uzavřeném prostoru od 3.června a strávit má ve fiktivním, neprodyšně uzavřeném modulu celkem 520 dní.

Čas, nutný k překonání vzdálenosti mezi Zemí a Marsem, experti odhadují minimálně na půl roku.