Přehledně o Slovensku: Sedm důvodů, proč Kiska rozdrtil Fica

Martin Novák Martin Novák
31. 3. 2014 8:45
Premiér Fico polarizuje slovenskou společnost, nepřitáhl dost svých tradičních voličů a vedl přehnaně útočnou kampaň
Andrej Kiska obklopen novináři.
Andrej Kiska obklopen novináři. | Foto: Reuters

BratislavaAndrej Kiska ve druhém kole slovenských prezidentských voleb úřadujícího premiéra Roberta Fica nejenže porazil, ale přímo rozdrtil.

Rozdíl dvaceti procentních bodů (59,4 proti 40,6 procenta) a 1,3 milionu hlasů proti 900 tisícům čekal málokdo.

Fico jako politik a jako reprezentant strany Smer - sociální demokracie utrpěl nejhorší porážku své kariéry. V několika bodech shrnujeme, proč se tak stalo.

1) Stejně jako Češi jsou i mnozí Slováci unaveni a znechuceni etablovanými politickými stranami a dlouholetými politiky. Konvenuje jim změna v podobě mužů, kteří do politické arény vstupují jakoby zvenčí a slibují, že budou jiní než ti, kteří v ní byli doposud.

Robert Fico ve svém volebním štábu. (29. března 2014)
Robert Fico ve svém volebním štábu. (29. března 2014) | Foto: Reuters

V českých parlamentních volbách byl výrazem touhy po změně a nových tvářích úspěch hnutí ANO Andreje Babiše, na Slovensku má tento trend podobu nového prezidenta Andreje Kisky.

O podobnosti chování českých a slovenských voličů se zmínil v rozhovoru pro Aktuálně.cz už po prvním kole sociolog Miroslav Kusý.

"Tato tendence je jasná. (...) Někteří lidé se pyšní tím, že vstupují do politiky čistí, s neušpiněnýma rukama. Ano, to zabírá. Přesně takto vystupoval v kampani Andrej Kiska. Jako podnikatel, charismatická osobnost, představitel charitativní organizace Dobrý anděl a zároveň jako člověk, který dosud neměl s politikou nic společného," uvedl Kusý.

2) Ukázalo se, že Robert Fico a strana Smer-SD přes dřívější úspěchy mají určitý strop, přes který nemohou přejít. Premiér nedostal o mnoho méně hlasů než Smer v parlamentních volbách v roce 2012. Partaj tehdy dostala 44 procent hlasů, nyní Fico 40 procent. Je to zřejmě maximum, jakého jsou tato strana a její politici schopni dosáhnout.

Web prezidentské kampaně Roberta Fica.
Web prezidentské kampaně Roberta Fica. | Foto: Aktuálně.cz

Při volbách v roce 2010 Smer a Fico také jasné vyhráli se skoro 35 procenty, ale čtyři pravicové strany dokázaly dát v parlamentu dohromady více hlasů a sestavily vládu.

3) Fico je člověk, který Slovensko ostře polarizuje. Velká část lidí ho opakovaně volí, ale ještě větší část, jak ukázaly sobotní prezidentské volby, ho odmítá. Těch druhých prostě bylo více. Část hlasů pro Kisku nebyla ani tak pro něj, jako spíše proti Ficovi.

4) V minulosti Smer stavěl v předvolební kampani na slibech a nevymezoval se extrémně vůči soupeřícím stranám. Fico tentokrát zvolil velmi agresivní a útočnou kampaň, když milionáře a filantropa Kisku označoval za lichváře a člověka, který koketuje se scientologickou sektou. Nezřídka se taková ofenzivní a ostrá rétorika před volbami nakonec obrátí proti tomu, kdo s ní vyrukuje.

Nový slovenský prezident Andrej Kiska se raduje z vítězství ve volbách. (29. března 2014)
Nový slovenský prezident Andrej Kiska se raduje z vítězství ve volbách. (29. března 2014) | Foto: Reuters

 "Kdyby vytáhl odborná témata, setřel by Kisku na dva tahy. To zjistil až na závěr kampaně," řekl o Ficovi pro televizi Markíza politolog Eduard Chmelár.

5) Ficovi se nepodařilo ani ve druhém kole zmobilizovat dostatek voličů ve svých tradičních baštách. Na severozápadě a severovýchodě Slovenska. Například v Topolčanech, poblíž kterých se narodil, dostal jen 55 procent hlasů.

Ke druhému kolu voleb přišlo 50,4 procenta oprávněných voličů, při parlamentních volbách v roce 2012 to bylo 59,1 procenta.

6) Kiska vyhrál ve všech velkých městech. Nejen v Bratislavě a Košicích, ale i v Banské Bystrici, Popradu, Trnavě, Žilině a Nitře.

7) Výzva k podpoře, kterou Fico před druhým kolem adresoval v maďarštině maďarským voličům, se minula účinkem. Na jižním Slovensku v oblastech se silnou maďarskou populací výrazně zvítězil Kiska.

 

Právě se děje

Další zprávy