Místo moderních kanceláří raději gauč. Některé firmy pracují z domu až do konce roku

Helena Truchlá Helena Truchlá
29. 5. 2020 17:09
Americký internetový gigant Twitter oznámil, že své zaměstnance už nikdy nebude nutit pracovat v kanceláři. Společnost Facebook se k podobnému kroku odhodlala zatím s lhůtou do konce roku a podobné zprávy přicházejí i z dalších nejen technologických firem. Jak vyplývá z ankety mezi velkými českými a evropskými zaměstnavateli, pandemie u řady z nich přispěla k vstřícnosti vůči práci na dálku.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

"Krize rozhodně urychlila zavádění home officu," potvrzuje Jiří Voldán, jeden z výkonných ředitelů poradenské společnosti v oblasti IT Cleverlance. Podle něj přechod téměř celé firmy na režim práce z domova vedl ke zvýšení produktivity, a zaměstnance proto nenutí zpět do kanceláří.

"Zavedli jsme čtyřstupňový 'Covid semafor', podle kterého vyhlašujeme aktuální pravidla," vysvětluje Voldán. Nově podle něj mohou zaměstnanci zůstat pracovat z domova celý týden, ne jen dva dny, jak tomu bylo před koronavirovou krizí.

A podobné hlasy zní i ze zahraničí. Trvalé změny nejspíš čekají německý koncern Volkswagen, kterému patří česká Škoda Auto. "Naše zkušenost s prací na dálku během pandemie byla hodně pozitivní a předpokládáme, že se naše pracovní kultura bude nadále měnit. Krize ten proces urychlila," uvedla pro server Aktuálně.cz mluvčí firmy sídlící v bavorském Wolfsburgu Christine Kuhlmeyerová. 

Jak vyplývá z analýzy asociace ABSL, která sdružuje poskytovatele softwarových, účetních a dalších systémů pro firmy, návrat zaměstnanců do velkých kanceláří se zatím rozbíhá jen velmi pomalu. "Dodržování bezpečných rozestupů pro firmy znamená, že často nemohou obsadit kanceláře tak, jak byly zvyklé," upozorňuje Jonathan Appleton, ředitel asociace. 

Analýza, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, ukázala, že zavedení rozestupů pro většinu kanceláří znamená, že firmy budou moci využívat méně než polovinu svých prostor. "Dokud budou platit pravidla, bude vždy alespoň část zaměstnanců muset pracovat z domova. Trvat to může i do konce letošního roku," dodává Appleton. 

Ve výtahu jen ve dvou

Podobná opatření zavedla například už zmíněná automobilka Škoda Auto. "V kancelářích je snížen počet současně přítomných osob a platí, že doby přestávek se nebudou čerpat souběžně," vysvětluje mluvčí české Škody Kamila Biddle. Zaměstnanci pak musí mít během celé pracovní doby nasazenou roušku.  

V případě Raiffeisenbank v rakouské Vídni se do kanceláří smí zatím vrátit jen třetina lidí. Nařízení má banka dokonce i pro výtahy - současně spolu můžou jet maximálně dva pracovníci.

"Už před krizí jsme začali nabízet možnost práce z domova, ale určitě jsme si nepředstavovali, že bychom to nabídli všem zaměstnancům najednou. Takže pandemie pro nás znamenala urychlení," potvrzuje mluvčí banky Christof Danz. 

O jistém zrychlení mluví i česká energetická společnost ČEZ. "Na začátku března jsme přesunuli na home office tisíce zaměstnanců. To znamenalo zajistit v řádu hodin notebooky, posílit technické řešení vzdálených přístupů, elektronizovat některé procesy nebo zajistit prostředky pro videokonference při zachování co nejvyšší úrovně kybernetické bezpečnosti," vyjmenovává Josef Lejček, který má v ČEZ na starosti personalistiku. 

"Proces zavádění on-line nástrojů se určitě urychlil," potvrzuje také mluvčí brněnské Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Místo relaxačních zón práce z gauče

Řada velkých technologických firem v zahraničí se však přiklání k tomu, že práce z domova u nich jen tak neskončí. "Čekáme, že se nám zaměstnanci nějakou dobu nevrátí," okomentoval rozhodnutí Facebooku jeho šéf Mark Zuckerberg.

Centrála Google.
Centrála Google. | Foto: Wikimedia Commons - Runner1928 [CC BY-SA 3.0]

Jak si všímá americký list Washington Post, rovněž příklon Microsoftu, Amazonu nebo Googlu k práci z domova je zcela zásadní změnou.

Právě tyto společnosti dosud lákaly zaměstnance na mnoho pracovních bonusů v podobě společných jídelen s bezplatnými svačinami nebo sportovních a relaxačních zón přímo na pracovišti. Vše se záměrem podpořit týmového ducha a udělat snesitelnější dlouhou pracovní dobu.

Nyní se zdá, že by koronavirus mohl znamenat konec přesvědčení, že pro "práci hlavou je nezbytné pečlivě navržené pracovní prostředí," píše v komentáři americký list New York Times.

Například Twitter zamýšlel pracovat "distribuovaně", tedy méně závisle na svém fyzickém sídle v San Francisku, už před pandemií. V souvislosti s ní pak přispěl všem zaměstnancům na vybavení domácí kanceláře částkou tisíc dolarů (asi 24 tisíc korun).

Home office znamená i úspory

Jak ale podotýká Brian Cropp, analytik ze společnosti Gartner, nechat lidi pracovat z domova znamená pro firmu také výrazné úspory. "I kdyby byli lidé o pět procent méně produktivní, když pracují z domova, jsou zároveň o pětinu levnější," vysvětluje s odkazem na ušetřené náklady za nájemné, elektřinu a další vybavení. 

Také šéfové velkých bankovních domů, se kterými hovořil britský server BBC, jsou přesvědčeni, že mnohatisícové kanceláře jsou minulostí. Věří, že jim to umožní vlastnit méně nemovitostí, a tak by mohli ušetřené náklady raději investovat. 

Video: Závislost na práci vás zdevastuje, říká Rektor

Workoholici dříve nebo později zkolabují, navíc jsou špatní týmoví hráči, upozorňuje psychoterapeut Tomáš Rektor. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy