Pozor na jídlo od Oliviera, experti radí jít do Tesca

ČTK ČTK
22. 12. 2012 16:00
Podle výzkumu Britů jsou jídla kuchařských celebrit kaloričtější než hotovky supermarketů
Jamie Oliver
Jamie Oliver | Foto: Repro Aktuálně.cz

Londýn - Jídla kuchařských hvězd typu Jamieho Olivera nebo Nigelly Lawsonové jsou velmi nezdravá. Britští experti na výživu proto doporučují, aby se jejich populární pořady o vaření  vysílali ve Velké Británii až po 21. hodině.

Ze závěrů výzkumu cituje deník The Daily Telegraph a konstatuje, že jídla kuchařských celebrit jsou kaloričtější a že obsahují méně vlákniny než hotové pokrmy z běžných supermarketů.

Experti z univerzity v Newcastlu zjišťovali obsah živin ve 100 receptech náhodně vybraných z pěti kuchařek od Olivera, Lawsonové nebo Lorraine Pascaleové a porovnali ho se stovkou hotových jídel prodávaných v supermarketech jako Tesco nebo Sainsbury's.

Podle studie, kterou na webu zveřejnil zdravotnický časopis British Medical Journal, pokrmy od šéfkuchařů průměrně obsahovaly 605 kalorií, zatímco jídla ze supermarketu jednom 494.

Obsahovaly také o polovinu víc tuku a asi o polovinu méně vlákniny. Lepších výsledků dosáhly, jen pokud jde o obsah soli. Jedna porce jí obsahovala průměrně 1,65 gramu oproti dvěma gramům v hotových jídlech.

Například recept na květákové makarony z jedné z Oliverových dvou kuchařek použitých během studie obsahoval 1100 kalorií, tedy asi polovinu doporučovaného denního energetického příjmu pro dospělého. 

Dále v něm prý je 58 gramů tuku, tedy asi tři čtvrtiny doporučované denní dávky.

Až po 21. hodině

Experti se podle webu domnívají, že jídla Jamieho a jeho slavných kolegů jsou tak nezdravá, že by se v televizi měly objevovat až po deváté hodině večer.

Jamie Oliver přesvědčuje o výhodách domácí stravy nejen Brity už 15 let. Odborník na veřejné zdraví na univerzitě v Newcastlu Martin White řekl, že jej výsledky studie "trochu překvapily".

Amerika bojuje proti obezitě:

Pro zákaz pořadů před devátou večer ale jednoznačně není. Studie totiž ukázaly, že omezování reklamy na tučná, sladká či slaná jídla během vysílání pro děti se celkově ukázalo jako neúčinné. 

Šéfkuchaři by ale podle něj měli ve svých receptech alespoň uvádět nutriční hodnoty jídel.

 

Právě se děje

Další zprávy