reklama
 
 

Polští duchovní poučují papeže: Církev není charita

5. 4. 2013 10:18
"Biskup chudých" začíná dráždit konzervativní špičky církve

Varšava (od naší spolupracovnice) - Skromnost nového papeže Františka a jeho nadšení pro chudobu dělá vrásky polským duchovním.

Kroky hlavy katolické církve, jež nestojí o tradiční hmotné statky a volá po "chudé církvi pro chudé", vyvolávají v Polsku přinejmenším rozpaky.

Přestože polští biskupové si běžně na polemiku s papežem zrovna nepotrpí, teď jeho vizi zpochybňují.

Ve velikonočních poselstvích z Varšavy tak zazněl mimo jiné vzkaz, že "církev není charita".

František myl nohy vězňům:

"Posláním církve vždy a v každé době je solidarita s chudými lidmi. Je však třeba pamatovat na to, že církev není jednou z mnoha charitativních organizací," prohlásil v rozhovoru pro agenturu PAP generální tajemník polského episkopátu Wojciech Polak.

Zdůraznil, že církev je společenství, které má "především hlásat spásu chudých lidí". Připustil, že se od církve očekává konkrétní pomoc, avšak jejím hlavním údělem je podle něj "hlásat evangelium".

"O uspokojení materiálních potřeb člověka by se měly starat organizace, které to dělají podstatně lépe než církev," dodal.

"Polská církev má problém"

Podle deníku Gazeta Wyborcza "má polská církev problém". Neví si totiž rady s tím, jak interpretovat vizi pro chudou církev, kterou František nejen proklamuje, ale dává najevo i rezignací na papežský přepych. "Co s takovým papežem?!" ptá se deník.

Připomíná, že když jeden z kněží chtěl nového papeže po jeho zvolení dekorovat pelerínou lemovanou hranostajem, uslyšel odpověď, že "karneval skončil".

"Je zřejmé, že našim (polským) biskupům se papežova vize jeví jako velmi komplikovaná a riziková, něco jako granát, který je třeba zneškodnit," uvedl deník.

V dalším příspěvku pak list s odkazem na Polakova slova uvádí, že pouhá "solidarita s chudými" a "hlásání spásy" nestačí, pokud církev "vlastním příkladem nedokáže, že je blízko k chudým".

"O to vlastně jde papežovi, který bydlí ve vatikánském hotelu místo paláce," zdůraznil komentátor s tím, že "církev, která se hlásí k soucitu s nemajetnými a sama se utápí v bohatství, není věrohodná".

Lekci z chudoby by podle deníku potřebovalo hodně duchovních, dokonce i někteří biskupové, kteří vydávají miliony na své rezidence. "Kdyby polský episkopát věnoval polovinu energie vynaložené na své příjmy a výdaje v souladu s Františkovým doporučením na aktivní péči o příjmy chudých, Polsko by bylo jiné. Nejde o to, co by církev mohla dělat jako jedna z charitativních organizací. Jde o vnímání zájmů slabých jako svých vlastních," píše.

Biskupové na kolech?

Papežova skromnost se od jeho zvolení široce diskutuje ve všech koutech světa. Zasvěcení připomínají, že Jorge Mario Bergoglio už jako kardinál jezdil v Buenos Aires metrem, nikoli limuzínou a bydlel v obyčejném bytě, i když měl k dispozici biskupský palác.

V den inaugurace se pak komentátoři pozastavovali nad tím, proč odmítl červenou pelerínu a spokojil se s bílou sutanou a čepcem. Své zvyky z Argentiny si přenesl i na půdu Vatikánu, když odmítl bydlet v Apoštolském paláci, kde by se podle jeho slov vešlo až 300 lidí.

Dokonce si na prst nechal nasadit pouze pozlacený rybářský prsten, který je papežským symbolem, nikoli zlatý, jaký nosil jeho předchůdce.

Deník Rzeczpospolita uvedl, že polští hierarchové nevědí, jak sladit vlastní život v luxusu s Františkovou starostí o chudé. Zároveň poznamenal, že se těžko může očekávat, že by bohatí duchovní ze dne na den rozdali své majetky a přesedli z luxusních limuzín na kola.

Podle portálu wp.pl vyplouvá ostatně - po počátečním velkém nadšení - nespokojenost s "nekonvenčním" chováním papeže na povrch i přímo ve Vatikánu. V článku s podtitulkem "Je to vlk v ovčí kůži" cituje italského experta Marka Politiho, podle něhož je František "nepohodlný papež".

"Jeho úpornost ve snaze být ´biskupem chudých´ začíná dráždit konzervativní preláty," tvrdí Politi.

autor: Alexandra Malachovská | 5. 4. 2013 10:18

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama