Polským pilotům zřejmě nařídil přistát velitel letectva

Zahraničí Zahraničí
3. 6. 2010 15:45
Polský deník zveřejnil poslední slova, jak je zaznamenala černá skříňka zříceného Tupolevu
Snímek pořízený z videozáznamu těsně po tragédii. Hasiči poblíž letiště ve Smolensku se pokouší zdolat požár, který vypukl po nárazu letadla na zem.
Snímek pořízený z videozáznamu těsně po tragédii. Hasiči poblíž letiště ve Smolensku se pokouší zdolat požár, který vypukl po nárazu letadla na zem. | Foto: Reuters

Varšava - Polsko už ví, jaká poslední slova jsou na nahrávce z černých skříněk vládního letadla, které se 10. dubna kvůli špatnému počasí zřítilo v ruském Smolensku s prezidentem Lechem Kaczyńským a dalšími 95 vlivnými lidmi na palubě.

Rusko černé skříňky definitivně předalo polské straně. V úterý byly detailní záznamy neštěstí zpřístupněny veřejnosti.

Vyšetřovatelé už před časem přiznali, že piloti nebyli v osudových okamžicích v kabině sami. Nahrávka prokazuje, že tam s nimi byl velitel polského letectva Andrzej Blasik. Avšak byla tam ještě další osoba, zatím však není jasné, o koho šlo.

Podle listu Moskevskij Komsomolec, který se odvolává na ruské vyšetřovatele, je jasné, že právě Blasik vydával pilotům pokyny v posledních minutách letu a byl to zřejmě on, kdo rozhodl o přistání.

Drama deseti sekund

Poslední vteřiny před tím, než se nahrávka odmlčí, jsou velmi dramatické. Na konec už zazní jen zoufalá nadávka. Na přepisu, který slovo od slova zveřejnila polská média, je detailně zachyceno posledních deset sekund na palubě prezidentského speciálu.

Nejprve jsou to útržky konverzace, že pokud letoun nepřistane, někdo "se naštve". Pak je - zhruba 6 vteřin před koncem záznamu - nahrána navigační komunikace pilotů proložená automatickým alertem s hlášením o "výšce 100 metrů".

O vteřinu později přichází rána a výkřik pilota poté, co jeho letoun zavadil křídlem o strom.

V čase 10:41:05 se ozývá zoufalý poslední výkřik. V tu chvíli nahrávka končí.

Přepis záznamu zveřejnila Národní bezpečnostní rada, vedená premiérem Donaldem Tuskem.

Na záznamu ze Smolenska je mimo jiné jasně slyšet i varovný systém, nabádající piloty, aby stroj zvedli, protože je před nimi země.

Varování o tom, že je letoun příliš nízko, podle záznamu obdrželi několik.

Foto: vesti.ru

Následující řádky jsou autentickým záznamem posledních okamžiků tragického letu

10:17:40 Hlavní pilot: Je to špatné, objevila se mlha, není jasné, jestli přistaneme.

10:18:09 Neznámá osoba: Jestli nepřistaneme, co pak?

10:18:13 Hlavní pilot: Poletíme pryč.

10:23:01 Neznámá osoba: Pane kapitáne, kdy už přistaneme, smím-li se ptát?

10:23:59 Letový dispečer: Jaké máte záložní letiště?

10:24:03 Hlavní pilot: Vitebsk, Minsk.

10:24:22 Letový dispečer: Mlha, viditelnost 400 metrů.

10:24:51 Letový dispečer: Teplota plus 2, tlak 7-45, podmínky pro přistání nejsou.

10:24:49 Posádka druhého polského letadla, které přistálo ve Smolensku dříve: Srdečně tě zdravíme. Víš, vcelku to tu stojí za prd. Je vidět přibližně na 400 metrů a výška spodní hranice oblaků je podle nás tak necelých 50 metrů.

10:25:01 Hlavní pilot: Díky, je-li to možné, zkusíme přiblížení, nebude-li počasí, půjdeme na druhý kruh.

10:25:04 Druhý pilot: Už jste přistáli?

10:25:05 Posádka druhého polského letadla: Měli jsme štěstí, přistáli jsme na poslední chvíli. Upřímně, můžete to zkusit... ale jestli se to ani napodruhé nepovede, navrhuju letět třeba do Moskvy nebo jinam.

10:26:17 Hlavní pilot: Pane řediteli, objevila se mlha.

10:26:19 Hlavní pilot: V daném okamžiku, v podmínkách, které teď jsou, nemůžeme přistát.

10:26:26 Hlavní pilot: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení, ale nejspíš z toho nic nebude.

10:26:31 Hlavní pilot: Jestli se ukáže (nesrozumitelný šum), co pak budeme dělat?

10:26:38 Hlavní pilot: Paliva nemáme tolik, abychom (šum).

10:26:43 Šéf protokolu Kazana: Máme tedy problém.

10:26:44 Hlavní pilot: Možná tu půl hodiny budeme viset, pak odletíme na záložní.

10:26:47 Neznámá osoba: Jaké záložní?

10:26:48 Hlavní pilot: Minsk nebo Vitebsk.

10:27:45 Hlavní pilot: Zeptej se Artura, jak silná jsou ta oblaka.

10:28:08 Druhý pilot: Remku, zeptej se Artura, nebo to možná sám víš, jak silné jsou ty mraky?

10:29:08 Posádka druhého polského letadla: Pokud si pamatujeme, nad 500 metry jsme ještě byli nad mraky.

10:29:13 Druhý pilot: Na 500 metrech nad mraky... dobře, dobře, díky.

10:29:29 Hlavní pilot: Zeptej se, jestli už přiletěli Rusové.

10:29:34 Druhý pilot: Rusové už přiletěli?

10:29:40 Posádka druhého polského letadla: IL se dvakrát vzdálil, a pak nejspíš někam odletěl.

10:30:32 Šéf protokolu Kazana: Zatím nemáme rozhodnutí prezidenta, co dělat dál.

10:30:45 Druhý pilot: Nejhorší je, že tam je díra, jsou tam mraky a objevila se mlha.

10:31:05 Neznámá osoba: Jde na přistání.

10:32:02 Letový dispečer: 500 metrů jste zaujali?

10:32:05 Hlavní pilot: Zatím ne, 1000, snižujeme.

10:32:55 Hlavní pilot: Jdeme na přistání, v případě neúspěšného přiblížení odletíme v automatu.

10:33:45 Hlavní pilot: Jdeme na 500 metrů.

10:34:56 Letový dispečer: 500 metrů, na vojenském letišti jste už přistávali?

10:38:00 Neznámá osoba: Naštve se, jestli ještě (šum).

10:39:37 Letový dispečer: Přistávací dráha volná.

10:40:06 Varovný systém: Země před námi.

10:40:32 Varovný systém: Země před námi.

10:40:39 Varovný systém: Země před námi.

10:40:41 Neznámá osoba: 100 metrů.

10:40:42 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:44 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:46 Varovný systém: Země před námi.

10:40:49 Druhý pilot: V normě.

10:40:49 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:50 Druhý pilot: Jdeme pryč.

10:40:51 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:53 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:54 Letový dispečer: Kontrola výšky horizontu.

10:40:56 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:58 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:59 Hluk střetu s lesním masivem.

10:41:00 Druhý pilot: Do pr..le!

10:41:00 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:41:02 Letový dispečer: Odlet na druhý okruh!

10:41:02 Neznámá osoba: Kur.aaa!

10:41:05 Záznam skončil.

Prezidentovi muži v kabině

Na palubě podle vyšetřovatelů fungoval navigační systém a systém varování před srážkou se zemí. Ten spustil výstrahu 18 vteřin před nárazem.

Záznam také naznačuje, že prezident Lech Kaczyński zřejmě osobně nenaléhal na přistání. Kapitán letadla Arkadisuz Protasiuk informoval vedoucího diplomatického protokolu Mariusze Kazana: "Je mlha. Radí nám, abychom za této situace nepřistávali. Mohu to zkusit, ale asi z toho nic nebude. Ale nemáme dosta paliva." Kazan odpovídá: "Tak to máme problém."

Čtyři minuty nato je slyšet znovu hlas Kazana: "Prezident nijak nerozhodl, co máte dělat."

Polská delegace chtěla uctít památku tisíců polských důstojníků, zavražděných na Stalinův příkaz v roce 1940 v Katyni. Letoun havaroval v husté mlze.

Na palubě nikdo nepřežil, ostatky prezidenta a jeho manželky spočinuly na královském zámku Wawel v Krakově.

 

Právě se děje

Další zprávy