Politici v USA žádají víc peněz na opravy silnic

Reuters, sim
3. 8. 2007 1:40
Infrastruktura chátrá, připomněla tragédie v Minneapolis

Washington - Když v roce 2005 vydala Americká společnost inženýrských sítí zprávu, že infrastruktura v zemi se dostala na nejhorší možný stupeň D (tedy těsně před kolapsem), bylo z toho na pár dní pro politiky velké téma.

Nyní jej mnozí znovu zvedli.

Tragický pád dálničního mostu přes Mississippi, při kterém zemřeli lidé, vyvoval lavinu hlasů žádajících zpevnění letitých cest a dosluhujících mostů. Kritici zazlívají administrativě prezidenta George Bushe, že zprávě o špatném stavu silnic, dálnic, vodních cest, ale i železnic či rozvodů vody a plynu nevěnoval pozornost.

Bílý dům sklidil kritiku i za stále tenčí účet, z něhož se hradí opravy rozdrolené infrastruktury.

Guvernéři nejméně čtyř států oznámili, že nařídí - či zvažují nařídit - důkladné inspekce silničních mostů.

"Mosty v Americe zkrátka nepadají," prohlásila senátorka Amy Klobucharová, demokratka z Minnesoty.

Harry Reid, demokrat z Nevady, zas prohlásil: "Musíme se na celou tu tragédii podívat jako na něco, co nás probudí z letargie. Už k tomu dál nesmíme být slepí."

Demokratický kongresman za státu Minnesota James Oberstar šel ještě dál. Obvinil Bilý dům, že poslední dva roky krátí výdaje na opravy a přestavby silnic, dálnic a mostů. "George Bush totálně selhal, pokud jde o pokrytí výdajů na dopravu. Měly být mnohem robustnější."

Tvrdí, že zákonodárci žádali na infrastrukturu 3 miliardy dolarů ročně, stát však posílá o miliardu méně. "Až se tím bude Kongres zabývat příště, nespokojíme se s nejnižší možnou variantou," prohlásil Oberstar.

Americký tisk dlouze rozebírá zprávu z roku 2005, v níž se dokonce píše, že by bylo potřeba utratit v rozmezí pěti let 1,6 trilionů dolarů, aby se veřejná doprava dostala do dobré kondice.

K dispozici mají i zprávu ministerstva dopravy z roku 2002, která říká, že přes 30 procent dálnic je rozdrolených a na konci životnosti.

"Je to velký problém," citovala agentura Reuters univerzitního profesora Kenta Harriese, který o infrastruktuře přednáší v Pittsburghu. "Nejde totiž zdaleka jen o dopravu a mosty. Jde o infrastrukturu jako takovou."

 

Právě se děje

Další zprávy