Podezření se nepotvrdilo. Dva lidé mimo Afriku ebolu nemají

ČTK ČTK
10. 8. 2014 16:35
Laboratoře v Kanadě a Saúdské Arábii testovaly podezření na ebolu u dvou nemocných. Smrtelný virus nepotvrdily.
Foto: Reuters

Toronto / Rijád - Dva nemocní lidé, které kvůli podezření na ebolu testovali lékaři v Kanadě a Saúdské Arábii, tento smrtelný virus v těle neměli. Informovaly o tom zdravotnické úřady obou zemí.

Z trojice západoafrických zemí, v nichž na ebolu zemřelo již téměř tisíc lidí, je situace nejvážnější v Libérii, jejíž zdravotní systém podle organizace Lékaři bez hranic (MSF) boj s virem vůbec nezvládá. Sousední Guinea dementovala zprávy, že by zcela uzavřela hranice, aby předešla šíření nemoci, uvedla stanice BBC.

Laboratoř v kanadském Winnipegu, která testovala vzorky pacienta s příznaky podobnými ebole, který přicestoval z Nigérie, nenašla v jeho těle stopy viru.

Vzorky byly negativní

Stejně tak dopadl test saúdského muže, který před několika dny zemřel s vysokými horečkami, když předtím přiletěl ze Sierry Leone. Vzorky, které z Rijádu poslali do americké laboratoře, byly vyhodnoceny jako negativní, uvedlo saúdské ministerstvo zdravotnictví.

Země z preventivních důvodů přestala vydávat víza muslimským poutníkům z Libérie, Sierry Leone a Guiney, kteří by mohli během pouti do Mekky šířit nákazu. Podle agentury AP se toto omezení dotkne asi 7400 lidí.

Jedna z postižených zemí Guinea naproti tomu dementovala sobotní zprávu svého ministerstva zdravotnictví o uzavření hranic s Libérii a Sierrou Leone, které mělo zabránit šíření nových případů.

Zdravotnický systém kolabuje

V Guinei v poslední době na rozdíl od sousedních zemí nakažených příliš nepřibývá. Státní televize však podle BBC uvedla později tvrzení na pravou míru s tím, že místo úplné uzavírky hranic "jsme spíše podnikli zdravotnická opatření na hraničních přechodech". Bližší podrobnosti televize neoznámila.

Podle liberijské koordinátorky nevládní zdravotnické organizace MSF Lindis Hurumové místní zdravotnický systém pod náporem případů eboly zcela kolabuje. "Vidíme, jak se celý systém zdravotní péče rozpadá," řekla BBC Hurumová, podle níž v minulém týdnu bylo uzavřeno pět největších nemocnic v metropoli Monrovii.

Nespokojeni s reakcí vlády na šíření nemoci jsou i místní obyvatelé, kteří v sobotu zablokovali nejrušnější dálnici v zemi, protože úřady podle nich nesbírají těla lidí, kteří zemřeli na ebolu. Liberijská policie v sobotu navečer protest rozehnala a silnici uvolnila.

Smrtelnému virovému onemocnění podlehlo v západní Africe od února 961 lidí, nakazilo se jich téměř 1800. První případ už léčí také zdravotníci v Evropě - ve Španělsku pečují o duchovního, který se v Africe virem nakazil.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy