reklama
 
 

Po Černobylu přišla další tragédie. Admirál Nachimov

22. 8. 2012 5:30
Seriál Aktuálně.cz o velkých námořních katastrofách pokračuje rokem 1986

* Vážení čtenáři, v roce 100. výročí potopení Titaniku a havárie výletní lodi Costa Concordia jsme připravili seriál o některých velkých námořních katastrofách v posledních několika desetiletích * Připomeneme katastrofy, co k nim vedlo a k jakým změnám v lodní dopravě po těchto tragédiích došlo * Čtvrtým dílem je potopení lodi Admirál Nachimov v Černém moři

Praha - Rok 1986 je v dějinách Sovětského svazu zapsán jako rok velké katastrofy. Šestadvacátého dubna explodovala atomová elektrárna v Černobylu.

Čtyři měsíce poté se další tragédie, ve světě samozřejmě mnohem méně známá, odehrála v Černém moři.

Loď Admirál Nachimov se 31. srpna krátce před půlnocí srazila nedaleko přístavu Novorossijsk s nákladním plavidlem Pjotr Vasev. Havárii nepřežilo 423 lidí.

Nehoda u Novorossijska je z kategorie těch, kterým šlo zabránit, kdyby posádka nepodcenila situaci a včas zareagovala na komplikace. Technické závady tady hrály nulovou roli, lidský faktor stoprocentní.

174 metrů dlouhý Admirál Nachimov měla zajímavou historii. Loď vyrobili ve dvacátých letech v Německu a na konci druhé světové války sloužila německé armádě jako nemocnice.

Nedělejte si starosti

Po válce ji Sověti opravili, přejmenovali a v osmdesátých letech sloužila osobní dopravě po Černém moři.

29. srpna vyrazila na pravidelnou trasu z Oděsy přes Jaltu, Novorossijsk a Soči do Batumi v Gruzii.

O dva dny později v deset hodin večer odplula z Novorossijska s 1243 lidmi na palubě. Brzy na to tehdy šestapadesátiletý zkušený kapitán Georgij Markov zjistil, že podle souřadnic hrozí srážka se 183 metrů dlouhou nákladní lodí Pjotr Vasev, mířící do Oděsy.

Během komunikace jej ale kapitán Pjotra Vaseva, čtyřiačtyřicetiletý Viktor Tkačenko, ujistil, ať si nedělá starosti, že jeho loď Admirála Nachimova mine. Markov odešel do kajuty, přenechal řízení svému podřízenému.

Zhruba kolem jedenácté hodiny posádka znovu kontaktovala Pjotra Vaseva a žádala o polohu lodi. Její kapitán deset minut po jedenácté zavelel zařadit zpětný chod, zatímco Admirál Nachimov se pokoušel uhnout do leva.

Pozdě. Přesně ve 23:12 nákladní plavidlo narazilo do levoboku Admirála Nachimova a udělal do ní díru velikosti osmdesáti metrů čtverečních.

Někteří lidé na lodi už spali, jiní se bavili na palubě při hudbě. Na spuštění záchranných člunů nebyl čas, od srážky k úplnému potopení Admirála Nachimova uplynulo jen sedm minut.

Mnoho pasažéru se zachránilo skokem do moře, které sice nebylo studené, neboť byl srpen, ale silně znečištěné palivem. Záchranáři pak přeživší vytahovali černé a mastné…

Kapitán zemřel za 17 let na moři

Přestože díky blízkosti pevniny začaly záchranářské práce rychle, 423 lidí nepřežilo.

Vrak Admirála Nachimova je dodnes tam, kde se potopil. 46 metrů pod hladinou Černého moře. Pjotru Vasevovi se skoro nic nestalo a tato loď stále brázdí světové oceány a moře, nyní pod panamskou vlajkou.

Sovětská vláda vytvořila komisi, která nehodu vyšetřovala. Rok poté se v Oděse konal soud s oběma kapitány. Markov i Tkačenko dostali patnáctiletý trest vězení, ale odseděli si oba jen pět let.

Markov dál pracoval v přístavu v Oděse a před pěti lety zemřel. Tkačenkův život skončil při jiné námořní nehodě. Kapitán se odstěhoval do Izraele a v roce 2003 zahynul při potopení jachty u břehu Kanady.

Srážka u Novorossijsku se Rusům po mnoha letech připomněla loni, když v červenci při převrácení parníku Bulgarija na Volze zemřelo 122 lidí.

autor: Martin Novák | 22. 8. 2012 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama