Planeta Devět zničí život na Zemi, předpokládá astrofyzik. Podle něj to udělala už několikrát

Martin Novák Martin Novák
8. 4. 2016 15:29
Souvisejí spolu objev deváté planety sluneční soustavy za Neptunem a katastrofa, která na Zemi vedla k vyhynutí dinosaurů? Možná, i když ověření správnosti této teorie možná nikdo nepřežije.
Kresba Chicxulubského meteoritu.
Kresba Chicxulubského meteoritu. | Foto: NASA

Praha – Milovníci apokalyptických předpovědí mají na internetu opět o zábavu postaráno.

Astrofyzik Daniel Whitmire z univerzity v americkém státě Louisiana (nyní působí jako profesor matematiky v Arkansasu) tvrdí, že takzvaná planeta Devět, objevená v lednu na konci naší sluneční soustavy, může přinést na Zemi zkázu a zničení téměř všeho živého. Podobně jako se to stalo v éře dinosaurů.

Obíhá na oběžné dráze kolem Slunce, a až bude nejblíže Zemi, bude sem vystřelovat meteority a velká tělesa. Dělá to podle Whitmira každých zhruba 27 milionů let.

Fotografie Pluta.
Fotografie Pluta. | Foto: Reuters

Američan to předpovídal již dříve, zájem o jeho teorii podnítil nedávným článkem britský bulvární a velmi čtený list The Sun.

Planeta se nachází podle výpočtů za Neptunem a oběhne Slunce jednou za téměř 20 tisíc let.

Odborný server Exoplanety.cz k tomu podotýká: "Planeta Devět se samozřejmě nikdy nepřiblíží k Zemi a ani nemůže mít na Zemi nějaký přímý vliv, ale může způsobit slušnou paseku v Kuiperově pásu a poslat některá ledová tělesa na nedobrovolný výlet do vnitřních částí sluneční soustavy. A ty se pak srazí se Zemí."

(Kuiperův pás je oblast sluneční soustavy rozprostírající se od oběžné dráhy do vzdálenosti přibližně 55 astronomických jednotek od Slunce. Jedna astronomická jednotka se rovná 149 597 892 kilometrům.)

Astronomové odhadují, že hmotnost planety Devět je pětkrát až desetkrát větší než hmotnost Země a průměr má dvakrát až čtyřikrát větší než Země.

Informaci o objevu deváté planety sluneční soustavy přinesl v lednu časopis Astronomical Journal. Autory výzkumu jsou Mike Brown a Konstantin Batygin z Kalifornského technologického institutu.

Whitmire je přesvědčen, že právě tato planeta je důvodem opakujících se katastrof a zániků života na zeměkouli. Dříve nazýval imaginární planetu, která to způsobuje, planetou X.

Brown Whitmirovi odporuje a domnívá se, že tato planeta X není onou devátou planetou.

Panel 41 vědců - paleontologů, sedimentologů, geofyziků, geochemiků a klimatologů – před pěti lety došel k závěru, že příčinou vyhynutí dinosaurů před 65 miliony lety byl jednoznačně meteorit.

Svědčí o tom Chicxulubský kráter na území dnešního Mexika, který vznikl po dopadu tělesa velkého okolo deseti kilometrů.

Způsobil ekologickou katastrofu, která zřejmě nemá v dějinách obdoby. Krátce nato vymřelo více než 70 procent živočišných a rostlinných druhů a druhohory vystřídaly třetihory.

Jako důkazy vědci uvádějí velké množství šokových křemenů nalezených ve vrstvách na předělu druhohor a třetihor na celém světě.

Šokové křemeny s odlišnou krystalickou strukturou než běžné křemeny vznikají v místech obrovského tlaku, jako například v epicentrech výbuchu atomových bomb či při dopadu meteoritů. Tlak v průběhu běžné sopečné aktivity na jejich vznik nestačí.

Meteorit dopadl na Zemi rychlostí přes 70 tisíc kilometrů za hodinu a uvolnil energii rovnající se sto milionům megatun TNT. To je více než miliardkrát silnější exploze než v případě atomové bomby vybuchlé v Hirošimě.