Piráti se vrátili do Karibiku. Místní rybáři se děsí venezuelských gangů, loví jen v noci a u břehu

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
18. 8. 2018 20:01
Karibik zažívá novou éru pirátů. Ekonomická a politická krize ve Venezuele způsobila, že moře je pro místní rybáře nebezpečnou zónou, kde vládne anarchie a násilí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Caracas - Rybářská loď s dvaceti muži na palubě plula 50 kilometrů od pobřeží Guyany v Karibském moři, když se k ní přiblížilo cizí plavidlo. Vypadalo to jako běžná situace - nejspíš další rybáři, možná potřebují pomoc. Pak si však posádka všimla, že postavy na blížící se lodi mají přes obličej šátek a v rukách drží mačety.

Na únikový manévr bylo v té chvíli už pozdě. Piráti rybáře na palubě polili vařícím olejem, zbili je a vyhodili do moře. S lodí uprchli. Z dvacetičlenné posádky přežilo jen pět lidí.

Setkání s novodobými piráty z Karibiku popsal agentuře Reuters letos v dubnu jeden z přeživších, sedmačtyřicetiletý Deonarine Goberdhan. Na moři se plaví už třicet let, takovou brutalitu ale do té doby podle svých slov nezažil. Ve vodě čekal několik hodin, než ho zachránila jiná rybářská loď. "Jen jsem se snažil udržet hlavu nad hladinou a modlil se," vzpomínal později.

Útoků pirátů v Latinské Americe přibývá závratným tempem. Podle aktuální studie v rámci projektu Oceans Beyond Piracy stoupl jejich počet loni oproti předchozímu roku o 163 procent. Za posledních 18 měsíců se takové případy objevují ve vodách u pobřeží Hondurasu, Nikaraguy nebo Haiti. Nejvíce pirátů ale řádí u Venezuely.

Kolabující stát se potýká s hyperinflací. Jeho obyvatelé nemají peníze a k dispozici nejsou ani základní suroviny, za které by je případně mohli utratit. Jídlo, lékařská péče a léky jsou vzácností.

Rybáři na karibském pobřeží si díky lovu dokážou alespoň jídlo obstarat sami. Jejich úlovky se ale právě proto stávají cílem lupičů.

Lodě vykrádá i pobřežní stráž

Piráti, kteří si nezadají s barbarstvím svých předků ze 17. století, však necílí jen na ně. Venezuela se pod vládou socialistického prezidenta Nicoláse Madura stala zkorumpovaným státem plným násilí a obyvatel, kteří jsou nuceni do zoufalých činů.

Pirátům navíc reálně nehrozí ani žádný trest. Podle amerického magazínu Newsweek v zemi roste podezření, že zločinci jsou napojeni na státní úředníky. Platy venezuelských policistů a členů armády jsou zase tak nízké, že po pirátech nepátrají.

Dokonce sama pobřežní stráž má ve zvyku obsadit zakotvené lodě a po posádce požadovat peníze nebo potraviny. Pod podmínkou anonymity to americkému listu Washington Post přiznal jeden strážník.

Obchodní lodě proto často kotví mnohem dál od břehu a ve snaze, aby nebyly vidět, zhasínají v noci veškerá světla. Ani to jim ale nepomáhá. Před měsícem došlo k přepadení nákladní lodi venezuelské společnosti Conferry. Ozbrojení maskovaní muži svázali posádku a z lodi odnesli veškeré jídlo a elektroniku.

Po pašerácích i piráti

Prezidentu Madurovi se nedaří udržet si kontrolu nad celým územím. Tisíce Venezuelců denně překračují hranice do okolních států.

Ty mají strach ale i z venezuelských pirátů. Například ostrovní stát Trinidad a Tobago se nachází jen několik kilometrů od pobřeží Venezuely a už od 90. let má potíže s pašeráky drog. V poslední době se ale k marihuaně a kokainu přidaly také zbraně nebo exotická zvířata.

"Někdy se tihle Venezuelané snaží vyměnit zbraně a zvířata za jídlo," popsal pro deník Washington Post jeden z místních rybářů. Ti ve strachu z pirátů raději loví blíž u břehu, a pokud to jde, tak v noci. "To, co tady vidíme - pašeráctví a pirátství - je výsledkem politického a ekonomického kolapsu Venezuely," cituje americký list senátora z Trinidadu a Tobaga Roodala Moonilala.

Video: Prezident Nicolás Maduro přežil údajný atentát dronem

Mohutná rána a panika. Výbuch při Madurově projevu zachytila televize | Video:
 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Italská policie provedla razie kvůli pádu janovského mostu

V rámci vyšetřování okolností tragického pádu mostu v Janově provedla nyní italská policie razie v sídle provozovatele dálniční sítě Autostrade per l'Italia (ASPI) a její dceřiné firmy SPEA, která dohlíží na bezpečnost staveb. Dnes o tom informovala agentura APA. Při neštěstí loni přišlo o život 43 lidí, dosavadní vyšetřování ukazuje na závažná bezpečnostní pochybení. Vlastníkovi obou společností, holdingu Atlantia, v důsledku hrozí, že přijde o koncesi na provoz dálnic.

Dálniční Morandiho most v Janově se loni v srpnu zřítil v délce 100 metrů. Tragédie vyvolala obavy o bezpečnost mostů v italské dálniční síti. Uvedené firmy čelí podezření, že falšovaly dokumenty o bezpečnostních kontrolách na mostech před neštěstím i po něm. Podle zjištění italského tisku byly už od roku 2014 obeznámeny s rizikem zřícení stavby. Tři zástupci firmy proto skončili ve vazbě, desítky dalších manažerů úřady vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy