Kopilot měl sebevražedné sklony, uvedla německá prokuratura

Zahraničí Reuters Zahraničí, Reuters
Aktualizováno 30. 3. 2015 22:09
Jako "ohrožený sebevraždou" byl Andreas Lubitz, druhý pilot zříceného Airbusu A320, diagnostikován v době, kdy ještě nebyl profesionálním pilotem.
Francouzští vyšetřovatelé nedaleko místa nehody Airbusu A320
Francouzští vyšetřovatelé nedaleko místa nehody Airbusu A320 | Foto: Reuters

Marseille/Düsseldorf Andreas Lubitz, kopilot zříceného Airbusu A320, se léčil, protože měl sklony k sebevraždě.

V tiskovém prohlášení to uvedlo státní zastupitelství v německém Düsseldorfu.

Jako "ohrožený sebevraždou" byl podle prokuratury diagnostikován předtím, než se stal profesionálním pilotem.

"V následujícím období a až do poslední chvíle se konaly další návštěvy lékaře s neschopenkami, sebevražedné sklony ani agresivita vůči cizím už ale potvrzena nebyla," stojí v nejnovějším prohlášení.

Prokuratura dále uvedla, že se v domě Lubitzových rodičů ani v kopilotově düsseldorfském bytě nenašel žádný dopis na rozloučenou ani jiný dokument, v němž by Lubitz dopředu oznamoval svůj záměr.

Motiv činu zatím nevyplynul ani z výpovědí svědků, které už němečtí policisté stihli vyslechnout. Na případu pracuje Zvláštní komise Alpy (SOKO Alpen), čítající stovku vyšetřovatelů.

"(Andreas Lubitz) netrpěl žádným onemocněním fyzické povahy," řekl v pondělí novinářům mluvčí státního zastupitelství v Düsseldorfu. S tím, že o detailech není oprávněn hovořit a do spekulací se nechce pouštět.

Složité pátrání

Pátrací týmy zatím ve francouzských Alpách u trosek letadla společnosti Germanwings pracují v mimořádně obtížných podmínkách. Vyšetřovatelům se údajně podařilo shromáždit na místě neštěstí genetické informace asi poloviny mrtvých. Jejich identifikace by mohla podle odhadů expertů trvat až čtyři měsíce.

"V závislosti na počtu kusů nalezených těl se časový rámec může pohybovat mezi dvěma a čtyřmi měsíci," řekl dnes DPA ředitel kriminalistického institutu francouzské policie François Daoust. "Je lepší pracovat tempem vědy, než příliš překotně, a vystavit se tak riziku, že se zmýlíme," řekl Daoust. Dosud se hovořilo o tom, že identifikace si vyžádá řádově týdny

Lidské ostatky a části letadla se nacházejí v prudkých srázech. K místu se lze dostat jen helikoptérou nebo pěšky extrémně těžkým terénem.

Buldozer "proráží" provizorní cestu k místu neštěstí.
Buldozer "proráží" provizorní cestu k místu neštěstí. | Foto: Reuters

Nejbližší silnice je vzdálená sedm kilometrů.

Francouzi se proto rozhodli narychlo vybudovat k místu pádu Airbusu A320 přístupovou cestu. Do práce se pustily dva buldozery. "V úterý, nejpozději ve středu to bude hotové,"  řekl agentuře Reuters mluvčí vojenské policie Xavier Vialenc.

Právě 350 příslušníků vojenské policie se účastní pátracích operací. Ztěžuje je ale špatné počasí, kvůli kterému helikoptéry létají jen omezeně. Proto se úřady rozhodly sběr trosek letadla a převoz obětí urychlit provizorní cestou.

"Jsou tam srázy o sklonu čtyřicet až šedesát procent, padající kameny a půda, která ustupuje pod nohama,“ popsala podmínky rozhlasová stanice Deutsche Welle.

Dosud členové pátracích skupin odebrali z místa dopadu airbusu a okolí přes 500 částí lidských těl. Na palubě bylo celkem 150 lidí.

Skříňka se možná nenajde

Vialenc také potvrdil v rozhovoru Reuters, že druhá černá skříňka dosud nebyla nalezena. Podle Kaye Kratkyho, manažera společnosti Lufthansa, mateřské firmy Germanwings, je ale možné, že skříňka silný náraz nevydržela a roztříštila se.

Bylo by to poprvé, co se něco takového stalo.

Příbuzní zemřelých pasažérů jsou ubytováni v hotelu v Marseille, odkud mají možnost cestovat do oblasti, kde airbus havaroval. Podle člena vedení Germanwings Olivera Wagnera této možnosti zatím využilo 325 lidí.

Podle dosavadních výsledků vyšetřování zavinil náraz letounu do horského svahu druhý pilot Andreas Lubitz. Když byl v kokpitu sám, záměrně se strojem klesl a nereagoval na výzvy kapitána, aby otevřel dveře.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Základní část NHL se bude hrát až do poloviny května

Vedení NHL rozhodlo o prodloužení základní části soutěže až do 16. května. K tomuto kroku vedlo elitní ligu odložení hned osmi zápasů Vancouveru kvůli nákaze nemocí covid-19. NHL nicméně stále počítá s tím, že ve zkrácené sezoně odehraje každý z týmů v souladu s původním plánem všech 56 utkání dlouhodobé fáze. Zatím však není jasné, kdy začnou vyřazovací boje o Stanley Cup.

Přestože bylo ve zhuštěném programu základní části, při němž čeká za normálních okolností každý klub 82 zápasů, odloženo od začátku sezony z důvodu koronavirové pandemie 54 utkání a dalších pět kvůli potížím s počasím, nenabrala NHL zatím nijak dramatický skluz. Původně měla dlouhodobá fáze skončit 8. května, již dříve byla prodloužena do 11. května.

Tým Canucks byl v rozehrané soutěži zasažen nákazou dosud nejvýrazněji. Různé formy koronaviru byly diagnostikovány u 21 hráčů a čtyř dalších zaměstnanců klubu. Kanadský celek, který má odehráno nejméně utkání (37) v soutěži, hrál kvůli tomu naposledy 24. března. Dnes už ale může začít s tréninkem, do zápasového zatížení pak naskočí v pátek soubojem s Edmontonem.

O začátku play off nebylo zatím rozhodnuto. "NHL bude i nadále sledovat a pečlivě vyhodnocovat průběh základní části, teprve pak bude definitivně oznámeno datum, kdy se začne hrát o Stanley Cup. S posledními změnami a posunutým koncem základní části v Severní divizi je ale možné, že zápasy prvního kola play off začnou ve Východní, Centrální a Západní divizi o pár dnů dříve než v Severní divizi," uvedla liga v tiskové zprávě.

S prodloužením základní části NHL se však zmenšil časový prostor hráčům, kteří posílí národní týmy na mistrovství světa v Lotyšsku. Rovněž posunutý šampionát, jehož spolupořadatelem mělo být původně i Bělorusko, začne v pátek 21. května. Hned v jeho úvodní den půjdou do akce i čeští hokejisté, které čeká souboj s Ruskem. Finále turnaje je pak naplánováno na neděli 6. června.

Zdroj: ČTK
Další zprávy