Paleontologové našli v Německu lebku neznámého ještěra

ČTK ČTK
28. 7. 2009 9:15
Naleziště Bromacker v Durynsku už vydalo několik ostatků pravěkých tvorů

Berlín - Zkamenělou lebku neznámého pravěkého ještěra objevili při vykopávkách v Durynsku vědci z Německa, Slovenska a USA. Patřit mohla asi 50 až 70 centimetrů velkému plazovi, podobnému savcům.

O nálezu informuje agentura DPA.

Nalezená lebka měří asi šest krát pět centimetrů. Ještěr, kterému patřila, by mohl představovat pojítko mezi plazy a savci.

"Máme tu okno do historie Země, které nám umožňuje nahlédnout do vývoje prvních čtyřnohých obratlovců," uvedl vedoucí týmu paleontologů Thomas Martens.

Na nalezišti "Bromacker" v Durynsku hledají vědci pozůstatky pravěkých tvorů už přes 30 let. Dosud tu objevili více než 40 koster 13 druhů praještěrů. "Bromacker patří k nejvýznamnějším a nejúrodnějším nalezištím na světě," řekl paleontolog.

Foto: Aktuálně.cz

Velká naleziště pozůstatků praještěrů se nacházejí také v severní Americe a v Novém Mexiku. Durynští plazi jsou ale prý asi o deset milionů let starší a lépe dochovaní než kostry z druhé strany zeměkoule. Byli také mnohem menší než jejich američtí příbuzní. Měřili maximálně metr, zatímco praještěři v Americe až čtyřikrát víc.

Podobnost koster na obou kontinentech je ale zjevná. Dokládá, že na planetě byla před stovkami milionů let jen jediná pevnina, takzvaná pangea. Ta se na světadíly rozdělila až později.

Vědci našli v Durynsku i ještěří kostru o velikosti myši. Patřila jednomu z nejmenších pravěkých plazů. Kromě kostí obratlovců objevili i dva centimetry velké křídlo švába. Naleziště je totiž bohaté také na pozůstatky prvohorního hmyzu z období permu.