Pád letadla v Rusku byl bleskový, posádka se náhle odmlčela. Na místě neštěstí je hluboký kráter

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
Aktualizováno 12. 2. 2018 9:51
Zahynulo všech 71 lidí na palubě letadla. Zástupci společnosti Saratovské aerolinie ujišťují, že šlo o spolehlivý stroj, který neměl technické problémy.
Pád letadla v Rusku zachytily CCTV kamery | Video: Reuters

Moskva - O příčinách nedělní letecké katastrofy, při které nedaleko Moskvy zahynulo všech 71 lidí, se zatím pouze spekuluje. Ruská média přitom dávají najevo, že jsou otevřené všechny varianty, od technických problémů přes nepříznivé počasí či selhání posádky až po explozi trhaviny.

Podle britského serveru BBC vyšetřovatelé ale mezi verze příčin neštěstí letounu ruské společnosti Saratovské aerolinie nezařadili teroristický útok.

Pátrací skupiny na místě neštěstí zatím podle agentury TASS našly jednu ze dvou černých skříněk, které na palubě letadla pořizují záznam o průběhu letu. Přístroj, jehož údaje nyní budou analyzovat specialisté, nejeví známky poškození.

Nedaleko Moskvy spadlo letadlo společnosti Saratovské aerolinie. Podívejte se na souhrn k události. | Video: Reuters, Asociated Press

Při havárii letadla zemřelo 65 cestujících, z nich tři byly děti ve věku od pěti do 12 let. Další z obětí bylo 17 let, uvádí agentura TASS. Podle ní byli na palubě také dva cizinci, jeden ze Švýcarska a další z Ázerbájdžánu. České ministerstvo zahraničí nemá informace, že by mezi oběťmi byli občané České republiky.

Řada odborníků na ruských zpravodajských webech upozorňuje, že katastrofa byla blesková. Vede je k tomu mimo jiné skutečnost, že podle dostupných informací posádka nehlásila žádné potíže a nečekaně se odmlčela prakticky v okamžiku, kdy letoun pouhých několik minut po startu zmizel z obrazovek radarů.

"Velký kráter na místě neštěstí může znamenat, že letadlo klesalo neřízeně, vertikálně, aniž by se snažilo o klouzavý sestup," řekl agentuře Interfax místopředseda odborové organizace ruského letového personálu Alfred Malinovskij.

Podle Interfaxu je na místě katastrofy kráter hluboký 2,5 metru o poloměru zhruba 17 metrů. Místo katastrofy je prohledáváno i pomocí dronů.

Výbuch mohl způsobit led

Někteří svědci tvrdí, že stroj už před dopadem na zem hořel a že slyšeli explozi. Právě to vyvolalo spekulace o teroristickém útoku.

"Výbuch ovšem může být nejen důsledkem diverze. Svou roli mohly sehrát i následující faktory: teplota vzduchu něco málo pod nulou, vysoká vlhkost a nanejvýš pravděpodobná námraza. Pokud selhal protinámrazový systém motoru, mohl se do lopatek kompresoru dostat kousek ledu a výsledkem mohl být výbuch, o kterém svědci hovoří," tvrdí Malinovskij.

"Posádka nestačila vyslat nějakou zprávu či nouzový signál, což znamená, že vše se stalo náhle a rychle," uvedl rovněž představitel letových odborů.

Další ruská média píší, že letoun An-148 před vzletem vůbec nebyl postříkán protinámrazovou tekutinou. Kapitán letadla to z neznámých důvodů odmítl.

Trosky letadla Saratovských aerolinií, které se zřítilo jižně od Moskvy.
Trosky letadla Saratovských aerolinií, které se zřítilo jižně od Moskvy. | Foto: Reuters

Ruský list Kommersant zase píše, že podle odborníků letadlo ve vzduchu neexplodovalo, jak tvrdí někteří očití svědkové. Kráter v místě dopadu prý svědčí o tom, že stroj spadl na zem s plnými nádržemi.

Vyšetřování podle některých médií může komplikovat skutečnost, že motory letadla byly vyrobeny na Ukrajině, s níž Rusko kvůli anexi Krymu a válce na Donbasu přerušilo téměř veškeré styky. Kyjev nicméně podle agentury TASS pomoc přislíbil.

Problémové aerolinky?

Zástupci společnosti Saratovské aerolinie, které letoun patřil, ujišťují, že šlo o moderní, spolehlivý stroj, který neměl technické problémy. Certifikát osvědčující letovou způsobilost stroje byl podle agentury TASS vydán 2. června 2016 a měl dvouletou platnost.

První pilot Valerij Gubanov byl velmi zkušený. Měl nalétáno přes pět tisíc hodin, z toho zhruba dva tisíce na letounu An-148. Samo letadlo bylo vyrobeno v roce 2010. Podle zjištění deníku Moskovskij komsomolec ale loňská kontrola zjistila, že jeho údržba nebyla dostatečná, mimo jiné nebyl včas měněn olej v motorech.

An-148 používá hlavně ruská armáda, pro civilní dopravu ho používají jen dvě aerolinky. Šest těchto stojů má také vládní letka Rossija.

Podle mluvčí Vyšetřovacího výboru Ruské federace, což je obdoba amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI), už byli vyslechnuti zaměstnanci Saratovských aerolinií na letišti Domodědovo, ze kterého havarovaný letoun startoval.

Úřady prý také uvažují o mimořádné kontrole poměrů v aerolinkách, které před časem měly potíže kvůli porušování předpisů, když se zjistilo, že při jednom z letů se v pilotní kabině nacházela nejen posádka.

Video: První záběry z místa letecké havárie

U Moskvy se zřítilo ruské letadlo. Sledujte první záběry z místa havárie | Video: Associated Press
 

Právě se děje

Další zprávy