Za stovky nehod může znečištěné ovzduší. Řidiče za volantem ohrožuje oxid dusičitý

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
3. 10. 2016 21:06
Automobily se velkou měrou podílejí na znečišťování ovzduší, stejně tak ale špatné ovzduší ovlivňuje jízdu na silnicích. Podle nejnovější studie britských vědců způsobuje každoročně více než polovinu dopravních nehod znečištěné ovzduší.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Londýn – Znečištěné ovzduší má jen na britských ostrovech každoročně na svědomí stovky dopravních nehod. Jsou o tom přesvědčeni autoři studie vypracované na prestižní London School of Economics.

Tým vedený Lutzem Sagerem zmapoval počty dopravních nehod v Británii mezi lety 2009 až 2014 a porovnal je s mírou znečištěného ovzduší podle údajů ministerstva životního prostředí.

Nejvíce dopravních nehod se událo ve velkých městech, zejména v západním Londýně – tedy v oblasti, kterou trápí jeden z nejvyšších stupňů znečištění ovzduší.

"Ačkoliv analýza vycházela z dat o dopravních nehodách v Británii, myslím, že se výsledky dají aplikovat i na zbytek světa," domnívá se Sager, podle kterého jde o vůbec první studii, která hodnotí vliv znečištěného ovzduší na bezpečnost silnic.

Pozor za volantem na NO2

Výsledky ukázaly, že když vzrostlo množství oxidu dusičitého (NO2) v jednom mikrogramu na metr krychlový nad denní průměr, počet dopravních nehod se zvýšil o celá dvě procenta.

Na znečišťování ovzduší se podílí řada jedovatých látek jako oxid uhličitý a siřičitý, prachové částice nebo ozon. Jde ale právě o oxid dusičitý, jenž se ukázal jako hlavní viník dopravních kolizí.

Studie tvrdí, že množství znečištěného vzduchu uvnitř auta může být více než dvojnásobné oproti venkovnímu prostředí, protože oxid dusičitý se tvoří v malých prostorách.

Oxid dusičitý přitom oslabuje fyzickou zdatnost řidiče, který pak není schopen soustředit se na jízdu.

"Moje hlavní teorie je, že znečištěný vzduch poškozuje fyzický stav řidiče. Nicméně další vysvětlení, jako například že způsobuje rozrušení v podobě svrbění nosu nebo omezené viditelnosti, jsou také možná," vysvětluje Sagel pro server The Telegraph.

Jeho tým spočítal, že kdyby se v oblasti západního Londýna snížila koncentrace oxidu dusičitého o 30 procent, došlo by tak zároveň denně ke snížení nehod na silnicích téměř o pět procent.

Někteří se ale k závěrům stavějí skepticky. "Jestli mluvíme o oblastech, které mají vyšší množství znečištěného vzduchu, jde o rušné oblasti s taxíky, autobusy a nákladními auty, které automaticky tíhnou k tomu, mít více nehod," míní prezident britské Automobilové asociace Edmund King. "Je těžké určit, jestli nehodu způsobilo slzení očí řidiče kvůli znečištěnému vzduchu, nebo je na vině typ dopravní nehody."

 

Právě se děje

Další zprávy