Online ze Slovenska: Noviny budou tisknout jen reakce

Redakce ZAH
27. 3. 2008 15:15
Čtenářům odpovídá šéfredaktor Aktuálně.sk
Ľubor Kyselý, šéfredaktor Aktuálně.sk
Ľubor Kyselý, šéfredaktor Aktuálně.sk | Foto: Aktuálně.cz

Bratislava - Slovenské noviny dnes vyšly s prázdnou titulní stranou. Jde o protest proti podobě návrhu tiskového zákona, který má brzy schvalovat slovenský parlament.

Na titulních stranách najdou čtenáři pouze stručné oznámení s titulkem Odpověď Sedm hříchů tiskového zákona.

Tím zásadním je obava, že nový zákon zavede nad novinami diktát. Vytváří totiž široký prostor pro právo na opravu a odpověď a podle slovenských vydavatelů tím hrubě zasahuje do redakční práce, porušuje demokratické zásady, práva občanů a svobodu tisku.

Co všechno by mohl navrhovaný zákon způsobit? Proč chce kabinet Roberta Fica zasáhnout do svobody tisku? Jak se mohou změny projevit v internetových denících a čekají Slovensko další protestní akce?

Odpovídat online začal z bratislavské redakce ve 14:30 Ľubor Kyselý, šéfredaktor online deníku Aktuálně.sk, sesterského serveru Aktuálně.cz.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:35Autor: Tibor z Bratislavy

Otázka: Právo na odpoveď nie je demokratické?
Ak odpoveď bude hlúpa čitateľ si urobí sám pre seba záver, a to rovnako ako si robí aj teraz keď hlúposť napíše pán novinár bez práva na odpoveď.

Ľubor Kyselý: Právo na odpoveď či na opravu nikto nespochybňuje. Návrh zákona ale podľa vydavateľov novín dáva príliš veľa priestoru na zneužívanie bez toho, aby dotknutá strana musela reagovať relevantne na konkrétny problém. A to by mohlo viesť k paralyzovaniu novín. Sporná je forma odpovede, nie odpoveď samotná.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:39Autor: petr

Otázka: není mi jasné,jak konkrétně zákon naruší vaší práci.v novinách,dobře,třeba bude míň místa na články.ale na aktuálně.sk?

Ľubor Kyselý: Aktuálne.sk sa tento problém priamo nedotýka. Internetové médiá totiž tento návrh zákona neupravuje. Ak sa ale napríklad rozhodne každý delikvent spomenutý v čiernej kronike posielať do tlačených novín svoje odpovede a opravy, môže sa stať, že neostane miesto na iné informácie. Rovnako budú môcť napríklad poslanci na každú zmienku o ich činnosti reagovať svojimi vyhláseniami. Noviny tak môžu byť podobnými záležitosťami úplne zahltené. Navyše, odpoveď sa priamo nebude musieť dotýkať pôvodnej informácie.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:41Autor: Mr. X

Otázka: Proč se k protestu dnes nepřipojilo i aktualne.sk?

Ľubor Kyselý: Návrh zákona sa priamo Aktuálne.sk netýka. Tému spracúvame spravodajsky a myslím si, že náš čitateľ tak má dostatok informácií z oboch strán, aby si dokázal vytvoriť objektívny názor. Pripojenie sa k protestu sme v redakcii zvažovali a diskutovali. Nakoniec sme ale dospeli k názoru, že nechceme čitateľovi vnucovať náš názor. Nerobíme to ani pri iných kontroverzných zákonoch, týkajúcich sa iných oblastí spoločenského života.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:43Autor: Zdenek

Otázka: Budou slovenští novináři v kampani proti zákonu pokračovat? Jakým způsobem?

Ľubor Kyselý: Vydvatelia zatiaľ zvolili takúto formu protestu, ďalšie kroky zatiaľ neohlásili. Budú pravdepodobne závisieť od vládnej reakcie.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:48Autor: zuska

Otázka: Existuje nejaky tiskovy zakon podobny tomu slovenskému v demokratickém světě? Muzete jmenovat nektere kauzy, na ktere by se v minulosti nepřišlo, pokud by byl tento zákon v platnosti? děkuji

Ľubor Kyselý: Podľa vyhlásení slovenskej vlády zákon spĺňa demokratické štandardy a právo na opravu sa podľa nich vzťahuje iba na skutkové tvrdenia. Podľa nich sa napríklad obdobný francúzsky zákon vzťahuje aj na hodnotiace tvrdenia. Zákon by zásadným spôsobom ale nebránil zverejňovaniu informácií alebo káuz.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:49Autor: Ivan Brezina

Otázka: Jeden český soud včera řekl, že o novinářích lze psát i nehezké věci, protože jsou osoby veřejně činné a mají dobré možnosti, jak se bránit. Souhlasíte?

Ľubor Kyselý: Súhlasím s tým, aby boli práva i povinnosti novinárov a dotknutých strán vyvážené.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:51Autor: Ivo

Otázka: Jaká je situace ve slovenské novinařině. Bulvarizuje se stejně jako v Česku?

Ľubor Kyselý: Bulvár je pre slovenského čitateľa rovnako príťažlivý ako v hociktorej inej krajine. Forma a štýl "serióznych" médií sa pod ich vplyvom uvoľňuje, ale nemyslím si, že by sa bulvarizoval samotný obsah. Prvé dva najčítanejšie denníky na Slovensku sú ale bulvárne.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:53Autor: Ivo2

Otázka: Souhlasíte, že slovenští novináři za vlády Roberta Fica zastupují neschopnou opozici?

Ľubor Kyselý: Nie. Slovenské médiá si dobre robili svoju prácu aj za vládnej garnitúry Mikuláša Dzurindu. Tá ale voči nim neútočila zďaleka takým spôsobom, ako to robí súčasná vládna koalícia. Vzťah médiá-vláda preto za predchádzajúcej garnitúry nevystupoval do popredia tak výrazne, ako v súčasnosti.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:55Autor: Stev

Otázka: Dobrý den. Opravdu si vy novináři myslíte, že se můžete bez zábran dotýkat osobnostních práv kohokoliv se vám zamane?

Ľubor Kyselý: Nie, iba ak by to bolo vo verejnom záujme. Nevidím nič zlé na tom, upozorniť napríklad na týranie malých detí, podvody pri privatizácii či mafiánske vraždy.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:58Autor: pirat

Otázka: Všude jsem si přečetl jen názory a argumenty novinářů (jejich PR a jejich lobby) ale nikde názor druhé strany, tj. předkladatelů zákona, a dokonce ani samotný text zákona (ani odkaz na něj), abych si mohl udělat vlastní názor ! Takhle si představujete novinářskou práci ??

Ľubor Kyselý: Nesúhlasím s tým, že médiá nezverejňujú názory druhej strany. Urobte si názor sám, ponúkam linku na článok, v ktorom celú kauzu zhŕňa Aktuálne.sk (http://aktualne.centrum.sk/domov/politika/clanek.phtml?id=1155085). Musím však povedať, že sme neraz narazili na výraznú neochotu vládnych predstaviteľov odpovedať aj na tie najnekonfliktnejšie otázky.

Odpovězeno: 27. 03. | 14:59Autor: Blanka

Otázka: Jak souvisí podle vás předložený zákon s tím, že jsou u moci lidé jako pan Mečiar či pan Slota?

Ľubor Kyselý: Podoba predloženého návrhu podľa môjho názoru na 100 percent súvisí s tým, alé je v súčasnosti zloženie vládnej koalície.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:02Autor: Lydie Frkalová

Otázka: Můžete popsat, jak by vypadal takový článek po zavedení nového tiskového zákona - ať si to i my nenovináři umíme představit?

Ľubor Kyselý: Zákon by nemal vplyv na samotný článok. Nasledujúci deň po vyjdení článku o uprchnutom veľkopodnikateľovi by sa ale napríklad mohla objaviť jeho odpoveď, v ktorej by sa čitateľ dočítal, že jeho podnikanie je úplne etické a v súčasnosti je v Južnej Afrike na zdravotnej dovolenke... Ak by sa v článku spomínali napríklad "spolupracovníci" spomínaného podnikateľa, každý z nich by mohol čitateľa o svojej bezúhonnosti presviedčať bez možnosti doplnenia relevantných informácií redakciou.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:03Autor: Tonko

Otázka: Jakou reakci vyvolaly ty bílé stránky na Slovensku - u veřejnosti? Myslíte si, že jsou lidi na straně novinářů?

Ľubor Kyselý: Reakcie sú primerané súčasným volebným preferenciám.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:05Autor: Dušan

Otázka: Proč Slováci zbožňujou Fica a Mečiara? Je nyní veřejnost na straně novinářů, nebo milovaného Ficouna?

Ľubor Kyselý: Volebné preferencie strany súčasného premiéra Fica sa v súčasnosti pohybujú nad hranicou 40 percent. Verejnosť je ale vo všeobecnosti výrazne polarizovaná.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:09Autor: host

Otázka: dobrý den. co to znamená, že noviny musejí poskytnout "rozsáhlý prostor na odpověď"? to jako že v každém článku musí být vyjádření protistrany? ale to by měla být samozřejmost, nebo ne? děkuji za odpověď

Ľubor Kyselý: Dobrý deň, návrh nehovorí o objektívnom podaní ionformácií v článku. Vydavateľ však musí poskytnúť na odpoveď priestor v rozsahu pôvodného článku, nielen v rozsahu konkrétnej informácie. Môže sa stať, že napríklad o premiérovi bude v článku jedna (hoci aj pravdivá) veta, ten bude mať možnosť reagovať v rozsahu pôvodného článku. Redakcia navyše nebude môcť k odpovedi pridať žiadny vysvetľujúci text, a to ani na inom mieste v novinách.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:11Autor: Realtoltek

Otázka: Nemyslite si ze svoboda tisku je uz davno omezovana temi komu tyto media patri ?

Ľubor Kyselý: Nie. V súkromných spravodajských médiách pracujem od roku 1995. Doteraz som sa ale nestretol s tým, aby na mňa majiteľ akokoľvek tlačil, alebo požadoval skreslenie informácie. Rovnaké skúsenosti majú aj moji kolegovia, ktorí za predchádzajúcej vládnej garnitúry pracovali pre štátnu tlačovú agentúru.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:14Autor: nic.ole

Otázka: Myslíte si, že se jedná o reakci na podle mě dlouhodobě nevyváženou situaci na mediálním trhu, kdy je kritika adresovaná levici mnohem intenzivnější a vedena tvrdšími prostředky, než je tomu v případě pravice?

Ľubor Kyselý: Podľa môjho názoru slovenské spravodajstvo ako celok v priemere viac straní pravici. Vzhľadom na výrazne odlišnú úroveň komunikácie súčasnej pravice a ľavice s médiami sa niekedy môže zdať, že množstvo informácií nie je vyvážené. Pravdou ale je, že vždy je viac na muške vládna garnitúra, nech je pri moci ktokoľvek.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:15Autor: [email protected]

Otázka: Otázka : Myslíte si, že média jsou svobodná ?

Ľubor Kyselý: Áno.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:16Autor: fanda

Otázka: máme pravdu, úplnou pravdu. to bude chtít být v novinách úplně každý. dotčení členové zastupitelstev, pachatelé trestných činů, kdejakej pošuk... držím palce, ať to zlomíte

Ľubor Kyselý: Ďakujeme, príliš veľa nádejí si ale nerobíme.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:16Autor: lolek

Otázka: tahni ty lamo

Ľubor Kyselý: Pešiak z a2 na a3 :-)

Odpovězeno: 27. 03. | 15:19Autor: Václav Kočiš

Otázka: Myslíte si, že protest pomůže ke změně?

Ľubor Kyselý: Viac ako súčasný protest podľa mňa pomáha tlak medzinárodných organizácií, napríklad OBSE. Nie som si istý, nakoľko si premiér pripúšťa s svojimi 40-percentnými preferenciami tlak ľudí, ktorých predtým ráčil nazvať prostitútkami. Podľa môjho odhadu môže nastať ešte v znení zákona korekcia, celkový výsledok ale nebude pre médiá priaznivý.

Odpovězeno: 27. 03. | 15:22Autor: K-PAX

Otázka: Dobrý den,
logicky mi z tohoto zákona vyplývá, že na Slovensku oproti jiným demokratickým státům je více novinářů, kteří píší hlouposti a je potřeba je prostě občas opravit. Jinak řečeno politik je neomylný a ze zákona musí mít tudíž vždy poslední slovo. Zajímavá myšlenka..

Ľubor Kyselý: Slovenskí politici si to myslia. Novinári v zahraničí aj na Slovensku sú ľudia ako každí iní, nájdu sa medzi nimi poctiví, priemerní aj nezodpovední.

 

Právě se děje

Další zprávy