Obří dinosauři? Vědci našli nový druh, vážil sotva 5 kg

Zahraničí Radim Klekner Zahraničí, Radim Klekner
17. 1. 2011 13:01
V Argentině našli miniaturního předchůdce tyranosaura, žil před 230 miliony let
Gigantosaurus. Ilustrační foto
Gigantosaurus. Ilustrační foto | Foto: The Academy of Natural Sciences, Philadelphia

San Juan - Argentinští paleontologové našli jednoho z nejmenších a nejstarších dinosaurů, jaký byl kdy objeven. Ještěra, který měřil od hlavy až po ocas sto dvacet centimetrů, vážil asi pět kilogramů a pohyboval se po zadních nohou, pojmenovali Eodromaeus.

Zkaměnělé pozůstatky předchůdce proslulého Tyranosaura rexe nalezli ve skutečnosti již v roce 1996 v Měsíčním údolí na severozápadě Argentiny. Následný výzkum a identifikace miniaturního dinosaura jim však zabraly dalších více než deset let.

Museli kupříkladu odstranit železitou krustu, která zkamenělinu pokrývala. Teprve pak mohli vytvořit sérii odlitků a získat dokonalou představu o vzezření ještěra.

Až nyní byli proto schopni představit v časopise Science výsledky svého bádání. Vyplynulo z něj mimo jiné, že Eodromaeus žil před 230 miliony let, tedy přibližně 30 milionů let před největším rozmachem dinosauří éry.

Na stopě nejstarších ještěrů

Podrobná analýza sedimentů z formace Ischigualasto prokázala, že Eodromaeus představoval procentuelně přibližně desetinu ještěří populace v dané době a dané oblasti. Byl masožravec, o čemž svědčí mimo jiné špičaté, dozadu zahnuté zuby a přední pracky dobře uzpůsobené k uchopení kořisti.

"Eodromaeus byl jedním z prvních ještěrů v linii, z níž se vyvinul Tyranosaurus Rex," citovala stanice BBC profesora Paula Serana z Chicagské univerzity, který stál v čele týmu paleontologů.

Nález pomohl také rozluštit některé nejasnosti okolo dříve uskutečněného objevu býložravého dinosaura pojemenovaného Eoraptor, nalezeného ve stejné oblasti.

"Oba ještěři představují počáteční stadia dvou rozdílných větví, z nichž se následně vyvinuli někteří velcí dinosauři," tvrdí profesor Serano. První z těchto větví jsou teropodi, kteří kráčeli po zadních nohou, druhou sauropodi, obří býložraví ještěři pohybující se po čtyřech končetinách.

Podle dr. Paula Barretta z Amerického přírodovědného muzea v New Yorku může objev Eodromaeuse přivést paleontology na stopu prvních ještěrů, kteří žili na Zemi.