Objev na pradávném asteroidu. Sonda NASA našla na planetce Bennu stopy vody

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
11. 12. 2018 13:08
Sonda amerického vesmírného úřadu NASA objevila na vzdálené planetce Bennu stopy vody. Bennu je přitom stará jako sama sluneční soustava. Sondě OSIRIS-REx trvalo přes dva roky, než překonala 2,2 milionu kilometrů a letos 3. prosince k ní doletěla.
Snímek planetky Bennu pořízený sondou OSIRIS-REx.
Snímek planetky Bennu pořízený sondou OSIRIS-REx. | Foto: Reuters

Na povrchu planetky (nebo také asteroidu) našla molekuly atomů kyslíku a vodíku spojených dohromady. Odborníci z NASA, kteří misi řídí, věří, že takových hydroxylů existuje na povrchu víc a že jsou zachovány v jílových minerálech.

Na to, aby se na planetce vyskytovala přímo voda, je Bennu nejspíš moc malá. Objev molekul ale znamená, že v určitý moment své existence se musela s vodou nějakým způsobem setkat. Je možné, že se v minulosti odštěpila od většího asteroidu, na kterém voda byla.

"Přítomnost hydratovaných minerálů na asteroidu potvrzuje, že Bennu, pozůstatek raného formování sluneční soustavy, je pro OSIRIS-REx vynikajícím vzorkem pro studium složení primitivních těkavých a organických látek," uvedla Amy Simonová, která je členkou týmu obsluhujícím spektrometr OVIRIS.

OVIRIS, který pracuje ve viditelném a infračerveném spektru, je jedním ze tří spektrometrů na palubě sondy OSIRIS-REx.

Mise odstartovala na podzim roku 2016 a její konec je plánován na rok 2023, kdy by se sonda měla vrátit na Zemi a přivézt s sebou vzorky z povrchu planetky.

"Až tyto vzorky po návratu mise na Zemi získáme, bude to pro vědce poklad. Přinesou nové informace o historii a vývoji sluneční soustavy," dodává Simonová. Vzorky budou cenné také proto, že podobná vesmírná tělesa v dávné minulosti s sebou při dopadu na Zemi přinesla organický materiál, který je nutný pro vznik života.

Kolize se Zemí ostatně stále hrozí. Bennu je součástí takzvané Apollonovy skupiny, což je skupina planetek, jejichž dráhy protínají oběžnou dráhu Země.

Planetka byla objevena v roce 1999 a o její podobě se astronomové mohli dosud pouze dohadovat. Až sonda OSIRIS-REx pořídila první snímky, ze kterých pak v NASA sestavili model. Ukázalo se, že její povrch je mnohem kamenitější, než se předpokládalo. Velké balvany na planetce přitom komplikují odběr vzorků.

Sonda bude muset ještě provést několik pozorování z větší vzdálenosti, než se k planetce přiblíží natolik, aby mohla bezpečně odebrat vzorky. Stane se tak přibližně v roce 2020.

Video: Sonda InSight přistála na Marsu a poslala první snímek