Obama mění komunikační strategii. Půjde zpět mezi lidi

Roman Gazdík
20. 2. 2010 21:15
Bílý dům bude šetřit síly a rychleji reagovat na kritiku
Obama by se rád objevoval na fotografiích ve více neformálním prostředí než teď.
Obama by se rád objevoval na fotografiích ve více neformálním prostředí než teď. | Foto: Reuters

Washington - Není to o tom, s čím přicházíme, ale o tom, že to špatně prodáváme. Tak by se dala sumarizovat analýza Bílého domu, která se zabývala komunikační strategií prezidentské kanceláře prvního roku Baracka Obamy ve funkci. A podle této analýzy je nutné přikročit k řadě změn.

Bílý dům začal od základu, ještě než byly její výsledky k dispozici. V listopadu minulého roku Obama nahradil ve funkci ředitele komunikační strategie Anitu Dunnovou někdejším mluvčím Ala Gorea Danielem Pfeifferem.

Dunnová se za své krátké sedmiměsíční období ve funkci zapsala především jako autorka sporu Bílého domu s televizí Fox News a republikánskými komentátory. Šlo o situaci, kdy ředitelka komunikační strategie v přednášce na jedné ze středních škol jako jednoho ze svých dvou nejoblíbenějších filozofů označila Mao Ce-tunga (druhým byla Matka Tereza).

Dunnová se později snažila bránit tvrzením, že šlo o žert. Zdálo se však, že prezident, který by rád pro svou agendu získal i republikány, potřebuje jako komunikačního stratéga někoho jiného než ženu veřejně vychvalující komunistického diktátora.

Zpět mezi lidi

Obamova popularita už po mnoho měsíců jen zřídka v průzkumech popularity překročí 50 procent a Bílému domu se zdá, že je na vině neschopnost dobře představit jeho agendu, zejména zdravotnickou reformu a kroky týkající se ekonomiky a stimulace trhu práce.

Dunnová versus Glenn Beck z Fox News:

Bílý dům tak nyní ohlásil další změny. Stručně by se daly charakterizovat jako „rychlá reakce", „blíže k lidem" a „netříštit síly".

Prezidentův tým hodlá těžit z Obamova dobrého vystupování, což bylo devizou během primárek a voleb roku 2008.

Jeho dva tehdy nejsilnější konkurenti, demokratka Hillary Clintonová a republikán John McCain, působili při interakci s publikem na předvolebních mítincích koženě, zatímco Obama uvolněně a přes svůj tak často připomínaný návyk na čtecí zařízení dokázal také improvizovat.

Jeho vystoupení v Bílém domě jsou však většinou v doprovodu - zřejmě kvůli nelehké ekonomické situaci - vážně se tvářících mužů v černých oblecích. Bílý dům nyní slibuje prezidenta dostat na vzduch a zpět mezi běžné lidi. Nejméně jednou každý týden by měl od nynějška vystoupit v nějakém stále a debatovat s Američany.

Až na několik výjimek pro Obamu navíc platí pravidlo, že čím větší vzdálenost od Washingtonu, tím méně je populárnější. V samotné metropoli tak minulý rok jeho popularita v průměru dosahovala 90 % procent a v sousedním Marylandu 68,5 %, zatímco ve Wyomingu, Idahu a na Aljašce 42 %, resp. 43 % a 46 %). Výjezdy by mu mohly pomoci i zde.

Zpět mezi lidi, velí Obama
Zpět mezi lidi, velí Obama | Foto: Reuters

Jednotka rychlé reakce

Přiblížit se lidem a utkat se s republikány přímo před jejich očima si klade za cíl i televizí přenášená debata mezi Obamou a republikánskými a demokratickými zákonodárci. Týkat se bude zdravotnictví a uskuteční se příští čtvrtek.

Dalšími body změn mají být dle agentury AP rychlejší reakce na kritiku republikánů a větší soustředění na problémy, které považuje Obama za klíčové (ekonomika, pracovní trh, zdravotnická reforma).

„Práh důležitosti, aby o něčem veřejně mluvil, půjde nahoru," sdělil deníku Washington Post jeden z prezidentových poradců. A potřebné je i komunikovat rychle. „Během kampaně jsme si mohli dovolit dát věcem čas, nyní se nacházíme v prostředí, které volá po okamžité komunikaci," prohlásil Obamův mluvčí Robert Gibbs.

Foto: Aktuálně.cz
Blog Pavla Tomáška: Obama má úspěch, proč nikdo netleská?

Gibbs si tak minulý víkend založil účet na sociální síti Twitter a Pfeiffer slibuje zefektivnit okamžitou reakci na republikánskou kritiku nebo mediální obvinění.

Když tak agentura Bloomberg vydala zprávu, že se Obama dostatečně nezajímá o otázku bonusů na Wall Street, poradci prezidenta okamžitě rozeslali emailové zprávy internetovým deníkům a tvrzení odmítli na stránkách Bílého domu.

Strategie pro volby

Součástí této „síly rychlé reakce" se stali i Obama a viceprezident Joe Biden.

Čas letí a v Kongresu se stále debatuje.
Čas letí a v Kongresu se stále debatuje. | Foto: Reuters

Prezident je novináři dlouhodobě kritizován za to, že nepořádá tiskové konference (poslední standardní se uskutečnila před sedmi měsíci), neočekávaně se však před žurnalisty objevil minulý týden po jednání v Kongresu. O víkendu se pak zase na dvou televizích vynořil Biden.

Obama doufá, že by mu tato taktika mohla pomoci v listopadových volbách. Veřejnými debatami s oponenty by podle pozorovatelů také rád přesvědčil Američany, že republikáni jeho agendu kritizují, aniž by měli v ruce konkrétní lepší návrhy.

 

Právě se děje

Další zprávy