O Facebooku mlčte, nakázal médiím francouzský regulátor

Petr Jemelka Petr Jemelka
7. 6. 2011 11:17
Odkazování na sociální síť je podle tamní vysílací rady skrytou reklamou
Foto: Reuters

Paříž - Facebook nebo Twitter jsou pro moderátory ve francouzských rádiích a televizích zapovězená slova.

Tamní Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (Conseil Superieur de l'Audiovisue) jim totiž zakázala odkazovat na konkrétní internetové sociální sítě.

Opírá se přitom o vyhlášku z roku 1992, která je namířena proti skryté reklamě v médiích.

Podle jejího nového výkladu tedy nebudou moci televizní a rozhlasové stanice odkazovat na své účty na Facebooku a Twitteru. Zmínky smějí být pouze obecné - o sociálních sítích.

"Nejsme ve Spojených státech, kde si zakoupíte frekvenci a vysíláte si na ní, co chcete. Ve Francii jsou frekvence přidělovány zdarma, na oplátku ale musíte respektovat daná pravidla," vysvětlila pro zpravodajskou stanici France 24 členka rady Christine Kellyová.

Facebook a Twitter jsou podle ní značky jako Coca-Cola nebo L´Oréal a jakákoliv zmínka o nich tedy znevýhodňuje konkurenci. "Existují spousty sociálních sítí zaměřených na různá témata - vaření, zvířata a podobně, tak proč zmiňovat zrovna tyto dvě," položila si radní řečnickou otázku.

Kritici nového výkladu vyhlášky jsou ale toho názoru, že Francie v době rozvoje informačních technologií zaspává a tento krok je jen dalším důkazem.

Dalším možným vysvětlením, upozorňuje CNN, může být snaha francouzských úřadů potlačit anglosaský vliv na francouzskou kulturu. To totiž není nikterak novým jevem. Například v roce 2003 francouzské regulační orgány zakázaly používání slova e-mail ve veškeré úřední komunikaci i materiálech a nahradily ho slovem courriel.

Zákaz málem prošel bez povšimnutí

Foto: ISIFA

Souvislost s jazykovým puritánstvím nicméně Kellyová odmítá, i když připustila, že sociální sítě jazykové kultuře ve Francii škodí. Poslední rozhodnutí ale podle ní souvisí pouze s již platnými předpisy.

Přestože nové pravidlo platí už od 27. května, veřejnost na něj upozornili až blogeři, kteří rozhodnutí Rady převážně kritizují.

Ať už mají členové francouzského regulátora pravdu, nebo ne, realita bude velmi pravděpodobně taková, že moderátoři vyzvou diváky či posluchače, aby sledovali účty (stránky) své oblíbení stanice na sociálních sítích a všem bude jasné, že myslí Facebook či Twitter.

Navíc jim zřejmě nikdo nezabrání, aby používali skryté odkazy, u nichž půjde jen velmi těžko dokazovat úmysl propagovat konkrétní značku. Například je možné posluchače vyzvat, aby sledovali účet na sociální síti, jejíž zprávy mají maximálně 140 znaků.

Zákaz zmiňování jmen sociálních sítí v éteru je pikantní i proto, že přišel těsně po summitu G8, na němž se francouzský prezident Nicolas Sarkozy setkal se zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem.

 

Právě se děje

Další zprávy