Nový objev. Pátrání po životě mimo Zemi půjde rychleji

ČTK Petr Jemelka ČTK, Petr Jemelka
26. 6. 2013 14:18
Díky nalezení tří obyvatelných planet u jedné hvězdy mohou vědci změnit způsob hledání
Umělecké ztvárnění nově objeveného světa.
Umělecké ztvárnění nově objeveného světa. | Foto: ESO.org

Santiago - Ve vzdálenosti 22 světlených let od Země obíhá kolem jedné hvězdy trio potenciálně obyvatelných planet. Obyvatelných proto, že tam teploty umožňují celoroční výskyt vody v kapalném skupenství.

Objev, jenž podle vědců významně zvýšil šance nalezení dvojčete naší planety, vzešel z analýzy dat ze zařízení HARPS Evropské vesmírné observatoře v Chile.

"Místo sledování deseti hvězd, abychom našli jedinou potenciálně obyvatelnou planetu, můžeme nyní hledět na jedinou hvězdu, kde máme šanci najít hned několik takových planet," prohlásil astronom Rory Barnes z Washingtonské univerzity.

Zmíněný planetární systém vědci znají již z minulosti. Doposud se ale domnívali, že hvězdu označovanou jako Gliese 667C obíhá jen jedna, snad obyvatelná planeta.

Z dřívějších pozorování zařadili jednu z planet do obyvatelné zóny. Tato planeta a její dvě nově objevené příbuzné jsou větší než Země, ale menší než Neptun.

Takhle nějak by to na planetách systému Gliese 667C mělo vypadat:

Může jich být sedm

Vědci své poznatky o Gliese 667C přehodnotili na základě nových pozorování a opětovné analýzy dostupných dat. Z nich vyplývá, že systém má nejméně šest planet, ale odborníci nevylučují existenci sedmé.

Navíc se ukázalo, že další dvě planety se pohybují na okraji obyvatelné zóny, takže by také mohly mít podmínky vhodné pro život.

Hvězda se nachází 207 bilionů kilometrů od Země, v souhvězdí Štíra. Jedná se o červeného trpaslíka dosahujícího přibližně třetinové velikosti Slunce.

HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) pátrá po planetách na základě gravitační síly, kterou působí na hvězdu, kolem níž obíhají. Konkrétně zaznamenává jev zvaný Rudý posuv, tedy gravitační posuv prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření.

Tak by naši planetu viděli mimozemšťané: