Nový objev: Metan z dinosaurů výrazně oteplil planetu

Radim Klekner Radim Klekner
13. 5. 2012 13:52
Dinosauři zřejmě vyprodukovali stejné množství metanu, jako uniká do atmosféry dnes
V časech, kdy zemi obývali dinosauři, byly globální teploty o přibližně deset stupňů vyšší než dnes. | Foto: Radek Pecák

Liverpool - To, že metan je v ohledu na globální oteplování přibližně dvacetkrát účinnější než kysličník uhličitý, je vcelku dobře známo.

Stejně jako to, že dnešní přežvýkavci ho všichni dohromady vyprodukují něco mezi 55 a 110 miliony tun ročně.

Studium sedimentů, které naznačilo dosud ničím nevysvětlený nárůst globálních teplot o deset stupňů Celsia, k němuž na zeměkouli došlo před přibližně 200 miliony let, přivedlo vědce na myšlenku, že by za tím mohl stát právě náhlý nárůst emisí metanu.

A že by k němu mohli přispět velcí býložraví ještěři, jejichž populace tehdy zaznamenala prudký rozmach.

Přesněji - že by s tímto nárůstem mohly být spojeny bakterie přebývající v trávicím traktu dinosaurů, které z něj metan uvolňovaly stejným způsobem, jako je tomu dnes u dobytka.

"Zkusili jsme spočítat, kolik metanu mohli vyprodukovat dinosauři, kteří tehdy obývali naši planetu, a dospěli jsme k překvapivým závěrům," řekl deníku The Telegraph autor studie, zveřejněné v posledním čísle časopisu Current Biology, David Wilkinson z Univerzity Johna Moorese v Liverpoolu.

Jeho tým spočítal, že z těl tehdejších dinosaurů se mohlo každoročně uvolnit na 572 milionů tun metanu. To je téměř tolik, co vyprodukují všechny zdroje tohoto plynu dnes.

Wilkinson vyšel z předpokladu, že množství vyprodukovaného metanu je přímo úměrné tělesné váze. Vědci již dříve spočítali, že jedna kráva, vážící v průměru 500 kilogramů, ze sebe za rok vydá 110 kg CH4. A velcí dinosauři, kterých v čase jury - tedy před 200-145 miliony lety - podle odhadů žilo okolo deseti na kilometr čtvereční, vážili v průměru dvacet tun.

V časech jury bylo na tehdejší prapevnině Pangee, postupně se rozpadající na jednotlivé kontinenty, na 75 milionů čtverečních kilometrů porostlých pralesy, v nichž velcí býložraví ještěři žili. To čistě teoreticky dává dohromady na 750 milionů dinosaurů.

"Podle našich výpočtů tak velcí ještěři vyprodukovali více než všechny dnes známé zdroje emisí metanu dohromady," zdůraznil Wilkinson. "Podobně jako u dobytka totiž mohl z jejich těla unikat oběma hlavními otvory, tím pro přijímání potravy i tím pro její vylučování."

Trávicí trakt býložravců, spalování fosilních paliv, velké močály a mořské dno vypustí do atmosféry podle Světové meteorologické organizace každoročně na 550 milionů tun CH4. Před průmyslovou revolucí to přitom bylo jen asi 180 milionů tun.

Wilkinson přiznává, že výsledky jeho práce jsou založeny na čistě teoretických výpočtech, nic to ale nemění na skutečnosti, že velcí dinosauři žili v neskonale teplejším klimatu, než na zeměkouli panuje dnes, a že tento fakt musí mít nějaké vysvětlení.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Využijte volný čas k návštěvě zoo, dinoparku nebo botanické zahrady.