Novináři versus Penta. Proč list SME odmítl nové vlastníky

Martin Novák Martin Novák
15. 10. 2014 11:49
Známý slovenský deník, kritický k premiéru Ficovi, v dosavadním složení končí.
Internetová verze deníku SME ze dne 10. 10. 2014.
Internetová verze deníku SME ze dne 10. 10. 2014. | Foto: Repro SME, Aktuálně.cz

Bratislava – Vlivný slovenský deník SME mění majitele a pravděpodobně i většinu novinářů. Na protest proti tomu, že polovinu akcií listu koupila prostřednictvím společnosti Namav finanční skupina Penta, podalo ve středu výpověď vedení redakce.

Následovat je mají další žurnalisté SME.

Redaktoři se domnívají, že Penta si noviny kupuje, aby umlčela názory, které jsou pro ni nepříznivé.

Připomeňme, že skupina Penta je spojována s kauzou Gorila. Tedy s podezřením, že spolumajitel skupiny Jaroslav Haščák se slovenskými politiky tajně domlouval privatizaci státních podniků. Penta obvinění odmítá.

"Nedokáži si představit fungování nezávislých novin pod lidmi, kteří podnikají se státem a mají mnoho různých zájmů v politice. Kteří figurují v největší korupční kauze Slovenska posledních let, v kauze Gorila. S panem Haščákem jsem se osobně v minulosti setkal. Jestli má radost z toho, že odcházíme, to naprosto netuším. Každopádně vím, že dělat nezávislé noviny pod jeho vedením nelze," řekl Aktuálně.cz odcházející šéfredaktor SME Matúš Kostolný.

Není však jasné, jak prodej skončí. Pentě by měla patřit polovina vydavatelství Petit Press, pod které deník SME spadá. Druhou polovinu vlastní původní akcionář, První slovenská investiční skupina podnikatele Petera Vajdy.

Představenstvo První slovenské investiční skupiny (PSIS) v dnešním vyjádření uvedlo, že firma Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, která svých padesát procent akcií prodala společnosti Namav, tím porušila předkupní právo PSIS. Ta si proto vyhrazuje možnost "podniknout právní kroky." Jinými slovy - PSIS s prodejem poloviny akcií nesouhlasí.

SME má náklad přibližně čtyřicet tisíc výtisků a názorově se vymezuje proti současnému premiérovi Robertu Ficovi. Ten list opakovaně kritizoval a jednou i žaloval kvůli kreslenému vtipu.

"Je jasné, že Penta kupuje noviny proto, aby je dostala pod kontrolu. Finanční zájem tam nemůže být, protože ty noviny jsou ztrátové," řekl Aktuálně.cz známý slovenský novinář Eugen Korda, který nyní pracuje v časopise Týždeň.

Jaroslav Haščák k situaci ve SME uvedl, že respektuje rozhodnutí zaměstnanců, ale...

"Respektuji, když se jakýkoliv zaměstnanec rozhodne odejít, protože nechce pracovat ve firmě, kterou vlastní nebo spoluvlastní či finančně podporuje naše investiční skupina. To, co však nepovažuji za přiměřené a správné, je, když se zaměstnanec rozhodne vydávat svůj osobní nesouhlas a postoj za nesouhlas a postoj celé firmy či instituce, pro kterou pracuje a kterou se rozhodl opustit. Nebo když dokonce svůj osobní zájem a postoj ztotožňuje se zájmem celé společnosti," stojí v jeho prohlášení zveřejněném na internetu.

Na slovenské mediální scéně se hovoří o tom, že odcházející žurnalisté chystají nový projekt. Není ale jasné, jakou bude mít podobu. Zda půjde o tištěný deník, či internetový server.

Podle Kordy se změnou vlastnických poměrů v Petit Pressu zužuje na Slovensku prostor pro nezávislou žurnalistiku.

"Na Slovensku bohužel nelze vkládat naděje ve veřejnoprávní média. Slovenskou televizi a Slovenský rozhlas ovládá Ficova strana Směr-sociální demokracie, která je navíc propojená s finančními skupinami, které vlastní soukromé televize," říká Korda.

Foto: Penta Investments

Penta je investiční skupina, která existuje dvacet let. Podniká například v bankovním sektoru, zdravotnictví a realitách. Působí v několika zemích včetně České republiky.

Kauza Gorila začala na Slovensku bobtnat před vánocemi 2011, kdy se na veřejnost dostal stejnojmenný spis tajné služby SIS. Jeho obsahem jsou údajné přepisy odposlechů ze schůzek v jednom bratislavském bytě z roku 2005 a 2006. Hlavním aktérem je Jaroslav Haščák.

Právě on měl s politiky konzultovat nejrůznější privatizační projekty, jako například prodej akcií rozvodných energetických podniků, tepláren, bratislavského letiště nebo tendr na prodej kontrolního balíku akcií dominantního výrobce elektřiny Slovenské elektrárne.

Podle Gorily měla Penta ovlivňovat nejen pozice v některých podnicích, jako například v bratislavské teplárně nebo v elektrárnách, ale její vliv sahal i na rozhodování samotného Fondu národního majetku.

Penta popírá pravost spisu Gorila.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy