Nová provokace. KLDR cvičně pálila do Japonského moře, tvrdí armáda v Soulu

ČTK ČTK
Aktualizováno 3. 3. 2016 12:35
Raketovými testy Pchjongjang porušuje rezoluce Rady bezpečnosti OSN. Navzdory tomu Severní Korea loni uskutečnila řadu testů střel krátkého doletu a vyzkoušela i rakety středního doletu Rodong, které mohou být teoreticky vybaveny jadernými hlavicemi a s doletem až 1300 kilometrů mohou zasáhnout Tokio a klíčové americké základny v Japonsku. Ve středu Rada bezpečnosti OSN jednomyslně schválila novou rezoluci proti Severní Koreji za její lednový jaderný test. Země tak bude čelit výraznému zpřísnění mezinárodních sankcí.
Armáda zůstává pro režim na prvním místě. Snímek z nedávného vojenského cvičení, které osobně sledoval Kim Čong-un.
Armáda zůstává pro režim na prvním místě. Snímek z nedávného vojenského cvičení, které osobně sledoval Kim Čong-un. | Foto: Reuters

Soul/Pchjongjang - Severní Korea zkušebně vypálila šest střel krátkého doletu do Japonského moře, uvedlo jihokorejské ministerstvo obrany.

Stalo se tak krátce poté, co ve středu Rada bezpečnosti OSN jednomyslně schválila novou rezoluci proti Severní Koreji za její lednový jaderný test. Země tak bude čelit výraznému zpřísnění mezinárodních sankcí.

Střely byly vypáleny v 10:00 místního času (02:30 SEČ) z odpalovacího zařízení nedaleko přístavu Wonsan na východním pobřeží KLDR. Skončily v mezinárodních vodách Japonského moře, přibližně 100 až 150 kilometrů od severokorejských břehů.

Projev rozhořčení a vzdoru

Severní Korea opakovaně reaguje na mezinárodní tlak ostrou palbou přes hranice, takže odpálení střel krátkého doletu není vnímáno jako nijak zvlášť razantní odpověď na sankce, napsal server britského deníku The Guardian.

Sousední Jižní Korea považuje palbu z KLDR za projev rozhořčení a vzdoru a očekává, že další podobné demonstrace síly budou následovat, uvedl zpravodajský server BBC. Další zvýšení napětí lze na Korejském poloostrově očekávat v souvislosti s připravovanými jihokorejsko-americkými manévry, které mají začít příští týden. Pchjongjang je považuje za nácvik invaze.

Severní Korea letos v lednu uskutečnila svou čtvrtou jadernou zkoušku. Tvrdila, že vůbec poprvé testovala silnou vodíkovou bombu, i když experti to zpochybnili. V únoru vypustila KLDR raketu dlouhého doletu.

Rada bezpečnosti OSN na to odpověděla ve středu zpřísněním sankcí vůči Severní Koreji, které jsou podle BBC vůbec nejpřísnější v historii. Nově bude muset být například prověřován veškerý náklad, který bude směřovat do KLDR, případně ji bude opouštět. Zakázán byl i veškerý prodej lehkých zbraní určených Pchjongjangu. Na černou listinu se dostalo dalších 16 Severokorejců a 12 severokorejských organizací.

 

Právě se děje

před 17 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy