Norsko zaplatí za emise svých politiků

Red Zah, Reuters
2. 1. 2007 16:00
Oslo - Systém obchodování s emisemi selhává. Norsko proto přitvrzuje. Platit bude i za letecké cesty státních zaměstnanců do zahraničí.
Protest aktivistů Greenpeace před ministerstvem životního prostředí. Důvodem byly emisní povolenky pro české podniky.
Protest aktivistů Greenpeace před ministerstvem životního prostředí. Důvodem byly emisní povolenky pro české podniky. | Foto: Greenpeace

"V boji proti globálnímu oteplování je třeba přitvrdit," vysvětlil své rozhodnutí norský premiér Jens Stoltenberg.

Norsko se tak stane první zemí světa, která se rozhodla k podobnému kroku.

Platit budou i státní zaměstnanci

"Vláda se shodla na tom, že pokud bude státní zaměstnanec cestovat letecky do zahraničí, budeme muset na jeho cestu koupit potřebné povolenky na obchod s emisemi," prohlásil premiér v novoročním projevu.

"Na mnoha místech země jsme letos zažili nejteplejší podzim za posledních sto let," zdůvodnil své rozhodnutí Stoltenberg. "Cítíme to v našem každodenním životě - nedá se lyžovat, děti nemohou stavět sněhuláky a podle vědců hrozí polárním medvědům vyhubení."

Některé norské firmy jako ropná společnost Statoil k obdobnému kroku přistoupily již v uplynulých letech.

Obchod s emisemi

Trh s povolenkami

  • Česká republika získala povolenky na emisi 97,6 milionů tun CO2
  • Pokud by je podniky prodaly při maximální ceně (30 euro za tunu), utržily by téměř 3 miliardy euro
  • 21 státům udělila EU v roce 2005 povolenky ve výši 1 829,5 milionů tun

Znamená to pro ně, že za jednu cestu svého zaměstnance z Osla do Washingtonu zaplatí dvanáct dolarů jako kompenzaci za vypuštění 0,7 tuny oxidu uhličitého do ovzduší. Peníze mají být využity na výsadbu stromů nebo výstavbu větrných elektráren.

"Chceme ukázat cestu ostatním zemím, firmám a organizacím a doufáme, že nás budou následovat," dodal premiér.

V Británii přijali jako první obdobné opatření při letech vládních a ministerských úředníků v dubnu loňského roku.

Podle Reuters tamní vláda za kredity při odhadovaném množství 255.000 tun oxidu uhličitého zaplatí v období let 2007-2009 zhruba tři miliony liber (přes 122 milionů korun).

EU: Na řadě jsou aerolinky

Koncem prosince navíc Evropská unie definitivně zahrnula leteckou dopravu do svého boje proti znečišťování životního prostředí.

Dosud měly aerolinky výsadní postavení. Přestože patří ke znečišťovatelům, jejichž podíl roste nejvyšším tempem, stály mimo hlavní zájem bruselských úředníků.

Zatímco evropští energetici a průmyslníci musí nakupovat a obchodovat s povolenkami na vypouštění emisí, letadla zatím své emise vypouštěla bez sankcí. Tomu ale bude konec od roku 2011.

Stejně jako ostatní znečišťovatelé, i aerolinky budou muset svůj "hřích" splácet pomocí obchodovatelných povolenek.

První rok se bude příkaz týkat jen vnitroevropských letů, další rok se budou muset normou řídit i lety mimo EU.

"Ten, kdo letí z Londýna do New Yorku a zpět, vytvoří zhruba stejné množství emisí jako průměrný obyvatel EU při vytápění svého domu v celém roce," uvedla komise ve svém vysvětlení, proč je nutné regulovat emise vypouštěné leteckým průmyslem.

Nekonečný boj s globálním oteplováním

Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem Evropské unie ke splnění závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém stanovuje limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné rafinerie.

Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU začalo na začátku loňského roku.

 

Právě se děje

Další zprávy