Německo spadlo do recese, předpovědí krize přibývá. Česko má šanci vyváznout

Martin Novák Martin Novák
8. 11. 2019 15:54
Od globální finanční krize uplynulo deset let a od léta přibývá v německých médiích předpovědí o krizi, která by se vzhledem k provázanosti ekonomik dotkla i Česka.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Siemens

Britský časopis Economist navíc ve svém článku na konci října varoval, že zemím střední Evropy zřejmě končí zlatá doba růstu. Zároveň upozornil, že na země visegrádské čtyřky dopadne možná německá recese tvrději než na ostatní.

"Německo je pro tyto země největším obchodním partnerem a největším či druhým největším investorem. Například továrna německé automobilky Audi v maďarském Györu sama vytváří devět procent maďarského vývozu," vypočítává Economist.

Nejnovější čísla a analýzy ale ukazují, že německá ekonomika sice má problémy, ale hovořit o krizi je přehnané. V září se průmyslová výroba v Německu snížila o 0,6 procenta. Hrubý domácí produkt Německa se ve druhém čtvrtletí snížil o 0,1 procenta a je zřejmé, že se dále snižoval i ve třetím čtvrtletí. O recesi ekonomové hovoří právě v případě, když ekonomika padá dvě čtvrtletí za sebou.

"Je to recese, ale zatím ne taková, která by nás měla naplňovat strachem a panikou. Zatím hospodářství táhnou služby a stavební sektor," řekl deníku Handelsblatt ředitel Institutu pro světovou ekonomiku v Kielu Gabriel Felbemayer. Na rozdíl od kritického roku 2009 ale v zemi neroste nezaměstnanost.

Období útlumu

Jako příčinu německého zpomalení analytici vidí nejistotu ohledně brexitu a také dopad americko-čínské obchodní války. Z uvalování dovozních cel mají němečtí výrobci velké obavy. Například americký prezident Donald Trump hrozil cly na import německých automobilů a náhradních dílů.

Německá obchodní a průmyslová komora (DIHK) očekává na rok 2020 růst vývozu o pouhých 0,3 procenta. Obvykle přitom německý export roste ročně o více než pět procent, uvádí agentura DPA.

Výbor ekonomických poradců německé vlády ve středu uvedl ve své zprávě, že nepředpokládá hlubokou hospodářskou recesi a že jde spíše o období útlumu.

"Česká ekonomika se trochu zadrhává. V letošním roce se česká průmyslová výroba zvýší asi o 0,5 procenta, což je nejméně od roku 2013. Primární příčinou je zhoršení ekonomické situace ve světě, zejména v Německu, na něž je řada českých průmyslových firem navázána," řekl ČTK analytik Deloittu David Marek.

Protikrizová opatření

Velká krize na přelomu let 2008 a 2009 zasáhla Německo už v době, kdy vládla kancléřka Angela Merkelová. Ekonomika se propadla o pět procent. Pokud se berou v úvahu mírové časy, byl to nejhorší výsledek od roku 1932.

Vláda tehdy půjčila druhé největší německé bance Commerzbank 18 miliard eur a v rámci pomoci v ní převzala čtvrtinový podíl. Stabilizační vládní fond pro německé banky, pojišťovny a penzijní fondy v říjnu 2008 činil 500 miliard eur.

Výrobu automobilek Merkelová podpořila šrotovným. Nabídla vlastníkům automobilů výhodný nákup nových vozů, pokud se zbavili starého, k životnímu prostředí méně šetrného auta. Vláda také zvýhodnila firmy, které nepropustily zaměstnance, ale zavedly takzvaný kurzarbeit, tedy zkrácenou pracovní dobu.

"Krize nás donutila dělat věci a překročit hranice, které bychom jinak nedělali a nepřekročili," uvedla kancléřka v rozhovoru pro deník Bild.

 

Právě se děje

před 1 minutou

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Piloti formule 1 Räikkönen i Giovinazzi zůstávají v Alfě Romeo

Finský veterán Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi budou také v příští sezoně mistrovství světa formule 1 jezdit za stáj Alfa Romeo. Švýcarský tým o prodloužení spolupráce s oběma piloty informoval na svých internetových stránkách.

Jednačtyřicetiletý Räikkönen je nejstarším pilotem ve startovním poli. Na kontě má 21 vítězství a v roce 2007 se s Ferrari stal mistrem světa. Finský jezdec ve formuli 1 závodil i za McLaren a Lotus a je také rekordmanem v počtu startů, kterých má na kontě 324. V týmu Alfy Romeo působí od loňska.

Šestadvacetiletý Giovinazzi si první start v F1 připsal před třemi lety v barvách Sauberu. První kompletní sezonu odjel loni po přejmenování týmu na Alfa Romeo, kdy díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie zaznamenal dosud nejlepší výsledek v kariéře. V probíhajícím ročníku italský pilot byl nejlépe devátý.

Další zprávy