Největší akce v dějinách: Narovnali vrak Concordie

ČTK ČTK
Aktualizováno 17. 9. 2013 8:45
Jeřáby vyzvedávaly vrak od pondělního rána. Náročná operace nabrala oproti plánu zpoždění.
Nejdražší záchrana lodi skončila.
Nejdražší záchrana lodi skončila. | Foto: Reuters

Giglio - Další fáze na záchranu obřího vraku lodi Costa Concordia, která loni ztroskotala poblíž toskánského ostrova Giglio, byla v úterý podle úřadů úspěšně dokončena. Informovaly o tom agentury AFP a Reuters.

Jeřáby vyzvedávaly vrak na hladinu od pondělního rána, celá operace pak skončila čtyři hodiny po pondělní půlnoci.

V úterý brzo ráno mohli inženýři konečně prohlásit: "Cíl splněn, Costa Concordia dosáhla stupně nula, tedy vertikální polohy." Předtím plavidlo leželo nakloněno 65 stupňů od vertikální osy.  Loď nyní stojí na umělém dně, které bylo předem připraveno.

"Musím říci, že to byla skvělá operace," prohlásil Franco Porcellacchia, zástupce majitele lodě Costa Crociere SpA. Podle agentury AP jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii.

Loď je nyní ve vzpřímené poloze, avšak podpíraná pod kýlem i podél něj. Až za několik měsíců bude odvlečena a sešrotována. Úspěch je, že se nerozlomila a zůstala vcelku, takže z ní neunikly toxické látky.

Právě kvůli nim nebylo možné loď rozřezat nebo rozmontovat na místě, což je levnější metoda. Dalším důvodem pro to, že se rozhodlo loď vyzdvihnout vcelku, je možnost, že v ní jsou ostatky dvou osob, které nehodu nepřežily a jež se nepodařilo najít.

Na palubě bylo 4200 osob a 32 z nich přišlo o život. Dvě těla se zatím najít nepodařilo, i když po napřímení vnitřek loni prozkoumávají robotické kamery.

Hotovo? Ani zdaleka

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli řekl, že bok, který spočíval ve vodě, je těžce poškozen a bude potřebovat opravu.

Velkou část práce podle něj ještě zbývá udělat. Poškození kýlu prozkoumá detailně miniaturní ponorka opatřená kamerou. Podle snímků, které dodá, budou vytvarovány vzduchové komory, které budou připevněny k pravému boku.

Pokud se to podaří, bude se postupně z komor na obou stranách vraku voda vypouštět a loď bude moci být odvlečena do hluboké vody. Odtud by pak mohla být odtažena k rozebrání a sešrotování. Zatím se počítá s tím, že to bude v létě příštího roku.

"Zbývá nám zjistit v příštích dnech mnoho věcí, abychom tento riskantní podnik mohli dokončit," řekl Porcellacchia. Starosta Giglia Sergio Ortelli prohlásil, že "operace neskončila, avšak podařilo se ukončit její důležitou část".

Dvakrát těžší než Titanic 

Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž toskánského ostrova a začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí.

Costa Concordia váží více než 114 000 tun, je tedy dvakrát těžší než Titanic. Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Hasiči ve Zbůchu na Plzeňsku zasahují u úniku plynu, evakuovali 30 lidí

Hasiči v Plzeňské ulici ve Zbůchu na Plzeňsku zasahují u rozsáhlého úniku plynu z vyrovnávací nádrže. Podle řídícího důstojníka krajských hasičů plyn začal unikat asi před dvěma hodinami kvůli porušení opravované přípojky. Hasiči a policie podle něj z nejbližšího okolí úniku evakuovali asi 30 lidí. Doprava se odklání na obec Tlučná.

"Ulice na silnici I/26 i okolí ve vzdálenosti zhruba 150 m od místa nádrže je uzavřená," informovala policie na twitteru.

"My na místě situaci monitorujeme. A samozřejmě tady máme protipožární ochranu. Plyn neustále uniká a je tu i zástupce firmy, která to zde montovala," upřesnil řídící hasičů.

Další zprávy