Nechali ruští piloti zamrznout snímače? Fatální chyba, potom byli téměř bez šance, říká expert

Jan Gazdík Jan Gazdík
14. 2. 2018 12:41
Pravděpodobnou příčinou nehody letounu An-148 Saratovských aerolinií bylo podle ruských vyšetřovatelů zamrznutí snímačů tlaku vzduchu, které jsou důležité pro správnou funkci barometrických přístrojů. Zda se jednalo o selhání pilotů, nebo o technickou závadu, ukáže další vyšetřování. "Pokud se to definitivně potvrdí, tak posádka selhala - jinak to nelze kvalifikovat," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz český letecký expert Ladislav Keller, sám jeden z nejzkušenějších pilotů Boeingu 737, který přednáší na ČVUT konstrukci letadel a leteckou navigaci.
Záchranáři svezli trosky letounu An-148. Zbyla jen hromada šrotu. Nehodu nepřežilo 71 lidí. | Video: Reuters

Piloti havarovaného An-148 nezapnuli vytápění pro odmrazování snímačů, které měří rychlost letadla. Jde o jejich fatální chybu?

Bez diskuse. Pokud se to definitivně potvrdí, tak posádka selhala - jinak to nelze kvalifikovat. Jestli letounu zamrznou obě pitotky, tak neměli téměř šanci. Mohl ji dát ještě zmíněný záložní měřící systém, ale oni tu situaci už nezvládli. Je zde ovšem i další možnost: Mohlo jít o technickou závadu, což ovšem ukáže až další vyšetřování.

Nevěděli tudíž, jak rychle letí - zda moc rychle, či naopak pomalu. Proč je tahle znalost pro piloty tak důležitá?

To je zcela zásadní. Zjednodušeně řečeno: Když letíte moc rychle, letadlo se rozkmitá natolik, že se rozpadne. A pokud máte naopak až příliš malou rychlost, ztratíte vztlak pod křídly a spadnete.

A jestliže by piloti zapnuli dodatečně odmrazování zamrzlých Pitotových trubic, měli by šanci?

Záleží na tom, v jaké fázi letu by to provedli. Kdyby to udělali včas, elektrické vyhřívání pitotek je natolik intenzivní, že led rychle rozmrazí - přístroje by za pár vteřin ukazovaly opět normální hodnoty. Počkejme si ale na celkovou analýzu katastrofy letounu An-148. Od stolu teď vystřelit, že šlo jednoznačně o chybu pilotů, je dost jednoduché.

Vyhřívání pitotek mohli mít třeba zapnuté, nemuselo však - například kvůli zkratu - fungovat. Variant selhání vyhřívání je víc. My se spolu bavíme jen o prvotní příčině a důsledku katastrofy. Nevíme ale, co se dělo mezitím. Zda to posádka měla vůbec možnost řešit.

Porovnání hodnot

Zeptám se tedy obecněji. Proč "pouhé" zamrznutí snímačů tlaku vzduchu vede k pádu letounu?

Dopravní letoun má dva snímače. Zpravidla jsou umístěny na trupu poblíž pilotní kabiny. Jde o pitot-statické trubice, které měří celkový a statický tlak, podle kterých se určuje výška, rychlost letu a vertikální rychlost stoupání nebo klesání stroje. Z levé pitotky se napájí levé barometrické přístroje v kokpitu letounu, no a z pravé pak přístroje druhého pilota.

Takže když jedna z nich zamrzne…

Piloti to musí vyhodnotit a přepnout své přístroje na pitotku, která ukazuje správně. Moderní dopravní letouny mají navíc záložní měřící systém, z něhož se napájí náhradní přístroje. Takže porovnáním těchto tří hodnot rychle zjistí, která strana kokpitu ukazuje špatně.

A vám se pitot-statická trubice jako pilotovi někdy ucpala či zamrzla?

Několikrát. Za letu například na Jaku-40. S druhým pilotem jsme vyhodnotili, že jeho přístroje ukazují špatně, takže jsme přepnuli na moji pitotku a doletěli do cíle, kde jsme letadlo odstavili. 

Letecký expert Ladislav Keller.
Letecký expert Ladislav Keller. | Foto: Jan Gazdík

Podobná situace mě zastihla i na zemi s letounem Tu-154 při vzletu. Jedna z pitotek se ucpala, takže jsme přerušili vzlet. Zůstali jsme na dráze a vrátili se na stojánku. Technici letoun prohlédli a řekli, že můžeme letět.

Při druhém pokusu o vzlet se ovšem pitotka znovu ucpala, proto jsme tentokrát už letadlo odstavili. Při důkladnější technické prohlídce se zjistilo, že v jedné pitotce byl chuchvalec spečeného prachu - jakási kulička, která ucpávala přívod tlaku, ale až při dynamičtějším pohybu letounu, takže kapitánovy přístroje nefungovaly.

Někdy před patnácti lety se něco podobného stalo při letu i Turkům v Karibiku. V jedné z pitotek měli prach. Nezvládli to a havarovali.

Ruské aerolinky se zlepšily

Podle všeho jste tedy v obou případech reagovali chladnokrevně a správně. Nakolik stresující to bylo?

Nijak zvlášť. V letounu Jak-40 mi druhý pilot oznámil, že mu přístroje neukazují, takže jsme odpojili autopilota a já převzal řízení, protože mé přístroje fungovaly normálně. Navíc jsme je porovnali s hodnotami záložního systému, který má zvláštní napájení. Jak říkám, přepnuli jsme na mé přístroje a doletěli podle nich v pořádku domů.

Vždy tedy záleží na okolnostech. Například Airbusu A-330 společnosti Air France před několika lety zamrzly - stejně jako nyní ruské posádce An-148 - pitotky a posádka to nezvládla.

Bezprostředně po nehodě se také spekulovalo o úrovni ruských leteckých společností a technickém stavu jejich letadel…

Tohle bylo aktuální někdy před deseti lety. Od té doby ruské aerolinie investovaly značné sumy do modernizace leteckého parku, ale i výcviku pilotů. A když třeba poletíte Aeroflotem z Prahy do Moskvy, tak se může stát, že vás povezou špičkově vycvičení čeští piloti na moderním letounu Boeing anebo Airbus.

Video: Pád ruského letadla zachytily kamery

Pád letadla v Rusku zachytily CCTV kamery | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Kanaďané jsou prvními čtvrtfinalisty Davis Cupu

Tenisté Kanady jako první na osmnáctičlenném finálovém turnaji Davisova poháru postoupili do čtvrtfinále. Po pondělní výhře nad Itálií dnes Vasek Pospisil a Denis Shapovalov zařídili vítězství i nad týmem USA a ovládli skupinu F. V Madridu uspěla také světová jednička Rafael Nadal a souboj domácích Španělů s Ruskem vyrovnal na 1:1.

Rusové v úvodním kole porazili Chorvaty a dnes už mohli slavit postup. Před Nadalem totiž Roberto Bautista v duelu týmových dvojek nestačil na Andreje Rubljova a prohrál 6:3, 3:6 a 6:7. Nadal svedl o druhý bod velkou bitvu s Karenem Chačanovem a nakonec vyhrál 6:3, 7:6. Zápas rozhodne čtyřhra až po půlnoci.

Kanaďané a Američané se v Davis Cupu utkali po 54 letech a až na šestnáctý pokus uspěli poprvé kanadští tenisté. Pospisil dnes přehrál Reilleyho Opelku dvakrát 7:6, Shapovalov přidal druhý postupový bod proti Tayloru Fritzovi. Závěrečná čtyřhra byla zrušena. Kanaďané v play off narazí na Austrálii, nebo Belgii ze skupiny D.

Čerství vítězové Turnaje mistrů ve čtyřhře Pierre-Hugues Herbert a Nicolas Mahut dva dny po triumfu v Londýně navázali na vítěznou šňůru i v Davis Cupu. Pro Francii získali klíčový bod ve svém úvodním duelu s Japonskem.

Herbert s Mahutem zdolali pár Ben McLachlan, Jasutaka Učijama 6:7, 6:4 a 7:5. Loňské finalisty předtím dostal do vedení Jo-Wilfried Tsonga, následně vyrovnal Jošihito Nišioka. Skupinu A doplňuje Srbsko, které zahájí turnaj ve středu a mělo by nasadit i světovou dvojku Novaka Djokoviče.

Vítězství dnes slavily také reprezentace Argentiny (3:0 nad Chile) a Kazachstánu (2:1 nad Nizozemskem). Ze šesti skupin postoupí jejich vítězové a dva nejlepší týmy z druhých míst do čtvrtfinále, dál se bude hrát vyřazovacím způsobem.

Finálový turnaj tenisového Davisova poháru v Madridu:

Skupina A:

Francie - Japonsko 2:1

Tsonga - Učijama 6:2, 6:1, Monfils - Nišioka 5:7, 2:6, Herbert, Mahut - McLachlan, Učijama 6:7 (4:7), 6:4, 7:5.

Skupina B:

Španělsko - Rusko 1:1 po dvouhrách

Bautista - Rubljov 6:3, 3:6, 6:7 (0:7), Nadal - Chačanov 6:3, 7:6 (9:7).

Skupina C:

Argentina - Chile 3:0

Pella - Jarry 6:4, 6:3, Schwartzman - Garín 6:2, 6:2, M. González, Mayer - Jarry, Podlipnik-Castillo 6:3, 7:5.

Skupina D:

Austrálie - Kolumbie 3:0

Kyrgios - A. González 6:4, 6:4, De Minaur - Galán 6:4, 6:3, Peers, Thompson - Cabal, Farah 6:3, 3:6, 7:6 (8:6).

Skupina E:

Kazachstán - Nizozemsko 2:1

Kukuškin - Van de Zandschulp 6:2, 6:2, Bublik - Haase 5:7, 6:3, 6:7 (5:7), Kukuškin, Bublik - Haase, Rojer 6:4, 7:6 (7:2).

Skupina F:

USA - Kanada 1:2

Opelka - Pospisil 6:7 (5:7), 6:7 (7:9), Fritz - Shapovalov 6:7 (6:8), 3:6, Querrey, Sock - Pospisil, Shapovalov 6:0, 6:0 bez boje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy