NASA staví nový raketový motor. Jen s pomocí 3D tiskárny

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
18. 12. 2015 20:30
Technologie 3D tisku umožňuje výrazně ulehčit a zrychlit výrobu součástek pro vesmírné rakety a jiná vozidla. Vědci z NASA testovali motor sestavený ze součástek, které byly vyrobené právě touto metodou. Jedná se o první raketový motor vyrobený za pomoci 3D tiskárny.
Test 3D motoru zachycený kamerou GoPro.

Washington - Tým amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) staví nový vysoce výkonný raketový motor. Výjimečný je v tom, že jeho díly budou kompletně pořízeny pomocí 3D tiskárny.

Posléze ho čekají testy s kapalným kyslíkem a metanem, což jsou klíčové pohonné látky pro průzkumná vozidla na Marsu. Podle předpokladů by produkce těchto dvou plynů byla na rudé planetě možná.

Dosavadní testy proběhly s kapalným kyslíkem a vodíkem.

"Vyrobili jsme a poté testovali asi 75 procent dílů potřebných k vybudování raketového motoru," vysvětlila Elizabeth Robertsonová z vedoucího vědeckého střediska NASA pro výrobu raketových motorů. "Společným testováním čerpadla, vstřikovačů a ventilů jsme dokázali, že by bylo možné sestavit 3D tištěný motor pro různé účely," dodala.

Během posledních tří let testovali pracovníci střediska jednotlivé díly vzešlé z 3D tisku zvlášť. Poprvé se jim je však podařilo spojit tak, aby fungovaly úplně stejně jako v reálném motoru.

Budoucnost patří 3D tisku

Při navrhování vesmírných plavidel je technologie 3D tisku v dnešní době hojně využívaná. Díky ní se vesmírné mise stávají cenově mnohem dostupnější.

"Tyto testy snížily náklady i rizika spojená s aditivní výrobou, což je relativně nový proces při výrobě leteckých dílů. Dodavatelé, kteří s NASA nikdy předtím nepracovali, se naučili vyrábět dostatečně robustní díly pro raketové motory," pochvaluje si výsledky Robertsonová.

Pro vznik každé součástky je třeba zadat návrh do počítače. 3D tiskárna pak sestaví každý díl vrstvením kovového prášku. Jednotlivé díly posléze zafixuje pomocí metody, která se nazývá selektivní tavení laserem.

Takto vyrobené čerpadlo - jedna z nejsložitějších částí motoru - má například o 45 procent méně součástek než podobná čerpadla vyrobená tradičním způsobem montáže a svařování. Ostatní součástky, které jsou za normálních okolností ve výrobě třeba i déle než rok, byly pomocí 3D tiskárny vyrobené během několika měsíců.

 

Právě se děje

Další zprávy