Překvapivý objev: Před 3500 lety se pralidé přesouvali z Evropy do Afriky. Ukázal to nález DNA

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
9. 10. 2015 19:00
Lebka stará 4500 let s neporušenou DNA nalezená v Etiopii znamená průlom ve vědeckém bádání po lidské historii. Genetický kód v ní obsažený nelze najít v žádné oblasti současné Afriky. Vědci odhalili, že dnešní podobu DNA na africkém kontinentě ovlivnili lidé, kteří se před 3500 lety v rámci obrovské migrační vlny vraceli z Evropy a Asie zpátky do Afriky. Přestože chybí důkazy o důvodu migrace, je objev jedním z nejpřekvapivějších odhalení na poli historie lidstva.
Jeskyně v Etiopii, ve které byla 4500 let stará lebka nalezena.
Jeskyně v Etiopii, ve které byla 4500 let stará lebka nalezena. | Foto: Reuters

Addis Abeba - Lebka 4500 let starého Afričana s neporušeným genetickým kódem pomohla vědcům poodhalit tajemství o našich dávných předcích.

Afrika je považována za kolébku lidstva, odkud pocházejí všichni dávní předkové člověka. Všechny genetické pozůstatky pravěkých lidí ale pocházely dosud z Evropy a ostatních kontinentů.

Nyní však vědci ve své práci zaznamenali průlom.

Získali úryvek z prehistorické africké DNA. Lebka 4500 let starého lovce a sběrače z Etiopie tak odhalila vlnu migrace předků moderních lidí mezi Afrikou a Eurasií.

Mota - jenž získal jméno po jeskyni v Etiopských horách, kde byly jeho pozůstatky nalezeny - má totiž čistě africký genetický kód, který se v dnešní době už nikde nevyskytuje.

Po srovnání genetického fondu Moty s dnešními Afričany, Evropany a Asiaty, došli badatelé k překvapivému zjištění.

Z Afriky do Asie i Evropy a zase zpátky

Výsledky bádání - publikované v časopise Science - ukazují, že před 3000 lety proběhla obrovská vlna migrace z Eurasie do Afriky. Tento mohutný přesun zanechal dědictví v DNA dnešních Afričanů.

Africký kontinent je často vnímán jako místo zrodu dávných předků lidí, kteří se odtud šířili dál do celého světa. Nové poznatky ale dokazují, že se zemědělci ze Středního východu zhruba před 3500 lety vraceli zpátky do Afriky, kde šířili svoji genetickou informaci po celém světadílu.

Ani například konžští pygmejové, kteří byli považování za vývojově izolovanou skupinu, nezůstali nedotčeni.

Objev Moty a jeho genetického kódu je významný ještě i z jiného hlediska. Genomy předků lidí lze nalézt po celém světě, ovšem v Africe kvůli vysoké vlhkosti jen velice zřídka. Mota měl ale štěstí, jeho skalní kost - která se nachází těsně pod uchem - zůstala neporušená, stejně tak i část jeho DNA v ní.

Vědci se tak v genetickém kódu mohli dočíst, že Motovi předci nikdy neopustili Afriku. Až 1500 let po jeho smrti zažil černý kontinent obrovskou proměnu. Po odlivu předků lidí do Eurasie, ke kterému došlo před 60 tisíci lety, se někteří z nich začali vracet zpět.

Důkazem je odlišené složení DNA současných Afričanů.

Současní obyvatelé Etiopie totiž vlastní 20 procent genomu pocházejícího od těchto předků z Eurasie. V oblastech Subsaharské Afriky lze dokonce vystopovat pozůstatky z DNA neandrtálců, se kterými se jejich předkové mísili.

Proč se neolitičtí zemědělci, kteří tento způsob obživy zanesli do Evropy, začali vracet zpět do Afriky, vědci však netuší. Objev Moty ale znamená další dílek do skládanky příběhu historie lidstva.

Koronavirus zrušil daviscupový zápas čínských tenistů v Rumunsku

Epidemie koronaviru zrušila daviscupový zápas čínských tenistů v Rumunsku. Mezinárodní federace ITF dnes oznámila, že souboj plánovaný na 6. a 7. března ve městě Piatra Neamt se neuskuteční, protože tým Číny nemůže odcestovat.

Nemoci COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje, podlehlo v pevninské Číně již na 1900 lidí. Nakažených je přes 72 tisíc. Tenisté Rumunska proto postoupili do Světové skupiny I bez boje a Číňané spadli o úroveň níže.

Kvůli koronaviru byla na čínském území zrušena řada jiných sportovních akcí včetně halového mistrovství světa v atletice, Velké ceny formule 1 nebo lyžařských závodů Světového poháru.

Aktualizováno před 4 minutami

Dálnice D8 u Ústí se po 13 hodinách otevřela, při nehodě dvou kamionů zemřel řidič

Dálnice D8 u Ústí nad Labem byla v úterý zhruba 13 hodin uzavřená kvůli nehodě dvou kamionů, při níž jeden z řidičů zemřel a druhý byl zraněn. Nehoda se stala kolem 4:00 ráno přibližně na 77. kilometru dálnice ve směru na Prahu. Provoz na dálnici byl plně obnoven až po 17. hodině.

USA uvalily sankce na ruský Rosněfť kvůli pomoci Venezuele

Spojené státy uvalily sankce na obchodní divizi ropného gigantu Rosněfť za to, že ruská státní společnost pomáhala Venezuele obcházet sankce na export její ropy. Informovala o tom v úterý agentura AP.

Administrativa prezidenta Donalda Trumpa uvalila sankce na společnost Rosněfť Trading a jejího šéfa Didiera Casamira. Vysoce postavení činitelé americké administrativy podle AP rovněž varovali, že sankce by mohly být rovněž uvaleny na každého, kdo bude obchodovat s Rosněfť Trading.

Nejmenovaní činitelé uvedli, že očekávají odstřižení Rosněfť Trading od globálního finančního sektoru prostřednictvím nového opatření.