reklama
 
 

Na Ukrajině je v módě skromnost. Čeká se na lepší časy

8. 5. 2014 8:04
Dřív se Ukrajinci drahými vozy, nemovitostmi a šperky chlubili. Teď je tají, nebo rovnou prodávají.

Kyjev/Praha (od naší spolupracovnice) - Ukrajina se učí žít podle jiných pravidel než dřív. Nejen v politice.

Mění se například to, co si lidé kupují. Drahé věci nejsou v kurzu, nastupuje skromnost.

Podle analytiků se rapidně snižuje zájem o drahé nemovitosti, auta, jachty či starožitnosti. Přinejmenším do prezidentských voleb, které se mají konat koncem května, se na ukrajinském trhu s luxusním zbožím očekává stagnace.

Podle údajů společnosti Auto-Consulting byl loni prodej vozidel v hodnotě nad 150 000 eur trojnásobně vyšší než letos. "Drahé hračky" už nejsou prioritou, tvrdí časopis Dělovaja stolica.

Okázalé vystavování přepychu, na které si ukrajinští boháči v minulosti potrpěli, se podle pozorovatelů nenosí a čeká se na stabilizaci politické situace.

Do Kyjeva prý sice dorazil nový Rolls-Royce Wraith, který měl premiéru na loňském ženevském autosalonu a jehož cena se odhaduje na osm milionů korun, jeho majitel je ale spíš "bílou vránou". Objednávku na dalších pět modelů ukrajinští zájemci odřekli.

Letos v březnu se na Ukrajině výrazně snížila i poptávka po o něco levnějších vozidlech v hodnotě kolem 100 000 eur. "Za první tři měsíce letošního roku prodej automobilů v tomto segmentu klesl o 16,4 procenta," říká Oleg Omelnickij ze společnosti Auto-Consulting.

Snížení poptávky si obchodníci vysvětlují zejména politickou situací, která nastala v důsledku změny režimu. Značnou část zájemců o luxusní sortiment totiž v zemi proslulé korupcí ve státní sféře tvořili ukrajinští politici a úředníci. Mnozí teď vyčkávají, mimo jiné kvůli obavám z majetkových "lustrací", které požadovali účastníci protestů a které se snaží prosadit nové politické vedení.

Zálibu v luxusu na Ukrajině poněkud utlumilo i zveřejňování opulentních interiérů v domácnostech příslušníků politické a podnikatelské elity v médiích. Současní vrcholní politici proto demonstrativně jezdí v metru a létají tzv. economy třídou.

Ve společnosti se pak skromnost razí jako jakýsi "módní trend". Drahé mobilní telefony, hodinky, kabelky a jiné luxusní doplňky už nejsou hlavním ukazatelem společenského vlivu. Místní politici se tak na veřejnosti objevují ve svetrech a chlubí se svými vetchými ojetinami v automobilových parcích.

Expremiérka Julija Tymošenková, která kandiduje na prezidentku, například tvrdí, že nemá žádné bankovní účty ani automobily. Vlastní prý jen skromnou garsonku v rodném Dněpropetrovsku.

Bydlí ovšem v přepychové vile poblíž Kyjeva. Tu má už desítky let údajně pouze v pronájmu.

Zatímco v minulosti proslula zálibou v nápadných designových modelech světových značek, teď sází na jednoduché bílé halenky a svetříky nenápadných barev.

Úřadující premiér Arsenij Jaceňuk se "z pragmatických důvodů" přestěhoval do "skromného" bytu v Kyjevě, který si pořídil v luxusní čtvrti. Prodal terénní vůz Range Rover a pořídil si levnější, ovšem opancéřovaný mercedes. Novinářům se při prohlídce bytu pochlubil, že na toaletě má obyčejnou keramickou mísu. Nepotrpí si prý na hygienické atributy ze zlata, jak to údajně praktikovali jeho předchůdci.

Jaceňuk však zároveň vlastní přepychovou vilu v těsné blízkosti sídla sesazeného ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče, které nové ukrajinské vedení nacionalizovalo.

Server depo.ua uvedl, že poklesl také prodej luxusních plavidel, jako jsou jachty či parníky. Podle zástupce společnosti Azimuts Yachts Ukraine Alexandra Rejeva se zájem oproti loňsku snížil přinejmenším o polovinu.

Potenciální zájemci pak dávají přednost spíše ojetým modelům. Stagnuje i trh s luxusními nemovitostmi a až 90 procent nabídky realitního trhu je podle analytiků od začátku letošního roku prakticky bez pohybu.

Na nezájem si stěžují také starožitníci - některé aukční síně zcela zrušily dražby. Oživení trhu optimisté očekávají po volbách.

Realisté naopak míní, že současná nejistota jen tak neskončí. Zájem je prý nízký, přestože ceny tohoto sortimentu klesly někdy až o 70 procent. Mnozí milovníci hodnotných předmětů se tak raději přeorientovali na spolehlivější západní trhy.

autor: Alexandra Malachovská | 8. 5. 2014 8:04

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama