Na Temži má vyrůst největší letiště světa, podívejte se

Petr Jemelka Petr Jemelka
Aktualizováno 15. 11. 2013 8:00
Projekt přijde na 1,51 bilionu, náklady má pokrýt prodej pozemků letiště Heathrow.
Letiště má vyrůst na umělém ostrově. Tohle je jeho vizualizace.
Letiště má vyrůst na umělém ostrově. Tohle je jeho vizualizace. | Foto: Testrad

Londýn - Britové představili plány na vybudování supermoderního letiště. Na řece Temži.

Největší letecký přístav světa s šesti ranvejemi má vyrůst na umělém ostrově, pouhých 18 minut cesty od Londýna.

Jde o jednu z vážně zvažovaných variant řešení problému nedostatečné kapacity letišť Heathrow a Gatwick.

Zatímco v současnosti nejvytíženější letiště světa v Atlantě ročně odbaví okolo 90 milionů cestujících, tím na Temži by mělo každý rok projít až 200 milionů lidí.

 

Boris Island

Ve hře je ještě rozšíření obou letišť nebo výstavba nových za hranicemi Londýna. Starosta Boris Johnson ale prosazuje právě stavbu na umělém ostrově.

Mnozí Angličané London Britannia Airport označují za megalomanský. A přezdívají mu Boris Island (Borisův ostrov).

Nešlo by přitom o levnou záležitost. Vše by podle odhadů přišlo na 47,3 miliardy liber, tedy 1,51 bilionu korun.

Autor projektu - Britská developerská firma Testrad (The Thames Estutary Resarch and Development Company Limited) - ale podle serveru BBC tvrdí, že by veškeré náklady pokryl prodej pozemků, na nichž nyní stojí Heathrow. To by mělo být po dokončení letiště na Temži uzavřeno. Hotovo by prý mohlo být do sedmi let.

Plány nového letiště u Londýna
Plány nového letiště u Londýna | Video: youtube.com

Bitva argumentů

Konsorcium má v zásobě hned několik argumentů, jimiž chce vládní komisi získat na svou stranu.

Tvrdí, že by se dalo na pozemku Heathrow postavit 300 000 nových domů a vytvořit 200 000 pracovních míst, konstatuje deník Londonist.

Další výhodou je podle autorů projektu fakt, že by nebylo třeba bourat v zastavěných oblastech a hluk z letadel by nikoho neobtěžoval. To by umožnilo čtyřiadvacetihodinový provoz. Postavení ranvejí prý navíc dovolí odbavování až čtyř letounů najednou.

Foto: Testrad, Reuters

Po 40 letech bez hluku

"Zbavíme Londýn hluku, který posledních 40 let obtěžoval miliony lidí," slibuje mluvčí společnosti.

Dopravu cestujících do asi 80 kilometrů vzdáleného centra metropole chce společnost Testrad zajistit železniční rychlodráhou. Cesta by trvala již zmíněných 18 minut a odbavování by probíhalo na pevnině.

Transport cestujících v autech a autobusech projektanti neplánují.

Testrad byla původně agentura založená londýnským starostou Borisem Johnsonem, aby navrhla ideální řešení. Postupně se ale rozrostla. Přidali se architekti, experti na vodní stavby, životní prostředí, dopravu i letectví a zrodil se plán stavby Boris Islandu, dodává server BBC.

Kdy vládou ustanovená komise vybere řešení, není jasné, v současné době ještě zvažuje všechny návrhy.

 

Právě se děje

Další zprávy