reklama
 
 

Na letišti, které smetla tsunami, přistál první letoun

13. 4. 2011
Otevření letiště Sendai je klíčovým průlomem v zásobování humanitární pomocí

Sendai - Na zemětřesením naprosto zdevastovaném mezinárodním letišti Sendai na severovýchodě japonského ostrova Honšú ve středu po více než měsíci dosedlo první letadlo.

Přistávací dráhy, věž letové kontroly a další prostory letiště v tichosti vyklidily a zrekonstruovaly zvláštní jednotky amerického vojenského letectva.

Vytvořily tak jakousi oázu v moři bahna, trosek a vraků aut.

Znovuotevření zničeného letiště znamená klíčový pokrok. Díky leteckému spojení bude moci do postižených oblastí proudit humanitární pomoc i další rekonstrukční týmy.

Snímky prvního přistávajícího letadla, které dosedalo doslova mezi rozhrnuté trosky, se tak staly symbolem naděje a úsilí o obnovu země. Narozdíl od měsíc starých fotografií ze stejného místa, z nichž vyzařovala zkáza a lidská beznaděj.

Prozatím budou dva japonští letečtí přepravci vypravovat na Sendai šest letů denně.

Najít a opravit. Od toho jsme tady!

Když tým 353. skupiny zvláštních operací na letiště vzdálené něco přes kilometr od pobřeží dorazil, uviděl obraz totální destrukce - zcela mrtvé krajiny plné zřícených budov a poničených aut. Mezi troskami navíc stále ležely ostatky obětí.

Rekonstrukční jednotky, které budovaly například i vojenská letiště v Iráku, se ale hned daly do práce.

Prvně bylo třeba vyklidit a vyčistit alespoň část dráhy, aby mohly přistávat americké stroje. Teprve poté se rozběhla vlastní obnova jednoho z největších letišť v Japonsku.

Chvíli, kdy na ploše přistál první komerční letoun vyzdobený nápisem "Japonsko, vydrž", už si členové rekonstrukčního týmu nevychutnali. Odjeli pomáhat jinam.

Na rozdíl od zemětřesení v roce 1995 tentokrát Japonci americkou pomoc neodmítli. Naopak - uvítali ji.

"Bylo úžasné sledovat, jak rychle byli schopni odklízet trosky a vraky aut," cituje deník The New York Times plukovníka Makotu Kasamatsu z japonské jednotky civilní obrany, která s Američany spolupracovala.

Když 11. března přívalová vlna tsunami letiště Sendai zasáhla, bylo v areálu zhruba 1400 lidí. Černá vlna rázem smetla vše, co jí přišlo do cesty. 

O osudu letiště se dozvěděl velitel 313. jednotky zvlášních operací z Okinawy Robert P. Toth a rozhodl se pomoci. Všem prý bylo jasné, že je rekonstrukce letiště prioritou, ale nikomu se do toho nechtělo.

"To je naše poslání. Dostat se do místa neštěstí a opravit tam letiště. Nikdy předtím jsem ale takovou zkázu neviděl, ani v boji," vysvětluje jeden z celkem 260 mužů, kteří se na obnově Sendaie podíleli. 

Jde to i jinde

Rekonstrukční práce pomalu postupují i na dalších frontách. Železniční dopravce East Japan Railway Co podle serveru Japan Today ve středu obnovil spojení mezi prefekturami Aomori a Iwate. 

Brzy by měly začít jezdit vlaky i mezi městy Sendai a Fukušima.

Po masivním zemětřesení z 11. března o síle devíti stupňů Richterovy škály zaznamenaly seizmologické stanice stovky následných otřesů. Jedná se o nejhorší katastrofu v poválečných dějinách země. O život přišlo přes 13 tisíc lidí, více než 15 tisíc se jich však stále pohřešuje.

Dalších 141,5 tisíce lidí podle úřadů přebývá v provizorních podmínkách. Obnova země potrvá několik let a vyjde odhadem na více než 300 miliard dolarů (téměř 5,5 bilionů korun). 

autor: Petr Jemelka | 13. 4. 2011

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama