Sendai - Na zemětřesením naprosto zdevastovaném mezinárodním letišti Sendai na severovýchodě japonského ostrova Honšú ve středu po více než měsíci dosedlo první letadlo.
Přistávací dráhy, věž letové kontroly a další prostory letiště v tichosti vyklidily a zrekonstruovaly zvláštní jednotky amerického vojenského letectva.
Vytvořily tak jakousi oázu v moři bahna, trosek a vraků aut.
Znovuotevření zničeného letiště znamená klíčový pokrok. Díky leteckému spojení bude moci do postižených oblastí proudit humanitární pomoc i další rekonstrukční týmy.
Snímky prvního přistávajícího letadla, které dosedalo doslova mezi rozhrnuté trosky, se tak staly symbolem naděje a úsilí o obnovu země. Narozdíl od měsíc starých fotografií ze stejného místa, z nichž vyzařovala zkáza a lidská beznaděj.
Prozatím budou dva japonští letečtí přepravci vypravovat na Sendai šest letů denně.
Najít a opravit. Od toho jsme tady!
Když tým 353. skupiny zvláštních operací na letiště vzdálené něco přes kilometr od pobřeží dorazil, uviděl obraz totální destrukce - zcela mrtvé krajiny plné zřícených budov a poničených aut. Mezi troskami navíc stále ležely ostatky obětí.
Rekonstrukční jednotky, které budovaly například i vojenská letiště v Iráku, se ale hned daly do práce.
Prvně bylo třeba vyklidit a vyčistit alespoň část dráhy, aby mohly přistávat americké stroje. Teprve poté se rozběhla vlastní obnova jednoho z největších letišť v Japonsku.
Chvíli, kdy na ploše přistál první komerční letoun vyzdobený nápisem "Japonsko, vydrž", už si členové rekonstrukčního týmu nevychutnali. Odjeli pomáhat jinam.
Na rozdíl od zemětřesení v roce 1995 tentokrát Japonci americkou pomoc neodmítli. Naopak - uvítali ji.
"Bylo úžasné sledovat, jak rychle byli schopni odklízet trosky a vraky aut," cituje deník The New York Times plukovníka Makotu Kasamatsu z japonské jednotky civilní obrany, která s Američany spolupracovala.
Když 11. března přívalová vlna tsunami letiště Sendai zasáhla, bylo v areálu zhruba 1400 lidí. Černá vlna rázem smetla vše, co jí přišlo do cesty.
O osudu letiště se dozvěděl velitel 313. jednotky zvlášních operací z Okinawy Robert P. Toth a rozhodl se pomoci. Všem prý bylo jasné, že je rekonstrukce letiště prioritou, ale nikomu se do toho nechtělo.
"To je naše poslání. Dostat se do místa neštěstí a opravit tam letiště. Nikdy předtím jsem ale takovou zkázu neviděl, ani v boji," vysvětluje jeden z celkem 260 mužů, kteří se na obnově Sendaie podíleli.
Jde to i jinde
Rekonstrukční práce pomalu postupují i na dalších frontách. Železniční dopravce East Japan Railway Co podle serveru Japan Today ve středu obnovil spojení mezi prefekturami Aomori a Iwate.
Brzy by měly začít jezdit vlaky i mezi městy Sendai a Fukušima.
Po masivním zemětřesení z 11. března o síle devíti stupňů Richterovy škály zaznamenaly seizmologické stanice stovky následných otřesů. Jedná se o nejhorší katastrofu v poválečných dějinách země. O život přišlo přes 13 tisíc lidí, více než 15 tisíc se jich však stále pohřešuje.
Dalších 141,5 tisíce lidí podle úřadů přebývá v provizorních podmínkách. Obnova země potrvá několik let a vyjde odhadem na více než 300 miliard dolarů (téměř 5,5 bilionů korun).