"Mocná" prevence proti dědičným chorobám? Vědci přišli na novou metodu, jak přepsat lidskou DNA

Zahraničí Zahraničí
31. 10. 2017 18:46
Vědci dosud dokázali přesunout nebo odstranit části DNA. Teď je umí rovnou přepsat a změnit. Průlom v úpravě genetické informace může být prevencí proti mnoha dědičným chorobám. Vědci tak totiž dokážou najít a přepsat mutaci, která způsobuje třeba chudokrevnost.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Washington - "Vzrušující" a "neuvěřitelně mocný". Tak podle britského listu The Independent označují vědci nový nástroj na změnu lidského DNA.

Pomocí této metody vědci dokážou přepsat informaci v DNA, a zabránit tak propuknutí některých dědičných chorob.

Chudokrevnost, slepota, cystická fibróza nebo metabolické poruchy a další onemocnění by se díky tomuto nástroji mohly brzy stát minulostí.

Doposud vědci dokázali upravovat DNA díky revolučnímu nástroji CRISPR. Ten umožňuje vzít jeden konkrétní gen a přesunout ho jinam nebo ho z DNA vymazat. Teď ale vědci mohou genetickou informaci rovnou přepsat.

"CRISPR je jako nůžky, ale tento 'editor bází' je jako tužka," popsal význam objevu molekulární biolog David Liu z Harvardské univerzity, který výzkum vedl.

Mikroskopický zákrok s obřím efektem

Editor bází, jak vědci nástroj pojmenovali, umožňuje přepsat jeden stavební blok DNA na jiný.

DNA se skládá ze čtyř nukleových bází, které nesou genetickou informaci - A, G, T a C. Díky nové metodě mohou vědci tyto báze přímo a nevratně upravovat. Jde o doslova mikroskopický zákrok, který má ale obrovský efekt.

"Když se zaměříme na konkrétní místa v lidské DNA, pak změna zvrátí mutaci, která je spojená s určitou chorobou," popsal doktor Liu způsob, jakým lze preventivně předcházet vrozeným onemocněním.

Vědci z Harvardské univerzity metodu testovali v laboratoři, kde se snažili opravit mutaci genu zodpovědnou za dědičnou chorobu hemachromatózu. Ta způsobuje, že se v těle pacienta příliš hromadí železo.

Při tom se jim navíc podařilo vytvořit novou mutaci, která zase dokáže ochránit před onemocněním krve, jako je například chudokrevnost.

Dva objevy v jednom týdnu

Doba, kdy lékaři pomocí nové metody ochrání lidstvo před většinou známých dědičných chorob, je ale ještě daleko.

"Musíme otestovat její bezpečnost, musíme posoudit příznivé účinky u zvířat a pacientů a zvážit je v souvislosti s možnými vedlejšími účinky. Musíme udělat ještě spoustu věcí," uvedl šéf výzkumu Liu.

Výsledky výzkumu, ke kterým došli na amerických univerzitách Harvard a MIT, vyšly v prestižním časopisu Nature.

Stejné univerzity si ale připsaly minulý týden ještě jeden průlom - změnu RNA. Tato kyselina je také nedílnou součástí genetického kódu živých organismů. Překládá genetickou informaci z DNA tak, aby buňka, jejíž základ tvoří, mohla informaci využít.

Studie, která dokázala, že pomocí "staré" metody CRISPR lze měnit informace také v RNA, vyšla tentokrát v odborném časopisu Science. Vedl ji doktor Feng Zhang.

"Schopnost opravit mutace způsobující nemoci je hlavním cílem editace genomu. Tato nová schopnost upravovat RNA nám otevírá mnohem více potenciálních možností, jak léčit spousty nemocí, a to v téměř jakékoliv buňce," cituje doktora Zhanga stanice BBC.

A jak britské médium upozorňuje, stejná technika se může využít i v zemědělství na genetickou úpravu rostlin.

​L​idské myšlení je extrémně složité pro výzkum, nemáme dostatečné metody, ​nevíme, jak je informace uložena v paměti, říká neurofyziolog Josef Syka. | Video: Martin Veselovský

Facebook zvýšil čtvrtletní zisk, tržby překonaly očekávání. Dařilo se i Amazonu či Googlu

Americká společnost Facebook, která provozuje stejnojmennou sociální síť, ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšila čistý zisk o zhruba 29 procent na 7,85 miliardy dolarů (184 miliard Kč). Oznámila to dnes firma. Její tržby překonaly očekávání analytiků, protože nárůst využívání internetu v době koronavirové krize podpořil její příjmy z reklamy.

Tržby americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetové firmy Google, stouply ve třetím čtvrtletí meziročně na 46,17 miliardy dolarů (bilion Kč) ze 40,5 miliardy dolarů, což znamená návrat k růstu. Překonaly odhady analytiků, když se díky přílivu inzerentů dařilo kanálu YouTube, ale i cloudovým službám.

Tržby internetového prodejce Amazon stouply ve třetím čtvrtletí o 37 procent na 96,15 miliardy dolarů (2,3 bilionu Kč) a překonaly odhady. Firma dnes sdělila, že čeká díky pokračování pandemie, kvůli níž mnoho lidí přesouvá nákupy na síť, meziroční růst mezi 28 a 38 procenty i v aktuálním čtvrtletí. Zisk se ztrojnásobil na 6,3 miliardy dolarů (147,7 miliardy Kč).