Moskva zvažuje, že přesadí papaláše do vrtulníků

ČTK ČTK
8. 2. 2012 21:30
Projekt za miliardy rublů má zlepšit špatnou dopravní situaci ve městě
Kontrola stavu ropovodu se provádí několika různými způsoby, dvakrát do měsíce také ze vzduchu s pomocí vrtulníku Robinson.
Kontrola stavu ropovodu se provádí několika různými způsoby, dvakrát do měsíce také ze vzduchu s pomocí vrtulníku Robinson. | Foto: Ondřej Besperát

Moskva - Ruští politici jsou svými výstřelky proslulí takřka po celém světě.

Nejnověji způsobila rozruch moskevská radnice, která se prý začíná vážně zaobírat návrhem přesadit své prominenty z limuzín do vrtulníků. Chce tak "rozředit proslulé dopravní zácpy".

Podle záměru, o němž informovala ruská média, by v metropoli měla vzniknout síť deseti heliportů a další čtyřicítka v přilehlé oblasti. Potřebné investice se odhadují na šest miliard rublů (asi 3,8 miliardy korun).

S vrtulníkem silnice nepotřebujete

Nápad vyhnout se zácpám za pomoci vrtulníků se původně vylíhl v hlavě gubernátora Moskevské oblasti Borise Gromova.

"Já létám vrtulníkem. Můžete si také místo auta koupit vrtulník a silnice už nebudete potřebovat," poradil moskevským motoristům Gromov v létě 2010, kdy žalostnou dopravní situaci ještě zhoršila skandálně zdlouhavá oprava jedné z hlavních výpadovek na letiště Šeremeťjevo.

Gubernátorova slova tehdy vyzněla asi jako údajná rada francouzské královny Marie-Antoinetty poddaným, že když nemají na chleba, ať jedí koláče. Nad ruskou metropolí jsou totiž soukromé lety zakázané. I vrtulníky záchranné služby mají stálou základnu mimo Moskvu, jakkoli pro přijímání vrtulníků je v hlavním město vybaveno 13 míst, včetně osmi klinik.

I teď jsou experti skeptičtí, že by přesednutí hodnostářů do vrtulníků mohlo nějak výrazně usnadnit cestování běžných smrtelníků. Zatím vrtulníky využívají jen první muži státu Dmitrij Medveděv a Vladimir Putin, při jejichž pozemních cestách se moskevské ulice a dálnice prostě uzavírají, bez ohledu na zácpy.

Lety nad metropolí však kontroluje přímo federální ochranka ústavních činitelů, a tak přesednutí do vrtulníků by se nejspíše týkalo jen malého okruhu z 887 vysokých státních úředníků, jejichž služební vozy mají právo razit si zácpami cestu houkačkami a majáky stejně jako sanitky, policie nebo hasiči.

Majáčky versus kyblíčky

Putin slibuje pravidelně, výsledky zatím
Putin slibuje pravidelně, výsledky zatím | Foto: Reuters

V Moskvě jde i o politicky citlivou otázku. Putin v úterý opět přislíbil omezit "na několik desítek" množství privilegovaných vozů s nenáviděnými modrými majáčky, proti nimž mezi řadovými vzniklo celé hnutí "modrých kyblíčků", zesměšňujících výsady byrokratů. Podobné Putinovy sliby v minulosti k hmatatelnému výsledku nevedly, majáčky se objevily i na vozech vlivných bankéřů a průmyslníků.

Jakmile okolo vrtulníků vypukl rozruch, moskevská radnice vše dementovala. Starosta Sergej Sobjanin spíše sází na "inteligentní systém" řízení dopravy, na který letos plánuje utratit okolo deseti miliard rublů (asi 6,3 miliardy korun). Pod dohled kamer se tak mají dostat všechny moskevské křižovatky a vozy městské dopravy, aby policie mohla dopravu pružněji řídit.

Vypořádat se s dopravními zácpami je prý jednou z podmínek, aby Moskva mohla vidět světový šampionát ve fotbale, který Rusko uspořádá v roce 2018. Poslat většinu Moskvanů mimo město, jak se prý stalo za olympiády v roce 1980, už asi nebude možné.

 

Právě se děje

Další zprávy