Módní novinka na Oktoberfestu: pivotěsné lederhosen

Naďa Straková
21. 9. 2009 12:35
Oživuji alpskou módní kulturu, říká rakouský podnikatel Peter Kolb
Nepromokavé plavkové lederhosen lze nosit i jako šortky
Nepromokavé plavkové lederhosen lze nosit i jako šortky | Foto: pktraditional.com

Mnichov - Největší německý svátek piva Oktoberfest každý rok navštíví až 6 milionů lidí. K problémům, kteří někteří bujařejší návštěvníci často řeší, patří kalhoty polité pivem. Tento problém je ale podle všeho tentam.

Rakouský designér Peter Kolb totiž na letošním 176. ročníku představil nepromokavé, neboli pivu-vzdorné lederhosen. Někteří puristé se proti kalhotám vyrobeným z látky, a ne z kůže, ohrazují, ale Kolb argumentuje, že jen "oživuje alpskou kulturu".

"Pivo ani nemusíte ničím stírat, je to materiál, který tekutinu rovnou vsákne," řekl jednačtyřicetiletý Rakušan Peter Kolb německému týdeníku Spiegel.

Dámská verze plavkových lederhosen je beznadějně vyprodána
Dámská verze plavkových lederhosen je beznadějně vyprodána | Foto: pktraditional.com

Další výhodou plavkových lederhosen oproti těm pravým je jejich pořizovací cena. 79 eur je pouze střípek ceny za koženou verzi (zhruba 700 eur).

Tradice a kýč

Alpští tradicionalisté však namítají, že jsou vyrobeny v Číně a že se nemohou jmenovat lederhosen, jelikož na nich není kousek kůže. Kolb kontruje, že se prý jen snaží oživit nošení lederhosen mezi mladými lidmi, kteří považují ty kožené za dávno vyšlé z módy.

"Na rozdíl od jiných neděláme z lidové kultury kýč," komentoval svůj vynález Kolb. "Puristé nemají důvod být znepokojeni, protože naše kalhoty jsou autentické, jen jsou z jiného materiálu," dodal. Výšivky jeleních hlav a tradiční postranní stehování jsou tomu důkazem.

Slušivé nepromokavé lederhosen na mladých lidech
Slušivé nepromokavé lederhosen na mladých lidech | Foto: pktraditional.com

Vysoká poptávka po vodotěsných lederhosen, které lze nosit jako plavky či jako šortky, předčila Kolbovo očekávání. Majitel dvou restaurací v Rakousku nyní nestíhá zajistit dodávky do všech obchodů, které by lederhosenové plavky chtěly prodávat.

Od chvíle, kdy kalhoty před dvěma měsíci na trh představil, prý uspokojil pouze deset procent poptávky. Zatím se jich prodalo 20 tisíc.

"Ženská verze bikiny dirndl je zcela vyprodána a naše společnost má co dělat, abychom stíhali vyrábět všechny velikosti mužských kalhot," řekl Kolb Spiegelu.

Tento účastník Oktoberfestu by zajisté ocenil nepromokavé lederhosen
Tento účastník Oktoberfestu by zajisté ocenil nepromokavé lederhosen | Foto: Reuters

"Začalo to jako vtip. Líbila se mi představa, že se někdo vynoří z bazénu a všichni kolem, kteří dotyčného spatří, budou žasnout nad tím, že má na sobě suché kalhoty," popisuje nápad na výrobu plavkových vodotěsných lederhosen. "Myslel jsem si, že prodám tak pár stovek svým přátelům. Takový úspěch jsem opravdu nečekal."

Na stánky na mnichovském Oktoberfestu jich dodal na zkoušku zatím jen několik stovek.

"Pokud dojdou, dodám další," slíbil šťastný obchodník s nepromokavými alpskými šortkami, který už nyní přemýšlí o novém designu lederhosen pro lyžaře.

Oktoberfest začal, podívejte se na fotogalerii:

 

Právě se děje

Další zprávy