Místo čtyř metrů 80 centimetrů. Řeku Rýn trápí rekordní sucho, lodní doprava kolabuje

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
5. 11. 2018 19:34
Nejdelší řeka Německa vysychá. Vysoké teploty dramaticky snižují hladinu Rýna, což začíná ohrožovat i německou ekonomiku. V některých úsecích řeky platí zákaz pro obchodní lodě, které tak musí pro převoz nákladu hledat jiné trasy.
Vyschlé koryto Rýna poblíž německého městečka Bacharach. Snímek pochází z října.
Vyschlé koryto Rýna poblíž německého městečka Bacharach. Snímek pochází z října. | Foto: Reuters

Rýn kvůli vysokým teplotám výrazně vysychá už od léta, ani podzim ale nepřinesl velké zlepšení. Sucho dál trvá. "Nikdy jsem nezažil, že by tu bylo tak málo vody. Hladina vody začíná být tak nízká, že je pro lodě velmi obtížné projet," popsal americkému deníku The New York Times kapitán Frank Sep, který jezdí s lodní dopravou po Rýně už od roku 1982. 

Například v Kolíně nad Rýnem, největším městě ležícím na této řece, překonala na konci října hladina vody rekord z roku 2003. Tehdy byla naměřena vůbec nejnižší hodnota - 81 centimetrů. Nyní hladina klesla na 77 centimetrů. Rekordy padají i na dalších místech. 

"Od července je hladina řeky nižší, než na jakou jsme v tomto období normálně zvyklí," vysvětlil zpravodajskému serveru News.com.au německý hydrolog Jan Boehme. Podle něj se v říjnu obvykle hladina pohybuje kolem tří až čtyř metrů. 

"Aby se hladiny zase zvýšily, potřebovali bychom hodně deště - malá sprška to nespraví. Potřebujeme dlouhotrvající, vydatné deště napříč zemí," dodává Boehme. 

Žízeň mají i jezera

Podle německého ministerstva dopravy je v současné době mimo provoz okolo poloviny všech trajektových lodí. Místo výletních lodí se pak turisté musí spokojit s vyhlídkovou cestou autobusem. 

Lodní dopravci musí hledat jiné trasy nebo zboží a suroviny přepravovat pozemní cestou. Po Rýně se přitom převáží přibližně 80 procent lodního nákladu, který za celý rok projde přes Německo. Přesný počet nákladu, který je kvůli suchu převážen po kolejích nebo silnicích, není dostupný. Podle Martyna Douglase z Německé agentury pro životní prostředí (UBA) jde ale o "značné množství". Pozemní doprava je navíc také často dražší, píší The New York Times.

Rýn ovlivňují i další klimatické změny. Řeka se nespoléhá jen na každoroční dešťové srážky, ale také na zásoby vody z Alp. Ledovce v Alpách ale tají a nedostatek vody trápí i Bodamské jezero, druhé největší alpské jezero. Právě voda z něj zásobovala horní části Rýna. 

Vyplavený vrak

Kvůli nedostatku vody v Rýně se například v srpnu vyplavil na břeh vrak nákladní lodi, která se v místech potopila po výbuchu v roce 1895. 

"Mimo provoz," vzkazuje přístav v německém městě Bonn nákladním lodím.
"Mimo provoz," vzkazuje přístav v německém městě Bonn nákladním lodím. | Foto: Reuters

"Žíznivý" Rýn, který teče v šesti evropských zemích, trápí i Švýcarsko. Tamní úřady v srpnu informovaly o tom, že v řece zahynulo kvůli vlnám veder tisíce ryb. Vysoké teploty způsobily úbytek kyslíku v řece a úhyn zejména lipanů podhorních, kterým se lépe žije ve studenějších vodách. Jakmile teplota vody vystoupá ke zhruba 23 stupňům Celsia, začnou bojovat o přežití. V srpnu přesáhla teplota Rýna 25 stupňů Celsia. 

Sucho se dlouhodobě podepisuje i na dalších dvou důležitých německých řekách - Dunaji a Labi. Klimatologové se navíc vesměs shodují, že na teplotní extrémy si lidé zkrátka budou muset zvyknout. "K extrémům bude docházet častěji," upozornil Hagen Koch z německého Potsdamského institutu pro výzkum klimatických dopadů.

Video: Extrémní počasí? Musíme si zvyknout, staré pranostiky už neplatí, říká ekolog Pithart

Sucho i povodně mohou přijít kdykoliv, nepobýváme v krajině, ztratili jsme selský rozum, jsme nepoučitelní, říká ekolog David Pithart | Video: DVTV, Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy