Mezi Vikingy nebojovali jen muži. Testy DNA dokázaly, že hrob slavného válečníka patří ženě

Zahraničí Zahraničí
9. 9. 2017 19:25
Když archeologové na konci 19. století objevili hrobku vikingského válečníka, nenapadlo je, že by mohlo jít o ženu. Spolu s tělem padlého bojovníka v ní byly pohřbeny šípy, meč, nůž, sekera, štíty a dokonce i dva koně. Později se začaly objevovat pochybnosti. Až nyní vědci ze stockholmské univerzity provedli testy DNA. Zjistili tak, že ženy měly mezi Vikingy významné postavení i v mužských doménách jako válečnictví.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Stockholm - Vikingské bojovnice nejsou jen pouhým mýtem.

Švédští vědci zjistili, že hrob významného bojovníka, který padl v 10. století našeho letopočtu, patří ve skutečnosti ženě.

Slavná vikingská hrobka byla objevena ve městě Birka už v 80. letech 19. století. Od začátku bylo jasné, že v ní leží vysoce postavený válečník. Byl pohřben spolu s veškerou výzbrojí: sekerou, mečem, kopím, šípy, nožem, dvěma štíty a dokonce i se dvěma koňmi.

Archeologové proto nepochybovali o jeho pohlaví.

Až testy DNA, které provedli vědci ze stockholmské univerzity, ukázaly, že vikingský válečník byl ve skutečnosti ženského pohlaví. Zprávu, o které informoval mimo jiné list The Independent, publikovali v americkém odborném listu American Journal of Physical Anthropology.

Jak píše Independent, pochybnosti o pohlaví pohřbeného těla někteří odborníci měli již dříve. Zbraně a brnění je ale od dalšího výzkumu odrazovaly. Někteří si dokonce mysleli, že pokud je tělo ženského pohlaví, musí být v hrobce s takovou výzbrojí ještě nějaký muž.

"Tento způsob uvažování odvádí výzkum od pohřbených žen," cituje list švédské vědce, kteří s průlomovým objevem přišli. "Pokud pohřbené tělo patří muži, zbraně jsou považovány za jeho a navíc mu připisují určité společenské postavení. Zatímco když se najde pohřbená žena, vyvolává to jen samé otázky."

Rozhodli se proto tuto chybu neopakovat a udělat testy DNA. Vzorky nabrali z kostí a zubů. Laboratorní testy odhalily nedostatek chromozomů Y, což jasně ukázalo, že se nemůže jednat o mužské tělo.

Objev takto vysoce postavené vikingské válečnice otevírá nové otázky ohledně toho, jak vikingská společnost fungovala. "Tento objev naznačuje, že ženy byly skutečně plnohodnotnými členkami i v mužských sférách," uzavírají autoři studie.

Analýzy na přítomnost zlata se prováděly celá 80. léta. Víme, že zlato někde je, v šuplíku na ministerstvu je možná mapa, říká jaderný fyzik Chvátil. | Video: Filip Horký