Mezi Vikingy nebojovali jen muži. Testy DNA dokázaly, že hrob slavného válečníka patří ženě

9. 9. 2017
Když archeologové na konci 19. století objevili hrobku vikingského válečníka, nenapadlo je, že by mohlo jít o ženu. Spolu s tělem padlého bojovníka v ní byly pohřbeny šípy, meč, nůž, sekera, štíty a dokonce i dva koně. Později se začaly objevovat pochybnosti. Až nyní vědci ze stockholmské univerzity provedli testy DNA. Zjistili tak, že ženy měly mezi Vikingy významné postavení i v mužských doménách jako válečnictví.

Stockholm - Vikingské bojovnice nejsou jen pouhým mýtem.

Švédští vědci zjistili, že hrob významného bojovníka, který padl v 10. století našeho letopočtu, patří ve skutečnosti ženě.

Slavná vikingská hrobka byla objevena ve městě Birka už v 80. letech 19. století. Od začátku bylo jasné, že v ní leží vysoce postavený válečník. Byl pohřben spolu s veškerou výzbrojí: sekerou, mečem, kopím, šípy, nožem, dvěma štíty a dokonce i se dvěma koňmi.

Archeologové proto nepochybovali o jeho pohlaví.

Až testy DNA, které provedli vědci ze stockholmské univerzity, ukázaly, že vikingský válečník byl ve skutečnosti ženského pohlaví. Zprávu, o které informoval mimo jiné list The Independent, publikovali v americkém odborném listu American Journal of Physical Anthropology.

Jak píše Independent, pochybnosti o pohlaví pohřbeného těla někteří odborníci měli již dříve. Zbraně a brnění je ale od dalšího výzkumu odrazovaly. Někteří si dokonce mysleli, že pokud je tělo ženského pohlaví, musí být v hrobce s takovou výzbrojí ještě nějaký muž.

"Tento způsob uvažování odvádí výzkum od pohřbených žen," cituje list švédské vědce, kteří s průlomovým objevem přišli. "Pokud pohřbené tělo patří muži, zbraně jsou považovány za jeho a navíc mu připisují určité společenské postavení. Zatímco když se najde pohřbená žena, vyvolává to jen samé otázky."

Rozhodli se proto tuto chybu neopakovat a udělat testy DNA. Vzorky nabrali z kostí a zubů. Laboratorní testy odhalily nedostatek chromozomů Y, což jasně ukázalo, že se nemůže jednat o mužské tělo.

Objev takto vysoce postavené vikingské válečnice otevírá nové otázky ohledně toho, jak vikingská společnost fungovala. "Tento objev naznačuje, že ženy byly skutečně plnohodnotnými členkami i v mužských sférách," uzavírají autoři studie.

Analýzy na přítomnost zlata se prováděly celá 80. léta. Víme, že zlato někde je, v šuplíku na ministerstvu je možná mapa, říká jaderný fyzik Chvátil. | Video: Filip Horký |  14:53