Manipulace s auty ve Volkswagenu? Dozvěděla jsem se to až z médií, řekla komisi Merkelová

ČTK ČTK
Aktualizováno 8. 3. 2017 19:07
O tzv. Dieselgate se německá kancléřka Angela Merkelová dozvěděla až z médií. Řekla to parlamentní vyšetřovací komisi, která se zabývá skandálem automobilky Volkswagen. Ta v září 2015 přiznala, že do milionů aut po celém světě nainstalovala jakési "šidítko" - software, který manipuloval s emisními testy vozů. Ty testy prošly, ve skutečnosti ale během jízdy produkovaly mnohem více emisí, než uváděly.
Německá kancléřka Angela Merkelová před vyšetřovací komisí k tzv. Dieselgate.
Německá kancléřka Angela Merkelová před vyšetřovací komisí k tzv. Dieselgate. | Foto: Reuters

Berlín - Německá kancléřka Angela Merkelová (CDU) se o manipulacích automobilky Volkswagen s emisemi dozvěděla až z médií v září 2015. Řekla to ve středu v Berlíně parlamentní vyšetřovací komisi, která se skandálem největšího německého výrobce aut zabývá. Zároveň podle tiskové zprávy Spolkového sněmu odmítla, že by v případu selhal stát.

Největší německý výrobce aut v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta tak během jízdy produkovala výrazně více emisí, než ukazovaly kontrolní testy.

Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Merkelová, která je prozatím posledním svědkem před vyšetřovací komisí, ve středu uvedla, že se o problému dozvěděla 19. září 2015. Posléze ji informoval také ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU), kterého podle svých slov vyzvala, aby přispěl k objasnění případu.

Vše se točí kolem bývalého šéfa Volkswagenu

Otázka, kdy se politici či představitelé Volkswagenu o manipulacích dozvěděli, padla při zasedáních vyšetřovací komise opakovaně. Panuje totiž podezření, že například někdejší šéf automobilky Martin Winterkorn o problému věděl dříve, než připouští. Z podvodu Winterkorna podezřívá také německá prokuratura, která se případem zabývá.

Šéfka spolkové vlády ve středu vyjádřila přesvědčení, že německé úřady v případu nepochybily, když na něj nepřišly dříve a nakonec byl odhalen až ve Spojených státech. "Nevidím žádnou potřebu strukturálních změn," podotkla Merkelová. Chyby podle ní nejsou na straně státu, ale Volkswagenu.

Vyšetřovací komise se během asi dvouhodinového slyšení zajímala také o kontakty Merkelové s Winterkornem, s nímž se jako s dalšími špičkami předních německých firem občasně stýkala. S někdejším šéfem Volkswagenu mluvila Merkelová telefonicky 22. září 2015. Nic nového o skandálu se ale podle svých slov z rozhovoru nedozvěděla.

Merkelová se musela vrátit i ke schůzce z roku 2010 s tehdejším kalifornským guvernérem Arnoldem Schwarzeneggerem a šéfkou kalifornského úřadu pro čistotu ovzduší Mary Nicholsovou. Merkelová tehdy podle Nicholsové kritizovala chystané normy pro dieselová auta v tomto americkém státě jako příliš tvrdé. Německá kancléřka dnes uvedla, že si na to nepamatuje, ale když to Nicholsová říká, tak se tak asi stalo.

Parlamentní vyšetřovací komise vznikla loni v létě. Zatím vyslechla téměř sedm desítek svědků a odborníků.

Nebojím se, že bych soud o škodě nepřesvědčil, říká advokát zastupující české řidiče v kauze Dieselgate David Kuboň. Chystá hromadnou žalobu, automobilka Škoda Auto s ním zatím nemluví. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy