Maestro Karajan: fanatik zvuku a mediální magnát

Blahoslav Hruška
5. 4. 2008 17:05
Legendární dirigent by se dnes dožil sta let
Foto: EMI

Praha - Hrál Adolfu Hitlerovi i americkým prezidentům a svým charismatem a energií okouzlil tři generace posluchačů. Herbert von Karajan, podle mnohých vůbec největší dirigent 20. století, by se dnes dožil sta let.

Málokterý umělec ale dokáže i bezmála dvacet let po své smrti polarizovat tak, jako právě Karajan. Pro některé je to poslední vrchol klasické hudby a muž, jehož podání Beethovenových symfonií nebo Mozarta již nikdo nepřekoná.

Pro jiné zase egoman, kariérista, který se neštítil v roce 1933 vstoupit do NSDAP a hudebník, kterému víc než na zkoušení nového repertoáru záleželo na sterilním provedení publikem milovaných skladeb.

34 let s filharmoniky

Rodilý Salcburčan začal svou kariéru v hitlerovském Berlíně, kde se stal šéfdirigentem pruského státního orchestru (Staatskapelle), a vytvářel tak jakýsi protipól Goebbelsovu protežé Wilhelmu Furtwänglerovi a jeho Berlínským filharmonikům.

Právě filharmoniky pak Karajan vedl dlouhých 34 let, od roku 1955 až do své smrti.

A byl to právě on, kdo založil pověstnou tradici orchestru, v němž je slyšet přesný tón každého nástroje a jenž je spolehlivý jako dobře seřízené švýcarské hodinky. Přispěla k tomu mimo jiné i akusticky skvělá nová budova filharmonie od architekta Hanse Scharouna.

Karajanovou doménou byli velcí klasici 19. století.
Karajanovou doménou byli velcí klasici 19. století. | Foto: Aktuálně.cz

Maniak nahrávání

Karajanova posedlost zvukem měla ale své limity. "Jeho velký košatý Bach je dnes úplně staromódní. Dnes se klade důraz na komorní provedení barokní hudby," napsal o Karajanovi americký hudební kritik James Oestreich.

Karajanův perfekcionalismus se nejzřetelněji odrazil v nahrávkách. Zanechal jich po sobě více než 900, Beethovenovy symfonie nahrál přitom celkem třikrát. A založil si dokonce vlastní produkční firmu Telemondial, který spravovala videonahrávky jeho představení.

Byl také jedním z prvních dirigentů, kteří nahrávali digitálně a objevili možnosti stříbrného disku.

A v neposlední řadě i multimilionářem: když maestro v roce 1989 zemřel, zanechal svým dědicům na tehdejší dobu závratnou částku půl miliardy marek.

 

Právě se děje

Další zprávy