Budapešť - Zatímco ve Vídni i Bratislavě se nejčernější předpovědi hydrologů nevyplnily, Maďarům přidělává velká voda nejednu vrásku na čele.
Podle premiéra Viktora Orbána totiž zemi čeká "největší záplavovou vlnu všech dob". "Měli bychom se připravit na nejhorší," řekl při návštěvě Győru nedaleko hranic se Slovenskem.
Mnozí se proto obávají, že by Dunaj mohl zaplavit i obrovskou skládku toxických látek. Dělí ho od ní totiž jen zhruba pět metrů široký val, napsal rakouský deník Der Standard.
"Pro životní prostředí by to byla absolutní katastrofa," řekl mu rakouský odborník na skladování a likvidaci odpadů Charles Lobrer.
Podle Lobrera je v areálu bývalé hliníkárny u obce Almásfüzitő, asi 80 kilometrů od Budapeště, uloženo na 12 milionů tun červeného bahna, které obsahuje na 200 vysoce toxických materiálů, mezi nimiž nechybí arzen, olovo či chróm.
Po ekologické katastrofě:
Nic nehrozí, ujišťuje Orbán
Maďaři stále mají v živé paměti události z podzimu 2010, kdy toxický kal z poničené nádrže zdevastoval tři vesnice. Zahynulo devět lidí, mezi nimi i tříměsíční kojenec. Na 150 dalších bylo zraněno, stovkám Maďarů vzalo bahno domovy.
Rudé bahno obsahující těžké kovy tehdy uniklo z hliníkárny ve městě Ajka a kromě obcí zcela zničilo život i ve dvou nejbližších tocích.
Exministr životního prostředí József Nagy vyzval Orbánovu vládu, aby odkaliště neprodleně zabezpečila. Obává se totiž, že by povodeň mohla poškodit úzkou hráz.
Předseda vlády sice potvrdil, že řeka odkaliště nedaleko dvoutisícové obce skutečně ohrožuje, ale veřejnost se snažil uklidnit. "Podle expertů nehrozí, že by vysoká hladina Dunaje mohla způsobit vyplavení červeného kalu do řeky," řekl agentuře MTI.
Průsaky do Dunaje
Rakušan Lobrer míní, že umístění skládky je rizikové samo o sobě, protože se nachází v místě častých povodní a otřesů půdy. "I za normálních okolností tam hrozí nebezpečí," upozorňuje.
Poslední velké povodně v roce 2002 sice skládka ustála, podle organizace Greenpeace ale jedy v posledních dvou letech prosakují do řeky. S likvidací skládky se mělo začít už v roce 2011, ale zatím je v nedohlednu. Budapešti totiž chybějí peníze.