Lidstvo za tisíc let. Nahlédněte s námi

man
28. 10. 2006 0:00
Londýn - H.G. Wells v knize Stroj času koncem 19. století věštil rozdělení lidstva na dva druhy. Známý expert na evoluci mu dnes dává zapravdu.
Foto: skullnet

Oliver Curry, profesor na prestižní London School of Economics, pracoval na teorii dalšího vývoje lidstva, a nyní zveřejnil výsledky.

Leckdo ho nejspíš bude podezřívat z prosté fabulace či nevědeckého věštění, nicméně jedná se o jednoho z nejuznávanějších odborníků na otázky evoluce na světě.

Curry nepočítá s alternativou, že by se lidé sami zahubili zbraněmi hromadného ničení a nebere příliš v úvahu ani problémy životního prostředí.

Vědci z univerzity v Cambridge už čtyři roky pracují na digitalizaci děl známého přírodovědce Charlese Darwina, autora evoluční teorie. | Foto: Darwin Online

Podle něj dosáhne lidstvo nejvyššího bodu vědecko-technického pokroku kolem roku 3 000, ale další vývoj za touto časovou hranicí už to nevidí příliš růžově.

Dvoumetroví lidé se dožijí 120 let

"V dalších stoletích budou lidé vyšší (běžně přes dva metry), budou mít lepší fyzické parametry. Muži budou mít hlubší hlas, větší penis. Díky zdravotnickému výzkumu a novým technologiím se lidský život prodlouží až na 120 let," předpovídá ve své zprávě britský profesor.

Dodává, že se budou rodit větší děti a porod císařským řezem se stane normou.

Domnívá se však, že lidé doplatí na přílišnou závislost na technice. Ve vzdálenější budoucnosti to prý povede k menší odolnosti vůči nemocem, k oslabení lidského organismu, ztrátě některých dovedností a pozbytí schopnosti přizpůsobit se prostředí.

Lidé jednou budou podle experta na evoluci neúnosně závislí na technice. Na snímku je známý japonský robot Asimo. | Foto: Reuters

"Lidé začnou připomínat domestikovaná zvířata, která nejsou schopná bez cizí pomoci přežít," říká Oliver Curry.

Postupně se podle něj vyvinou vedle sebe žijící dva druhy lidí, tak jako to předpověděl H.G.Wells. Jeden geneticky kvalitní, inteligentní a relativně zdravý. Ten druhý na tom bude ve všech ohledech podstatně hůře, včetně horšího fyzického stavu, estetického vzezření a nižšího IQ.

K oddělení dvou druhů povedou rozdíly v životní úrovni a poté i pečlivý výběr sexuálních partnerů mezi příslušníky prvního druhu.

Konec rasismu ?

Curryho vize nepředpokládá v budoucnu rasové problémy. Podle něj totiž pokračující migrace lidí a globalizace postupně vytvoří jen jednu rasu lidí s barvou kůže, připomínající kávu.

Teorie o oddělování druhů se opírá o dřívější rozdělení lidí a šimpanzů.  Podle nedávného zjištění vědců z Harvardovy univerzity, které zveřejnil odborný časopis Nature, došlo k jejich oddělení od společných předků později, než se v minulosti soudilo. Zřejmě se tak stalo před méně než pěti miliony let.

Profesor Curry se ale obává, že v budoucnosti lidé přijdou o řadu "lidských" vlastností. Kromě jiného ztratí zájem o společné záležitosti či záležitosti druhých lidí, společnost bude více atomizovaná.

Archeologové nedaleko Říma objevili ostatky devíti neandertálců

Archeologové objevili nedaleko Říma ostatky devíti neandertálců, oznámilo italské ministerstvo kultury. Nejstarší nález pochází z doby před 100 tisící lety, stáří kostí zbývajících osmi neandertálců se odhaduje na 50 až 68 tisíc let. V jeskyni Guattari, kde byly kosti nalezeny, panovaly podle archeologů výborné podmínky pro jejich konzervaci.

"Všichni byli dospělí, jen snad jeden byl v mladistvém věku," uvedl vedoucí archeologů Francesco Di Mario. Ve stejných jeskyní se už dříve našly ostatky dvou neandertálců. Vysoký počet nálezů podle Di Maria ukazuje na to, že v okolí žila relativně velká populace. Archeologové v současnosti provádějí další průzkum jeskynního komplexu, při kterém narazili hlavně na kosti zvířat a některých vyhynulých druhů.

Italský ministr kultury označil nález za mimořádný. Podle něj "obohatí vědecký výzkum o neandertálských mužích".

Sadiq Khan obhájil mandát a bude nadále starostou Londýna

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan, britské hlavní město tak povede i příští čtyři roky. Podle oficiálních výsledků získal přes 55 procent hlasů a porazil svého konzervativního soupeře Shauna Baileyho, informovala v sobotu britská média. Khan se stal v roce 2016 prvním muslimem, který kdy stanul v čele západní metropole.

"Jsem pyšný, že jsem dnes získal velmi silný mandát," řekl Khan po oznámení výsledků. Slíbil rovněž, že si "natáhne každou šlachu při snaze vystavět lepší a zářnější budoucnost pro Londýn po temných dnech pandemie".

"Nebudu nikdy přehlížet vaše hlasy, vaše starosti a vaše obavy," vzkázal pak voličům, kteří ve volbách upřednostnili jednoho z jeho 19 soupeřů. "Jizvy po Brexitu stále přetrvávají a stále více nás rozděluje drsná kulturní válka," pokračoval s tím, že koronavirus nedbá na ideologické rozdíly. "Musíme využít této chvíle národního uzdravení k zacelení toho, co nás rozděluje," dodal. Slíbil rovněž, že bude usilovat o lepší komunikaci mezi londýnskou radnicí a britskou vládou, jíž nyní ovládají konzervativci.