Libyjský disident: Korán a demokracie se vylučují

Martin Novák Martin Novák
5. 6. 2007 0:00
"Život v Libyi se podobá Orwellově Farmě zvířat"
Mohamed Eljahmi přijel do Prahy na konferenci Demokracie a bezpečnost.
Mohamed Eljahmi přijel do Prahy na konferenci Demokracie a bezpečnost. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Pořadatelé konference "Demokracie a bezpečnost: základní hodnoty a odpovědná politika", na které dnes vystoupí v pražském Černínském paláci také americký prezident George Bush, záměrně pozvali i několik disidentů a odpůrců diktatur na Blízkém východě.

Jedním z nich je i Libyjec Mohamed Eljahmi. Kritik libyjského vůdce Muammara Kaddáfího musel z rodné země uprchnout, už několik let žije ve Spojených státech.

Patří k nejznámějším osobnostem libyjské opozice, která je v exilu roztroušena po mnoha zemích světa. Jeho brath Fathí je v Libyi politickým vězněm. Drží ho na samotce, od loňského srpna o něm příbuzní nemají žádné zprávy. 

"Jen doufáme, že je naživu," řekl Mohamed Eljahmi Aktuálně.cz během rozhovoru v pražském hotelu Savoy.

  

Kaddáfího éra hned tak neskončí

Aktuálně.cz: Pane Eljahmi, Muammar Kaddáfí vládne Libyi už téměř čtyřicet let, od roku 1969. Vidíte nějaké náznaky toho, že by tato éra mohla skončit ?

Mohamed Eljahmi: Nemyslím si to. Je stále stejným, tvrdým diktátorem. Má pořád pevně v rukou  veškeré instituce, nutné pro chod diktatury. Stále je relativně mladý (65 let - pozn. red.). Nevidím žádnou sílu, která by ho v blízké budoucnosti odstavila od moci.

Aktuálně.cz: V posledních letech se zlepšily vztahy mezi Libyí a západním světem, hlavně s Velkou Británií a Spojenými státy. Ekonomické embargo OSN je minulostí. Změnil se život většiny Libyjců k lepšímu?

Mohamed Eljahmi: Ani bych neřekl. V Libyi stále panuje systém, který bych nazval orwellovským. Je podobný tomu, který George Orwell vykreslil ve své knize Farma zvířat. Po lidech se hlavně chce, aby byli loajální k režimu. Deset až dvacet procent Libyjců pracuje pro tajnou policii a podílí se na sledování a špehování ostatních obyvatel. Tajná policie je všemocná. Nepotismus a korupce narostly v zemi do obrovských rozměrů. Režim se sbližováním se Západem snaží jen zavřít dveře za svými minulými zločiny, nad teroristickými činy.

Muammar Kaddáfí vězní bratra Mohameda Eljahmiho.
Muammar Kaddáfí vězní bratra Mohameda Eljahmiho. | Foto: Reuters

Svět málo tlačí na propuštění Bulharek

Aktuálně.cz: Domníváte se, že režim nakonec přece jen propustí pětici bulharských sester zadržovaných už šest let a odsouzených k smrti?

Mohamed Eljahmi: Doufám v to, ale jistý si tím nejsem. Jsou nevinné, celý ten proces je založený na lži. Kaddáfí je používá jako nátlak pro jednání. Chce je vyměnit za teroristu, který byl odsouzen na doživotí za výbuch letadla nad Lockerbie. Svět by měl více tlačit na Kaddáfího, aby sestry propustil. Už si vytrpěly dost.

Aktuálně.cz: V posledních letech se jako o nástupci Muammara Kaddáfího hovoří o jeo synu Saífovi Islámovi. Ten se prý nebrání reformám a změnám, je více orientovaný na Západ než jeho otec. Může jeho sílící vliv  pro Libyi znamenat obrat k lepšímu?

Mohamed Eljahmi: Nespojuji se Saífem Islámem naděje na pozitivní změny. Moc se neliší od svého otce. Má velký vliv, vede různé nadace a charitativní organizace, ale nikdo neví, odkud berou peníze. Vydává je za nevládní organizace, ale je to celé absolutně netransparentní. Saíf Islám patří, řekl bych, do líhně nových blízkovýchodních diktátorů, kteří jsou syny otců-diktátorů a stavějí na odiv image technokratů. Stejný jako Saíf  Islám je například Bašár Asad v Sýrii nebo mladý Gamál Mubarak v Egyptě. Saíf Islám možná vypadá a hovoří kulturněji než jeho otec Muammar, dobře se obléká, ale obsah zůstává stejný.

LIBYE NA AKTUÁLNĚ.CZ

  • Libye: Země plná nakupujících maniaků ?

Kaddáfí se považuje za nového proroka 

Aktuálně.cz:  Z Libye prosákly zprávy, že Kaddáfímu dělá těžkou hlavu islamistická opozice. Že došlo dokonce k povstání nebo těžkým bojům u Benghází na východě země. Sám Kaddáfí se vyjadřuje kriticky na adresu Usámy bin Ládina a Al-Káidy... 

Mohamed Eljahmi: Ano, je to pravda. Islamisté na něj spáchali v Benghází atentát, pokusili se ho zavraždit. Kaddáfí tam teď uplatňuje kolektivní trest, což je v Libyi běžné. Když nějaký jedinec nebo skupina lidí z určitého města nebo regionu něco takového provede, pomsta postihne celé město a jeho obyvatele. Režim tam přestal dávat peníze na infrastrukturu, do škol nebo na zdravotní péči. Kaddáfí využil incidentu a začal se prezentovat jako antiislamista, což ale není pravda. Islamistickou rétoriku a ideologii naopak využívá pro své potřeby. Samozřejmě je jiný než Usáma bin Ládin. Ten mluví jako teolog a cituje proroka Mohameda. Kaddáfí  si myslí, že je něčím jako reinkarnací Mohameda, cítí se sám jako nový prorok.

Aktuálně.cz:  Na Západě někteří lidé říkají, že je riskatní nebo dokonce nemožné zavádět demokracii v islámských zemích. Argumentují případy Alžírska a Iráku, kde byly pluralitní volby, ale vše skončilo obrovským krveprolitím. Jaký je Váš názor? Je reálné, aby se Libye stala demokratickou zemí ? Anebo může existovat specifikum, jakási islámská demokracie ?

Mohamed Eljahmi.
Mohamed Eljahmi. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Islámská demokracie neexistuje

Mohamed Eljahmi: Pokud se týká Libye, mnoho lidí, kteří se snažili prosadit demokratické ideje, bylo zabito, uvězněno nebo přinuceno opustit zemi. Bohužel programy těchto lidí nikdy nedostaly šanci se prosadit. Arabskému světu chybí vůle ke koexistenci lidí různých názorů, převažuje potřeba dominovat. Kdo za to může? Autokraté jako Kaddáfí a také teokraté. Potrvá to zřejmě ještě hodně dlouho, než se změny podaří prosadit. Ale může za to i Západ, který dával přednost v mnoha zemích stabilitě před svobodou a dopadlo to špatně. Vedlo to například k 11.září. Potřebujeme prorazit bariéry. Bariéry, které mezi lidmi na Blízkém východě a lidmi z jiných oblastí a kultur vystavěli autokraté, jako je Kaddáfí.

Ke konceptům takzvané islámské demokracie jsem skeptický. Demokracie může vzkvétat jen v sekulárním státě, kde je víra soukromou věcí obyvatel. Nemůžete mít demokratické zřízení a zároveň jako ústavu Korán. To se vylučuje. Zákony země musejí být sekulární a umožňovat svobodu náboženského vyznání.

 

Právě se děje

Další zprávy