Mimořádná zpráva

Uprchlická krize v Evropě skončila. Letos přijde čtvrtina uprchlíků z roku 2015, celosvětově 0,5 %

Martin Novák Martin Novák
9. 3. 2017 6:33
Počty uprchlíků mířících do Evropy se radikálně snižují. Německo jich v roce 2016 přijalo o dvě třetiny méně než v předchozím roce, Rakousko o polovinu. Celkově do členských zemí EU dorazilo loni přibližně 370 tisíc běženců, v roce 2015 to byl přitom víc než milion. Pro letošní rok UNHCR odhaduje Evropě příliv zhruba čtvrt milionu uprchlíků, tedy další viditelný pokles v celkových číslech. Podle OSN povedou jejich hlavní trasy hlavně do Itálie, méně už do Řecka.
Nigerijští uprchlíci.
Nigerijští uprchlíci. | Foto: Reuters

Praha - Do Evropy se vydá v letošním roce za novým životem přibližně čtvrt milionu uprchlíků, předpovídá ve své nejnovější analýze Vysoký úřad komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR).

Pokud se tento odhad potvrdí, znamená to další výrazný pokles v počtu žadatelů o azyl nebo mezinárodní ochranu na území Evropské unie.

V roce 2015 překročilo hranice EU přibližně milion běženců, loni už jenom 387 tisíc.

Pokles dokládají taky německé a rakouské statistiky. Německo v roce 2015 přijalo 890 tisíc uprchlíků, loni už pouhých 280 tisíc. Rakousko předloni registrovalo 90 tisíc žádostí o azyl nebo mezinárodní ochranu, v roce 2016 už jen 42 tisíc.

Foto: Aktuálně.cz

Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) potvrdila, že zásadní zlom nastal po dohodě EU a Turecka o uzavření takzvané balkánské trasy. Tedy cesty, po které lidé přeplouvali z Turecka do Řecka moře a mířili dál do západní Evropy.

Dohoda, v jejímž rámci Unie poskytla Turecku finance na náklady s uprchlíky výměnou za to, že jim Ankara neumožní cestovat do Evropy, začala platit loni v březnu.

Loni proto dorazilo do Řecka v průměru tisíc běženců denně, v roce 2015 byl přitom denní průměr 2800 osob.

Foto: Aktuálně.cz

Potvrzuje se navíc i trend, o kterém na konci minulého roku mluvil v rozhovoru pro Aktuálně.cz ředitel české Organizace pro pomoc uprchlíkům Martin Rozumek.

Ten mluvil o tom, že Syřané, Iráčané nebo Afghánci zkoušejí do Evropy projít hlavně trasou přes Řecko. I současné statistiky potvrzují, že lidé těchto národností se - navzdory kritickým scénářům - nepřesunují na sever Afriky, aby se odtud pokoušeli dostat na starý kontinent z Libye nebo Egypta.

Mezi migranty, kteří loni dorazili k italským břehům z Afriky, převládají Nigerijci (20 procent), Eritrejci (11 procent) a Gambijci (7 procent). Tedy lidé ze subsaharské Afriky.

Foto: Aktuálně.cz

Zároveň ale experti na migraci připomínají, že se o žádný mohutný příliv lidí z Afriky do Evropy nejedná. "Černý kontinent" má 1,3 miliardy obyvatel, z nich k břehům Itálie nebo Španělska loni připlulo pouhých 181 tisíc. Tedy 0,014 procenta obyvatel Afriky. 

"Mluvit dál o evropské migrační krizi je paradoxní v globálním kontextu. Do Evropské unie zamířilo v roce 2015 pouhé půl procento z víc než 65 milionů uprchlíků na celé planetě. Přesto stále slyšíme názory, které situaci hodnotí dramaticky a varují před pokračující ,nekontrolovanou invazí‘," píše ve své analýze Jan Schroth z Mezinárodní organizace pro migraci.

Členské státy EU se taky posouvají v posuzování žádostí o poskytnutí azylu nebo mezinárodní ochrany podle zemí původu žadatelů. 

Podle Evropského podpůrného úřadu pro otázky azylu (EASO) jsou Syřané úspěšní v 98 procentech podaných žádostí a Eritrejci v 91 procentech.

Naopak nulovou šanci už mají v EU žadatelé ze Srbska, Kosova nebo Albánie. Německo loni navíc rozhodlo, že nárok na azyl už v této zemi nebudou mít Tunisané, Alžířané a Maročané.

Foto: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 minutami

Volkswagen má rekordní pololetní zisk, chce vyrábět více elektromobilů než Tesla

Německý automobilový koncern Volkswagen vykázal v pololetí rekordní provozní zisk 11,4 miliardy eur (291 miliard korun). Ve stejném období roku 2019, tedy před pandemií, byl provozní zisk deset miliard eur, což byl do té doby rekord. Firma zároveň zvýšila celoroční prognózu. Výhled provozní návratnosti tržeb za celý letošní rok zvedla o 0,5 procentního bodu na šest až 7,5 procenta. Firma, jejíž součástí je i česká automobilka Škoda Auto, to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení. 

Největší podíl na výsledku měly prémiové firemní značky a divize finančních služeb, které vykázaly růst ve dvojmístných číslech. "Udržujeme vysoké tempo, a to jak z hlediska provozního, tak strategického," uvedl šéf společnosti Herbert Diess. Dodal, že pokrok zaznamenala také divize elektromobilů. Diess by chtěl, aby Volkswagen v polovině desetiletí předstihl na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě americkou společnost Tesla.

Automobilku Volkswagen, podobně jako i další výrobce aut, na jaře zasáhl nedostatek polovodičů. Firma upozornila, že by se to mohlo projevit v nižších dodávkách. Loni Volkswagen dodal 9,3 milionu vozů a uvádí, že letos by jich mělo být o něco více. Dříve společnost předpokládala, že dodávky budou výrazně vyšší.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 4 minutami

Pojišťovny vybraly letos na pojistném 74,8 miliard korun, o 4,4 procent více než před rokem

Český pojistný trh v letošním prvním pololetí zrychlil růst. Pojišťovny vybraly na pojistném 74,76 miliardy korun, což je meziročně o 4,4 procenta více. Informovala o tom Česká asociace pojišťoven, která sdružuje pojišťovny s 98procentním podílem na trhu. V roce 2020 trh vzrostl o 3,7 procenta na 141,2 miliardy korun.

"Ve srovnání s 3,8procentním růstem zaznamenaným za stejné období minulého roku se jedná o vystupňování tempa růstu trhu. Tento výsledek ovlivňuje vývoj v jak v životním, tak neživotním pojištění," uvedl analytik asociace Jaroslav Urban.

Počet nově uzavíraných smluv životního pojištění meziročně významně narůstá zejména z důvodu nízké srovnávací základny roku 2020, kdy sjednávání smluv bylo výrazně omezeno i v souvislosti s obdobím pandemie covid-19. Meziročně se počet nově uzavřených smluv životního pojištění zvýšil o 7,8 procenta. Celkem se během prvního pololetí 2021 uzavřelo 226 000 smluv. Z toho připadá téměř 219 000 na běžně placené smlouvy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy