Létající auta v běžném provozu? Slováci už takové mají

Petr Jemelka Petr Jemelka
3. 11. 2013 10:34
Nastává éra létajících aut, technologie už postoupily dost daleko.
Aeromobil 2.5 slovenské výroby patří ve své kategorii k absolutní špičce.
Aeromobil 2.5 slovenské výroby patří ve své kategorii k absolutní špičce. | Foto: Aeromobil.com

Bratislava - O osobním dopravním prostředku, jenž by lidem umožnil svobodné cestování po zemi i ve vzduchu, lidé sní od té doby, co spatřila světlo světa první auta a letadla.

Netrvalo dlouho a techničtí nadšenci se začali pokoušet takovou věc sestrojit. Jako prvnímu se to už v roce 1949 povedlo Amerčanovi Moultonu Taylorovi. Vůz, který vyrobil, se ale ukázal jako nevhodný jak pro silnici, tak pro oblaka.

Od té doby se o významnější posun snažila celá řada jednotlivců i velkých firem. Žádný z pokusů se však komerčně neuchytil. To se má ale brzy změnit.

Jedno z prvních létajících aut. Příliš praktické nebylo.
Jedno z prvních létajících aut. Příliš praktické nebylo. | Foto: Wikimedia Commons

Řídit se budou skoro samy

Technologie v poslední době pokročily natolik, že už je možné relativně levně vyrábět létající auta, jež jsou praktická v silničním i letovém provozu. Umožňují to počítačové technologie, které pomáhají s řízením a jsou schopny samy zabránit srážce s jiným letícím objektem.

Dosáhnout kýžené rychlosti, obratnosti a nízké spotřeby zase umožňují ultralehké materiály.

"Od dob bratrů Wrightových a Henryho Forda jsme snili o snoubení letounů a vozů. Ale technologické limity a kulturní překážky nám házely klacky pod nohy. Teď jsme však velmi blízko, aby se nám náš sen splnil," cituje BBC Dicka Knapinskiho z americké Asociace pro experimentální letouny.

Aeromobil 2 5 prototype Flaying Car Made in Slovakia
Aeromobil 2 5 prototype Flaying Car Made in Slovakia | Video:

Pro Aeromobil do Bratislavy

Pro důkaz není třeba chodit daleko. Stačí se podívat k našim východním sousedům. Bratislavská firma Aeromobil už na skloubení auta a letadla pracuje od roku 1990.

Již dnes parametry zatím posledního prototypu Aeromobilu splňují to, co by člověk od takového stroje očekával. Po silnici ujede až 500 kilometrů, maximální rychlostí 160 km/h a s průměrnou spotřebou 7,5 litru benzinu na 100 kilometrů.

Pokud se řidič při startovní rychlosti 130 km/h rozhodne vznést, může cestovat rychlostí až 200 km/h při spotřebě 15 litrů na 100 km. Dolet činí 700 km, a pokud se bude chtít posádka cestou pokochat krajinou, může ve vzduchu zpomalit až na 60 km/h.  

V silničním režimu automobil podle výrobce splňuje všechny technické předpoklady; při parkování nezabere víc místa než běžný vůz a natankovat je možné u jakékoliv benzínové stanice.

 

Právě se děje

Další zprávy