Krveprolití na letištích lze předejít. Atentátník s bombou nikdy nesmí dojít až tam

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 9. 4. 2016 6:50
Na některých letištích kontrolují policisté už vozidla přijíždějící po silnici k odletové hale. Jinde se k odbavovacím přepážkám dostanou pouze cestující. Pomoci mohou technologie, odhalující na vzdálenost několika metrů výbušniny či zbraně.
Letoun přistává na římském letišti Fiumicino.
Letoun přistává na římském letišti Fiumicino. | Foto: Reuters

PrahaIslámský stát hrozí na videu novými útoky v Evropě. Propagandistický klip se zmiňuje o Londýnu, Berlínu a Římu, připomíná nedávné atentáty v Paříži a Bruselu.

Na bruselském letišti Zaventem připravili 22. března teroristé Ibrahim Bakraoui a Najim Laachraoui o život šestnáct lidí. Od neděle je znovu částečně v provozu, o tomto víkendu začne podle belgického premiéra Charlese Michela využívat zhruba třetinu svých kapacit.

Velká bílá tabule s nápisem "22/03/16", kam cestující píší emotivní vzkazy, připomíná, že hrozba nezmizela. Letiště hlídají vojáci, to ale samo o sobě nestačí.

Jak před teroristy ochránit prostory, kde ještě není žádný bezpečnostní rám a žádná kontrola, neřeší jen bruselský Zaventem.

Do odletové haly umožňuje většina letišť v Evropě přístup všem. Nejenom cestujícím, kteří odlétají.

Zóna pro ně začíná až pasovou kontrolou, v případě letů uvnitř schengenského prostoru kontrolou občanského průkazu. To platí i o pražském letišti.

Kontroly na silnici

Právě tady tak zůstává slabé místo. Někde začíná kontrola ještě před budovou.

Izraeli už více než deset let hlídky na příjezdové silnici k letišti kontrolují doklady a zavazadlové prostory aut, navíc ještě další policista stojí u vstupních dveří.

Podobný systém je i v jiných blízkovýchodních zemích, například v Káhiře. Jinde jsou kontroly zavazadel hned za vchodem do haly. Například na Atatürkově letišti v Istanbulu.

Někde k odbavovacím překážkám smějí pouze pasažéři.

Jednou z možností je rozmístění specialistů v civilu, kteří jsou vycvičeni na hledání podezřelých osob a dokáží je vytipovat. I tento systém existuje na Ben Gurionově letišti v Tel Avivu.

Detektory sebevražedných pásů

Technologickým řešením může být vývoj skenerů, které rozpoznají zbraně či výbušniny.

List Wall Street Journal informoval o firmě Digital Barriers, jejíž detektory na vzdálenost patnácti metrů odhalují sebevražedné pásy s výbušninami nebo pušky.

"Na některých letištích naše detektory už fungují, samozřejmě nebudu prozrazovat na kterých,“uvedl pro deník výkonný ředitel firmy Zak Doffman.

Obrana přímo v místě, kam terorista s úmyslem zabíjet dorazí, ale bude vždy obtížná.

"Terorista musí být zastaven dřív"

"Sebevražedného atentátníka těžko zastavíte, když už je na cestě. Musí být zastaven dřív, musí o něm být zpravodajské informace. Pak už je pozdě," řekl před časem v rozhovoru pro Aktuálně.cz ředitel Begin-Sadatova centra v Jeruzalémě Efraim Inbar.

To je přesně to, co se v Belgii v případě bratrů Bakraouiových nepodařilo, přestože úřady měly informace o jejich radikalizaci a nebezpečí, které mohou představovat.

Teroristické útoky na letištích se rozmohly poprvé už v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Nejde o zcela nový fenomén.

Příslušníci organizace Japonská rudá armáda zastřelili v odletové hale v Tel Avivu v roce 1972 šestadvacet lidí. O třináct let později palestinská skupina Abú Nidala střílela po lidech, stojících u přepážek izraelské společnosti El Al v Římě a Vídni. Zemřelo devatenáct osob.

Válka s kurdskými ozbrojenci na východě země a Islámský stát v Sýrii uvrhly Turecko do složité bezpečnostní situace. Reportáž Martina Nováka. | Video: Martin Novák
 

Právě se děje

Další zprávy