Lubitz trénoval klesání s airbusem Germanwings předem

Foto: Bez lan to nejde. Mrtvé z airbusu hledají horolezci
Trosky leží na ploše půldruhého hektaru.
Ty největší mají podle záchranářů velikost dveří od auta.
Terén je velmi těžce dostupný...
Foto: Reuters
ČTK ČTK
Aktualizováno 5. 6. 2015 20:40
Na zpáteční cestě pak s letounem narazil do horského masivu. Nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě.

Berlín - Andreas Lubitz, druhý pilot letadla německé společnosti Germanwings, které se v březnu zřítilo ve francouzských Alpách, vyzkoušel navedení letounu na sestupný kurz už při letu z Düsseldorfu do Barcelony.

Informoval o tom francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA, který tak potvrdil dřívější informace německého deníku Bild.

Týž den při zpátečním letu pak nechal stroj se 150 lidmi na palubě v rychlosti 700 kilometrů za hodinu narazit do horského masivu.

Německý kopilot za letu navedl "cvičně" stroj na klesání pětkrát, když byl hlavní pilot mimo kabinu. Zkouška úmyslného klesání osudného letounu ale neměla na let do Barcelony "citelný dopad", poznamenal úřad ve své nové zprávě o probíhajícím vyšetřování.

"Mohu jen spekulovat o tom, co se mu honilo hlavou. Mohu jen říci, že nasměroval stroj k výšce pouhých 100 stop (30 metrů), a to několikrát," řekl v Paříži novinářům ředitel BEA Remi Jouty.

Bild ve svém středečním vydání napsal, že letadlo přešlo cestou do Barcelony do "několikaminutového kontrolovaného klesání, k němuž nebyl žádný technický důvod".

Deník píše, že kopilot tak plánovaně vyzkoušel odklonění letu z plánovaného kurzu.

Mluvčí německé letecké společnosti Lufthansa, mateřské firmy Germanwings, podle agentury AP řekl, že společnost zatím neměla čas předběžnou zprávu o 30 stranách analyzovat a nehodlá ji brzy komentovat.

Podle deníku Bild vše naznačuje, že Lubitz svou sebevraždu v kabině letadla plánoval, a není pravděpodobné, že při letu z Barcelony jednal v afektu.

"Není vyloučeno, že nechtěl svůj čin při letu do Barcelony pouze vyzkoušet, ale i uskutečnit," uvedl Bild.

Závěrečná zpráva francouzských vyšetřovatelů se očekává asi za rok a bude podle Reuters nejspíš i doporučovat nějaká opatření ohledně zavírání dveří pilotní kabiny a sledování zdravotního stavu pilotů.

Problém s repatriací

Zahraniční agentury ještě ve čtvrtek informovaly, že se kvůli chybám v úmrtních listech několika zemřelých repatriace těl zpozdí. Nakonec se ale transport alespoň části těl do Německa uskuteční v plánovaném termínu 9. června, uvedla agentura DPA.

Lufthansa, mateřská společnost firmy Germanwings, dnes totiž oznámila, že příští úterý do Německa přepraví z Marseille do Düsseldorfu prvních 30 rakví s pozůstatky německých obětí.

Ve středu pak mají být pozůstatky předány rodinám a koncem příštího týdne by se měly uskutečnit první pohřby, potvrdil dnes právní zástupce příbuzných 34 obětí Elmar Giemulla. Řada rodin ale kvůli zpoždění musela odložit již naplánované pohřby.

Letadlo nízkonákladových aerolinek Germanwings se zřítilo 24. března. Podle dosavadních závěrů vyšetřování využil Lubitz toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal ho zvyšovat rychlost.

Kopilot podle německé prokuratury před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou. V minulosti se léčil s depresemi.

 

Právě se děje

Další zprávy