Aféra letectva USA: Proč sešrotovali stroje za půl miliardy?

ČTK ČTK
10. 10. 2014 8:11
Kontrole se nelíbí, že americká armáda nechala zničit šestnáct dopravních letounů určených pro Afghánce a ve šrotu pak dostala zpět jen zlomek hodnoty.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Washington - Kontrolor amerických výdajů v Afghánistánu John Sopko požádal vojenské letectvo USA, aby vysvětlilo zničení šestnácti dopravních letounů C-27 Spartan.

Za stroje, pořízené za bezmála půl miliardy dolarů pro afghánské spolubojovníky, nakonec dostalo americké letectvo ve šrotu jen 32 tisíc dolarů (asi 700 tisíc korun).

Inspektor John Sopko podle agentury Reuters požádal státní tajemnici pro vojenské letectvo Deborah Lee Jamesovou o dokumenty ke všem rozhodnutím o osudu 16 letounů, které roky stály na kábulském letišti, jakož i o další záměry ohledně dalších čtyř stejných letadel, které jsou nyní v Německu.

"Zajímá mě, zda důstojníci zodpovědní za sešrotování zvažovali i jinou možnost, šetřící dolary daňových poplatníků," uvedl Sopko v dopise Jamesové.

Aféru okolo letounů, na kterou upozorňovali vojenští představitelé i četné nevládní organizace, vyšetřuje Sopkův úřad od konce loňského roku.

Americká vláda utratila 486 milionů dolarů (asi 10,5 miliardy Kč) za pořízení a renovaci 20 starších italských letounů C-27 se záměrem darovat je afghánskému letectvu. Ale celý program ztroskotal prý na nedostatku náhradních dílů. Místo toho se Pentagon rozhodl pořídit pro Afghánce čtyři větší americké letouny C-130.

Mluvčí Pentagonu Brad Avots vysvětloval zničení strojů snahou "zmenšit dopad snížení počtu amerických sil v Afghánistánu", další podrobnosti však přislíbil poskytnout až po prostudování případu. Ujistil nicméně, že ozbrojené síly se i ve válečném prostředí snaží zlepšovat svou práci, a to i ohledně finanční odpovědnosti, a snižovat rizika zpronevěr, podvodů a nadužití.

Podvod, nebo špatné hospodaření?

Sopko se dříve v jednom rozhovoru nechal slyšet, že není jasné, zda jde o kriminální podvod, anebo špatné hospodaření, v Afghánistánu však nejde o ojedinělé plýtvání.

Letouny od ledna do září 2012 odlétaly pouze 234 namísto požadovaných 4500 letových hodin. Nákup potřebných náhradních dílů by stál dalších 200 milionů dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy