Kolumbijci objevili svatý grál: Potopená galeona může skrývat poklad v hodnotě miliard dolarů

ČTK ČTK
Aktualizováno 6. 12. 2015 9:30
Kolumbie objevila vrak španělské galeony San José, která se potopila u pobřeží Cartageny a předpokládá se, že měla na palubě náklad smaragdů, zlata a stříbrných mincí. Loď San José se potopila v roce 1708 v Karibském moři nedaleko opevněného přístavního města Cartagena. Patřila do flotily krále Filipa V., který bojoval proti Angličanům ve válce o španělské dědictví (1701-1714).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Bogotá - Kolumbijský prezident Juan Manuel Santos v sobotu večer místního času oficiálně potvrdil, že jeho země objevila vrak španělské galeony San José, která se před více než 300 lety potopila u pobřeží Cartageny.

Předpokládá se, že loď měla na palubě náklad smaragdů, zlata a stříbrných mincí, a mohla by být největším potopeným pokladem na světě.

Na tiskové konferenci pořádané v přístavním městě Cartagena Santos dodal, že přesné místo, kde leží San José, a také to, jak byla s pomocí mezinárodního týmu odborníků objevena, je státním tajemstvím, na které on sám dohlíží. Loď se potopila někde v rozlehlé oblasti moře kolem kolumbijského poloostrova Baru jižně od Cartageny.

Lidé se k vraku ještě nedostali, ale automatické průzkumné ponorky vynesly na hladinu fotografie velmi dobře zachovalých bronzových děl s vyraženými delfíny, díky nimž není pochyb o totožnosti objeveného plavidla.

Loď San José se potopila v roce 1708 v Karibském moři nedaleko opevněného přístavního města Cartagena. Patřila do flotily krále Filipa V., který bojoval proti Angličanům ve válce o španělské dědictví (1701-1714). Na palubě lodi bylo 600 lidí a ke dnu šla ve chvíli, kdy se snažila uplavat flotile britských válečných lodí.

Odhaduje se, že vezla 11 milionů zlatých mincí a šperků ze Španělskem ovládaných kolonií, které by - pokud budou vyloveny - mohly mít cenu v řádu miliard dolarů.

Svatý grál vraků

Tato loď, kterou námořní experti pokládají za svatý grál španělských koloniálních vraků, také byla předmětem právní bitvy mezi Spojenými státy, Kolumbií a Španělskem o to, komu patří poklady z jejího vraku.

V roce 1982 společnost Sea Search Armada (SSA) specializující se na hledání potopených vraků, kterou vlastnila skupina amerických investorů včetně zesnulého herce Michaela Landona či odsouzeného poradce prezidenta Nixona Johna Ehrlichmana, oznámila, že lokalizovala místo, kde se loď potopila.

O dva roky později ale Kolumbie zvrátila zavedené námořní právo, podle nějž 50 procent patří nálezci vraku - a oznámila, že SSA dostane jen pětiprocentní "nálezné". Následné žaloby amerických investorů soudy postupně zamítaly, ale spor ještě není zcela u konce.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy