Klonování: otázky a odpovědi

2. 7. 2006 10:53
Praha - Otázky a odpovědi týkající se klonování.

Co je to klonování?

Klonování lze zjednodušeně popsat jako proces vytváření jedné či většího počtu kopií nějaké předlohy. Umělého klonování vědci běžně užívají u rostlin, u živočichů se o něj pokoušejí už přes padesát let. Klonuje však i sama příroda: vznikají tak například lidská jednovaječná dvojčata.

Jak se klonování vyvíjelo?

Historie klonování se píše od počátku 19. století. Nejdříve se začaly klonovat (roubovat) rostliny. Vědecky popsal principy klonování poprvé nositel Nobelovy ceny Hans Spemann v roce 1938. Na něj navázali Američané Robert Briggs a Thomas King, kteří v roce 1952 poprvé uplatnili metodu klonování přenosem buněčného jádra u živočichů. Na studie Briggse a Kinga navázal v polovině 60. let Angličan John Gurdon, který zkoušel klonovat žáby. Do roku 1979 se datuje počátek embryonálního klonování zvířat, kdy dánský biolog Steve Willadsen naklonoval z embryonálních buněk zárodky jednovaječných dvojčat a trojčat ovcí. Dalším předělem byl rok 1993, kdy Jerry Hall a Robert Stillman naklonovali lidská embrya, která se do určitého stadia vyvíjela. Šlo o první praktický pokus se zárodky člověka. V červenci 1996 se potom narodila živá Dolly, nejslavnější ovce světa: tehdy se zdařilo transnukleární klonování z tělové buňky dospělého jedince.

Jaká zvířata se již povedla vědcům naklonovat?

Prvým savcem, jenž ožil díky neklasické reprodukční metodě, se stala ovce Dolly. Její narození bylo oznámeno až 23. února 1997. Další živočichové následovali: tele (1997), myš (1998), kozy (1999), prasata (2000), muflon a kočka (2001), králíci a krysy (2002), mezek, kůň a srnec (2003), moucha (2004) či pes (2005).

Odkdy se vědci pokoušejí klonovat lidská embrya?

Pokusy o klonování lidských embryí (embryonální klonování) jsou ze světa hlášeny od konce 90. let minulého století. Například v prosinci 1998 jihokorejští vědci oznámili, že naklonovali lidské embryo z buněk dospělé ženy. Embryo zničili již v prvním stádiu vývoje. V červnu 1999 vědci z amerického státu Massachussetts naklonovali lidská embrya, která ale museli podle zákonů do dvou týdnů usmrtit. V prosinci 2002 oznámila společnost pro lidské klonování Clonaid, že se narodilo první klonované dítě, ale neprokázala to. V únoru 2004 se ale korejským výzkumníkům údajně podařilo klonovat lidská embrya a získat z nich kmenové buňky, o čemž informoval i renomovaný časopis Science. Časem však vyšla najevo skandální manipulace s výsledky. Valné shromáždění OSN nedávno členským státům doporučilo zakázat všechny formy lidského klonování, protože zatím nese velká rizika narození tělesně či duševně postiženého dítěte.

Jakou metodou se v současnosti dají klonovat lidé?

Technikou klonování člověka je takzvané transnukleární klonování - klonování přenosem (transferem) buněčného jádra. Při něm se z vajíčka laboratorně vyjme jeho vlastní jádro (obsahuje genetickou informaci) a místo něj se vloží jádro kmenové (dárcovské) buňky (s genetickou informací dárce). Povede-li se jeho implantace do vyprázdněného vajíčka, začne se toto vajíčko s vneseným jádrem dělit na další buňky a zrát. Pátý den se buňka zvaná blastocysta začne lišit od ostatních, načež se implantuje do ženské dělohy. Vznikne embryo, z něhož se normálním vývojem narodí jedinec, jenž je genetickou kopií dárce kmenové buňky.